Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiArtă Eugenio Barba şi mărul de aur
Produsul precedent
Istoria Antisemitismului din România. Pogromurile de la Dorohoi, București și Iași 40,00 lei 36,00 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
De la Herakles la Eulenspiegel. Eroicul (eBook) 22,50 lei 19,80 lei
Teatru

Eugenio Barba şi mărul de aur

22,89 lei 18,00 lei

Eugenio Barba şi mărul de aur – Diana Cozma

ISBN: 978-606-594-243-1 ISBN: 978-606-594-243-1 Categorie: Artă Autor: Diana Cozma
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Eugenio Barba și mărul de aur (eBook) 16,50 lei 14,40 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Teatru
  • Livrare
Descriere

Vreau să cred că drumul lui Eugenio Barba este cel în care întâlneşte copacul de care atârnă pe creanga cea mai de sus un măr de aur şi fără să îi pese de cei din jurul lui, de privirile lor arogante sau scânteind a dispreţ, se caţără în copac, în plină lumină de zi, şi culege mărul. Mărul norocos al destinului. Curaj, perseverenţă, credinţă de nezdruncinat în vocea lăuntrului care mereu îi şopteşte drumul pe care să-l urmeze, căci este drumul lui.

Eugenio Barba, vizionar, reformator, artist, dramaturg-regizor, maestru, scriitor, în dramaturgia sa, în cuvintele sale imortalizate în reflecţii asupra sensului şi condiţiei artei teatrului şi a artistului, în cercetările de natură artistică şi ştiinţifică, în laboratorul de teatru, sesiunile Şcolii Internaţionale de Antropologie Teatrală forjează un act artistic unificator prin coprezenţe ale contrariilor, întrupări ale simultaneităţilor, combinări temporale şi spaţiale, dintre trecut şi viitor, dintre Est şi Vest, declanşând „o revoluţie coperniciană fără de care ştiinţa teatrului de la sfârşitul secolului XX ar fi incomprehensibilă”.
(Diana Cozma)

Fragment

Eugenio Barba şi mărul de aur de Diana Cozma

Mărul de aur

Vreau să cred că drumul lui Eugenio Barba este cel în care întâlneşte copacul de care atârnă pe creanga cea mai de sus un măr de aur şi fără să îi pese de cei din jurul lui, de privirile lor arogante sau scânteind a dispreţ, se caţără în copac, în plină lumină de zi, şi culege mărul. Mărul norocos al destinului. Curaj, perseverenţă, credinţă de nezdruncinat în vocea lăuntrului care mereu îi şopteşte drumul pe care să-l urmeze, căci este drumul lui.

Eugenio Barba, vizionar, reformator, artist, dramaturg-regizor, maestru, scriitor, în dramaturgia sa, în cuvintele sale imortalizate în reflecţii asupra sensului şi condiţiei artei teatrului şi a artistului, în cercetările de natură artistică şi ştiinţifică, în laboratorul de teatru, sesiunile Şcolii Internaţionale de Antropologie Teatrală forjează un act artistic unificator prin coprezenţe ale contrariilor, întrupări ale simultaneităţilor, combinări temporale şi spaţiale, dintre trecut şi viitor, dintre Est şi Vest, declanşând „o revoluţie copernicană fără de care ştiinţa teatrului de la sfârşitul secolului XX ar fi incomprehensibilă” (Savarese 2010: 560); operează o transmitere a cunoştinţelor sale prin varii forme care transcend frontierele teatrului şi irump în cultură şi concomitent în ştiinţă; încarnează în biosul-în-viaţă, adică în Spectacolul cu majusculă, o călătorie către originile teatrului, către rădăcinile sale, dans şi cânt; înfăptuieşte un act de regenerare a dramaturgiei prin figurarea sa ca muncă a acţiunilor, prin eliberarea totală a spectacolului de tiranii săi temporari fie text dramatic preexistent, fie linie/culoare: Daţi-mi voie să mai repet încă o dată că nu numai munca scriitorului e zadarnică în teatru. Munca muzicianului e şi ea zadarnică acolo, după cum tot zadarnică e şi munca pictorului. Numai atunci când oamenii de teatru vor fi din nou uniţi, se va naşte o artă atât de măreaţă şi atât de universal îndrăgită, încât profeţia mea este că înlăuntrul ei se va găsi o nouă religie. Acea religie nu va mai predica, ci va revela. Nu ne va arăta imaginile definite pe care ni le arată sculptorul şi pictorul. Va dezvălui ochilor noştri gândul, pe tăcute – prin mişcări – în viziuni. (Craig 2012: 116) Visul/utopia lui Craig îşi află sublimă împlinire în dramaturgia lui Barba, căci ochilor noştri de spectator li se relevă tărâmurile ascunse ale gândului-în-mişcare (Barba-Savarese 2006: 104).

Studiile sale ştiinţifice, biologice, sunt reflectate în munca cu actorul, în întrezărirea acelor surse narative care expandează orizontul summum-ului de cunoştinţe vehiculat într-o anumită felie temporală, în practicarea cunoaşterii paradoxale, armoniei antinomiilor, în investigaţiile detaliate asupra naturii şi condiţiei spectatorului. Dramaturgia sa este plăsmuită astfel încât se adresează simultan creierului reptilian care corespunde fluxului mişcării, creierului paleo-mamalian, adică, fluxului sentimentului şi creierului neo-mamalian, fluxului gândirii (Turner 1988: 161), căci spectacolul se instituie într-un organism viu, deliberat structurat pe multiple nivele care stârnesc reacţii în spectator, acesta tresăltând sub biciuirea simţurilor, ridicarea vălurilor ce-i astupă intelectul. Doreşte ca spectacolul să înfierbânte memoria spectatorilor şi să mângâie o rană în acea parte din ei care trăieşte în exil. Spectatorul are dreptul să fie legănat de o mie de subterfugii ale divertismentului, de plăcerea simţurilor şi de stimularea intelectului, de imediateţea emoţională şi de rafinamentul estetic. Dar esenţialul este transfigurarea unui spectacol efemer într-un virus care se înrădăcinează în carnea sa, provocând o optică singulară: cea a privirii răsturnate, adresată către interior. (Barba 2012b: 348)

„Ţara mea poate fi definită un voluntar exil. Ţara în care locuiesc este teatrul.” (Barba 2010a: 61) Ţara Teatrului, în care Eugenio Barba călătoreşte neobosit, e concomitent cea a ţinuturilor fascinante ale interiorităţii şi cea a peisajelor mundane. Văd exilul său voluntar precum cel al inadaptatului jungian, care doar trăind această condiţie ajunge să creeze o operă de artă vie. Desluşesc exilul său pe mai multe paliere: o înstrăinare de locul natal, o distanţare de tipurile de teatru instituţionalizat şi aşa-numit de avangardă, o rupere totală şi definitivă de căile parcurse de către strămoşii teatrului. Locul pe care îl numeşte acasă este cel pe care îl mobilează cu spectacolele sale, cercetările sale, distanţarea de tipurile de teatru existente provoacă identificarea celui de-Al Treilea Teatru, desprinderea, prin retezarea cordonului ombilical de modul de apropriere şi transpunere a teatrului aparţinând strămoşilor, survine ca un efect al eliberării vocii sale personale, configurării stilului său insolit.

Ţara Teatrului nu are un nume precis, nu are frontiere strict trasate. Este ţara în care drumul lui Eugenio Barba izvorăşte din Brindisi, locul naşterii sale, şerpuieşte spre Gallipoli, locul copilăriei sale: „o insuliţă legată de uscat şi de suburbii printr-un pod lung, aflat în bătaia vântului”, (Barba 2012b: 29) se îndreaptă spre Napoli, locul anilor de colegiu militar unde „trăieşte în două realităţi distincte, respectând simultan regulile fiecăreia dintre ele: viaţa evenimentelor cotidiene şi cea a unei realităţi interioare, făurite din vise şi fantezii” (Barba 2012b: 113-114), tumultuos urcă spre fiordurile Nordului şi în Norvegia simte pe propria sa piele condiţia de emigrant şi pătrunde în tainele artei de a suda (Barba 2012b: 191-192), visează la casa lui Ramakrishna din Calcutta şi nu pregetă să se îmbarce ca marinar, să cutreiere mările spre Asia; urmează studii de literatură franceză şi norvegiană şi istoria religiilor la Universitatea din Oslo, călătoreşte prin Israel unde simte acut neputinţa şi suferinţa fragilei fiinţe umane gâtuită de ghearele istoriei, următoarea destinaţie e Varşovia, şi, pe urmă, Opole la Teatr 13 Rzędów.

„Polonia e patria mea profesională. Aşa am considerat-o mereu, fiindcă aici am trăit anii fundamentali ai uceniciei mele. Aici am asimilat limba muncii, atitudinea critică faţă de istoriografie, bazele cunoaşterii şi tensiunile ideale ale artizanatului teatral.” (Barba 2010a: 53-54)

În Pământ de cenuşă şi diamant. Ucenicia mea în Polonia urmată de 26 de scrisori de la Jerzy Grotowski către Eugenio Barba – autobiografie, reflecţii despre teatru, meditaţie, jurnal, confesiune, poveste a doi frumoşi rebeli care pornesc cu mâinile goale la un război cu prejudecăţile sociale şi politice şi culturale şi care aleg teatrul ca şi câmp de bătaie – evocă primii ani ai căutărilor sale pe drumul teatrului. Este povestea unor tineri fără de nume care îşi croiesc propriul drum, revoluţionează teatrul şi ajung celebri. O poveste de iubire. Ce ne spun ei? Zdrobeşte sub tălpile tale goale evidentul. Nu te supune normei. Căutarea nu îşi află capăt în spectacol. Acţiunea: are loc în regatul lui Ubu, într-o Polonie sumbră, mişunând de agenţi ai poliţiei secrete, informatori, un ţinut guvernat de politică culturală. Timpul: 1961-1964, rememoraţi cu farmec şi umor de Barba, sunt anii de ucenicie, petrecuţi alături de Grotowski la Teatr-Laboratorium 13 Rzędów din Opole. Ritmul: dinamic, antrenant, leagă precum firul de aţă ce cârpeşte găurile memoriei, crâmpeie de viaţă. Pentru prima oară sunt publicate 26 de scrisori ale lui Jerzy Grotowski către Eugenio Barba care dezvăluie relaţia lor de prietenie şi colaborare de o viaţă. Şi în acelaşi timp este povestea celor care nu renunţă în ruptul capului la visele lor. Se abat din drum pentru a-şi descoperi propriul drum. Îşi recunosc maeştrii pentru a deveni într-o bună zi ei înşişi maeştri: „Recunosc în Jerzy Grotowski pe Maestrul meu. Şi totuşi nu mă simt nici un elev al său, nici un discipol al său. Întrebările sale au devenit ale mele. Răspunsurile mele, mereu, sunt mult diferite de ale sale” (Barba 2010a: 55). O autobiografie exemplară, neobişnuită, prăvălindu-se asupra cititorului, năucindu-l, o poveste ce demască totul şi, în fond, nimic, lămurindu-ne pentru a mia oară că nici măcar în teatru masca nu are altă utilitate decât aceea de a fi smulsă de pe faţă. Care rămâne să fie chichirezul? Simplu. Totul e să mai ai faţă după ce masca este dată jos.

Scriitura lui Eugenio Barba este subtilă, presărată cu ironie, umor, nostalgie, rigoare, directeţe, oralitate, dinamism, un stil viu-viguros.

Din depărtare, imaginile filmului lui Andrzej Wajda Cenuşă şi diamant, lectura textelor extraordinare ale scriitorilor şi poeţilor Brandes şi Rózewicz, Strikowski, Andrzejewski şi Tuwim publicate în numărul dedicat Poloniei al revistei îngrijite de Jean-Paul Sartre, Les temps modernes (Nagel Rasmussen 2006: 16), îi vorbesc tânărului de Polonia ca o ţară a celor o mie şi una de nopţi. Poveştile arabe sunt depănate timp de treizeci de luni în Teatr 13 Rzędów: ”Printr-o uşă minusculă, am păşit într-un coridor mic şi îngust, care era folosit şi ca foaier şi din care intrai într-o încăpere nu mai mare de optzeci de metri pătraţi” (Barba 2010b: 32).

Detalii carte
Colecție

Teatru

An

2013

Pagini

240

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Eugenio Barba şi mărul de aur” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Teatru
Colecția Teatru cuprinde lucrări esențiale din dramaturgia universală, piese de teatru atât clasic, cât și modern, de interes actual pentru publicul larg.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Îngerul păzitor

21,00 lei 17,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Arca lui Breban

13,65 lei 11,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

8 piese pentru teatrul de păpuşi

10,50 lei 9,30 lei
Citește mai mult
Reduceri!
Închide

Nostalgia valorii

29,40 lei 24,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Teatru

29,40 lei 22,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Opera de trei parale

39,90 lei 30,00 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.