Noutăți editoriale

Cineclubul FILM: Lansarea cărții „Filmul, mon amour”, un volum de şi despre criticul şi istoricul de cinema Călin Căliman

Vineri, 19 octombrie 2018, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte cea de-a 20-a ediţie a Cineclubului FILM, în cadrul căruia va avea loc un triplu eveniment. În primul rând, va fi prezentat, într-o excelentă copie pe peliculă (35 mm) şi în prezenţa unora dintre realizatorii săi, filmul-manifest al Generaţiei ’70 din cinematografia românească, documentarul colectiv APA CA UN BIVOL NEGRU (1970), semnat de Andrei Cătălin Băleanu, Pierre Bokor, Iosif Demian, Stere Gulea, Roxana Pană, Dan Piţa, Dinu Tănase şi Mircea Veroiu. Cu această ocazie, va fi lansată cartea „Filmul, mon amour”, un volum de şi despre regretatul critic şi istoric de cinema Călin Căliman. Acesta, un susţinător neobosit al Generaţiei ’70, ca şi al tuturor cineaştilor români importanţi, ne-a părăsit anul acesta, pe 25 aprilie, la puţin timp după lansarea ediţiei a treia, adusă la zi, a monumentalei sale „Istorii a filmului românesc”. Cartea lansată la Cinemateca Eforie şi prezentată de criticul Titus Vîjeu, cuprinde atât răspunsurile lui Călin Căliman la întrebările adresate lui de George Canache şi Dinu Moraru, cât şi mărturii ale câtorva dintre cei care l-au cunoscut şi apreciat pe critic. De asemenea, pe 19 octombrie va fi lansat şi cel mai recent număr (3 / 2018, al 21-lea din istoria publicaţiei) al revistei FILM, pe care Călin Căliman a onorat-o cu colaborarea sa încă de la primul număr. La lansare vor participa criticul şi profesorul de cinema Dana Duma, redactor şef, precum şi redactori şi colaboratori ai publicaţiei editate de UCIN.

Cineclubul FILM este o serie de evenimente (proiecţii speciale cu filme româneşti remarcabile, prezentate în copii noi sau restaurate şi însoţite de discuţii cu invitaţi) organizată de Arhiva Naţională de Filme – Cinemateca Română în colaborare cu revista FILM, publicaţie trimestrială a Uniunii Cineaştilor din România (UCIN). Tariful unic de acces la aceste evenimente este de 5 lei.

Cineclubul FILM a început în luna ianuarie 2015, iar în primele 19 întâlniri de la Cinematecă au fost prezentate filmele româneşti O LACRIMĂ DE FATĂ (Iosif Demian, 1980), S-A FURAT O BOMBĂ (Ion Popescu Gopo, 1962), MERE ROŞII (Alexandru Tatos, 1976), MOROMEŢII (Stere Gulea, 1987), RECONSTITUIREA (Lucian Pintilie, 1970), DIRECTORUL NOSTRU (Jean Georgescu, 1955), DOMNIŞOARA AURICA (Şerban Marinescu, 1886), IACOB (Mircea Daneliuc, 1988), NUNTA DE PIATRĂ (Mircea Veroiu şi Dan Piţa, 1971), TRECĂTOARELE IUBIRI (Malvina Urşianu, 1974), ANOTIMPURI (Savel Stiopul, 1964), SĂ MORI RĂNIT DIN DRAGOSTE DE VIAŢĂ (Mircea Veroiu, 1984), LA CAPĂTUL LINIEI (Dinu Tănase, 1983), SECVENŢE (Alexandru Tatos, 1982), ŢĂRMUL N-ARE SFÂRŞIT (Mircea Săucan, 1961), DINCOLO DE BARIERĂ (Francisc Munteanu, 1965), FAUST XX (Ion Popescu Gopo, 1966), FRUCTE DE PĂDURE (Alexandru Tatos, 1983) şi DINCOLO DE NISIPURI (Radu Gabrea, 1973).

Printre invitaţii de până acum ai Cineclubului s-au numărat: regizorul şi scenaristul Stere Gulea, regizorul Dinu Tănase, directorii de imagine Vivi Drăgan Vasile şi Doru Mitran, monteurii Mircea Ciocâltei şi Melania Oproiu, cântăreaţa şi actriţa Marina Voicu, actorii Dan Condurache, Ion Dichiseanu, Irina Ionescu, Dan Nuţu şi Dorel Vişan, criticii Ioan-Pavel Azap, Călin Căliman, Dana Duma, Marilena Ilieşiu, Magda Mihăilescu, Cristian Tudor Popescu, Călin Stănculescu şi Titus Vîjeu, scriitorul şi publicistul Bedros Horasangian, jurnalistul şi editorul Emil Stanciu.

Detalii film:
APA CA UN BIVOL NEGRU
România, 1970, 60 min., 35mm, color, versiune originală
Film documentar, film-eseu
Regia: Andrei Cătălin Băleanu, Pierre Bokor, Iosif Demian, Stere Gulea, Roxana Pană, Dan Piţa, Dinu Tănase, Mircea Veroiu

„Echipa documentarului-eseu APA CA UN BIVOL NEGRU – alcătuită din absolvenţi ai promoţiei 1969-1970 (secţia regie), din teatrologi-filmologi ai aceleiaşi promoţii, din câţiva operatori ai promoţiilor anterioare şi din alţi specialişti tineri – reprezenta, aşadar, debutul «generaţiei ’70», care avea să joace un rol important în devenirea cinematografiei naţionale. Filmat «la cald», în primăvara anului 1970, cu imagini din miezul stihiei, dar prezentat pe ecrane abia în mai 1971, documentarul APA CA UN BIVOL NEGRU anunţa destinul fast al realizatorilor de atunci: tinerii cineaşti – majoritatea încă studenţi – se afirmau printr-un film de atitudine, cu caracter programatic, mesajul lor având – cum spuneam – atributele unui manifest. Spiritul civic avea să rămână o constantă a activităţii lor cinematografice şi extra-cinematografice.” (Călin Căliman, Istoria Filmului Românesc)

„Trecuseră vreo două săptămâni de la izbucnirea inundaţiilor şi ne-am dus la vărsarea apei, la Brăila. Se filmau episoade, fără structură şi fără un minim de script, se improviza. Întâlneam oameni aflaţi în pericol, sau ulterior trecerii pericolului – iar oamenii, în astfel de situaţii, te impresionează, unii dintre ei vorbesc cu miez. Dar era important că ne apropiam de oameni adevăraţi, că vorbele le aparţineau şi nu le îneca un comentator cu observaţiile lui, cum se întâmpla cel mai adesea în documentarele de la Sahia. Până la urmă, APA CA UN BIVOL NEGRU a fost pus la cutie şi închis din motive ideologice.” (Stere Gulea, „Film Menu”, 2013).

Vă mulţumim şi vă aşteptăm!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *