Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiArtă Leopardi
Produsul precedent
Litanii pentru diavol 10,50 lei 8,10 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Ion Petrovici - Corespondență 18,90 lei 15,00 lei
Biblioteca Ideea Europeană
Galeria artiștilor

Leopardi

15,75 lei 12,00 lei

Leopardi – Mihai Cimpoi

ISBN: 973-7691-20-2 Categorie: Artă Autor: Mihai Cimpoi
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Leopardi (eBook) 11,40 lei 9,60 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 07 Iulie 2022 7,00 lei 5,00 lei
  • Timpul care se varsă în veşnicie 25,20 lei 21,00 lei
  • Femeia din metrou şi alte povestiri 28,35 lei 22,20 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Biblioteca Ideea Europeană
  • Livrare
Descriere

„Este Leopardi un poet pesimist, aşa cum l-a clasat tradiţia? Nu. Din perspectiva zilei de azi, el apare mai degrabă ca un poet tragic, ca un exponent al categoriilor existenţiale fundamentale. Nu moartea ca atare îl sperie pe Leopardi, ci murirea, adică manifestarea ei procesuală. Tot astfel viaţa leopardiană este vieţuire. Desfăşurarea acestora e inversată: trăirea vieţii (vieţuirea) e retrospectivă, iar trăirea morţii (murirea) e perspectivă. Inversiunea ontologică este temeiul mitopo(i)eticii leopardiene. Cartea ne propune un Leopardi modern şi postmodern, un spirit intercultural şi multicultural în siajul integrării europene.
Nu lipseşte, bineînţeles, odiseea receptării lui în spaţiul cultural românesc, ca pattern al lirismului arhetipal, alături de Eminescu.”
(Mihai Cimpoi)

Un studiu incitant despre unul dintre cei mai mari poeţi ai lumii.

Fragment

Leopardi de Mihai Cimpoi

LEOPARDI, POET AL TRANZITORIULUI

Leopardi are toate însemnele unui poet al tranzitoriului, mitopo(i)etica sa fiind generată de o trecere dialectică de la o mentalitate literară la alta, de la o sensibilitate lirică la alta, de la reprezentarea idilică şi elegiacă la reprezentarea „realistă”, de la iraţional la raţiune.

Tranzitoriul înseamnă indeterminare, oscilare între elemente contradictorii, decadentism (estetic) şi alexandrinism.

Leopardi vine, în context literar italian, să încheie o perioadă de trecere de la literatura veche la literatura nouă, după cum stabileşte cu inteligenţa sa sclipitoare Francesco De Sanctis.

Metastasio stă la începutul acestei perioade, iar Leopardi la sfârşitul ei. O etapă de trecere în artă înseamnă o accentuare şi o exagerare a unui element în favoarea altuia. Lucrează aici logica dinamică a contradictoriului, formulată de românul Ştefan Lupaşcu (Lupasco). Numai că cel de-al doilea element nu apare atât de activ; este desconsiderat, lăsat în umbră, luându-i-se şansele de afirmare.

Cu toate acestea, chiar la Metastasio constatăm o preocupare de conţinut în dauna formei, o reacţie la manierism şi versurile dulci. Universul arcadic, exprimat în idilă, era de fapt în opoziţie cu universul social. În atmosfera câmpenească plină de pace pătrundea ecoul durerii umane.

Totuşi superficialitatea domină, ascunsă în muzica legănătoare a versului. Într-o formulă metastasiană ca cea din L’Olimpiade „În ale tale zile fericite, / De mine aminteşte-ţi” („Ne’ giorni tuoi felici, / Ricórdati di me”) vede pe bună dreptate expresia unei vieţi echilibrate, superficiale şi exterioare, care nu merge prin nuanţarea plastică şi muzicală în adâncime. „Vechea literatură îşi atinge aici ultima ei perfecţiune, expresia pierde orice transparenţă şi nu este decât ea însăşi şi singură, găsindu-şi în aceasta mulţumirea, ca un infinit” (Francesco De Sanctis, Istoria literaturii italiene, traducere, studiu introductiv şi note de Nina Façon, Bucureşti, 1965, p. 817).

Forma cea veche, identificată formei folclorice pietrificate, obţine cel mai intens grad de strălucire înainte de a muri.

Literatura nouă trebuia să scape de jocul sclipitor al imaginaţiei şi să treacă la o expresie directă şi naturală a sentimentului şi gândului, ceea ce va duce la mai târziul „cormentalism”.

Arcadia cu idilicul şi eroismul ei convenţional urma să fie dărâmată. În comediile lui Goldoni, apoi în cele ale lui Gozzi şi în poemele lui Parini, în tragediile lui Alfieri, în Mormintele şi Graţiile lui Foscolo, în versurile poeţilor şcolii romantice (şcolii „reale”) se înalţă, triumfătoare, cetatea cotidiană a realului, care se configura dincolo de încercările de împăcare doctrinală a metafizicii cu teologia, a metafizicii cu voltairianismul, a ideii cu absolutul. Viziunile filosofice asupra istoriei, religiei, civilizaţiei nu erau, după Francesco de Sanctis, decât nişte „construcţii poetice”, iar teoriile progresului şi fatalităţii semănau cu nişte „fantasmagorii”. Se impunea, în asemenea condiţii, atotputernicia statului, a violenţei, a slăbiciunilor morale. Aşa cum dispărea credinţa în revelaţie şi credinţa în filosofie, misterul reapărea, filosoful ştiind tot atâta cât şi păstorul.

„Giacomo Leopardi, conchide De Sanctis, a fost, în singurătatea gândirii şi a durerii lui, ecoul acestui mister. Scepticismul lui anunţă descompunerea acestei lumi teologic-metafizice şi inaugurează domnia adevărului arid, a realului. Cânturile sale (I Canti) sunt glasurile cele mai adânci şi mai ascunse ale acelei tranziţii laborioase care se numea secolul al nouăsprezecelea. Vedem în ele viaţa interioară deosebit de dezvoltată” (op. cit., p. 873).

Opera leopardiană, ca şi viaţa de altfel, este o replică dată „exteriorităţii strălucitoare” a cursului vieţii, pe care o surprindeau cu rafinament preţios predecesorii săi.

Viziunea coboară în adâncimile abisale ale propriei lumi interioare. Virtuţile, sentimentele, credinţele, idealurile ştiinţei, religiei, poeziei apar, la el, „ca umbre şi iluzii” care doar „îi încălzesc inima şi nu vor să moară”.

„Misterul distruge lumea lui intelectuală şi îi lasă neatinsă lumea morală. Viaţa aceasta tenace a lumii interioare, cu toată prăbuşirea oricărei lumi teologice şi metafizice, este originalitatea lui Leopardi şi ea dă scepticismului său o pecete religioasă. Şi este de fapt un scepticism de scurtă respiraţie, acela în care vibrează un sentiment atât de energic al lumii morale. Fiecare simte aici înăuntru ceva nou în curs de devenire” (ibidem).

Originalitatea lui Leopardi se datorează, indiscutabil, faptului că trece tranşant peste formule, doctrine, principii; peste cuvântul dulce, preţios care exprimă un adevăr convenţional. Crezul său estetic fundamental este „adevărul neîndurător” (L’acerbo vero), „întunecata torţă a adevărului” (l’atra face del ver).

Originalitatea se confundă, la Leopardi, cu originaritatea, lirismul său fiind prin excelenţă arhetipal.

Prin această trecere peste se cade să-l privim şi azi.

În secolul al XX-lea am fost martorii unei profunde crize a sistemelor metafizico-epistemologice.

Paradoxalul, contradictoriul, relativul s-au strecurat în miezul viziunilor asupra lumii şi lucrurilor. Universalismul s-a văzut înfruntat de antiuniversalism, concepţiei holomerice a integrităţii îi ia locul ceea a fragmentarismului şi factualismului, cultura privită ca unitate în sensul lui Goethe sau Borges e dislocuită de multiculturalism. Tot astfel imperativul „casei comune” europene e sfidat de cultul „grădinilor proprii” care trebuie cultivate de fiecare în parte. Omul multiplu, complex, teoretizat de Habermas se întâlneşte, la polul opus, cu omul unidimensional al lui Marcuse (One-dimensional Man). Actul gnoseologic se baricadează într-o criză ce se produce în obiect.

Conştiinţa inevitabilităţii limitelor se împotmoleşte în negativitate. Gândirea tremură în faţa problemelor ultime, după cum afirmă memorabil Constantin Noica, se prinde uşor în plasa speculaţiilor filosofice. Matematica nu poate fi supusă logicii (Gödel), fiinţa nu poate fi rostită (Heidegger), istoria nu poate fi controlată (după cum credea micul Napoleon şi după cum a dovedit socialismul), măreţia cosmicului s-a spulberat (omul postmodern îşi rezervă locuri pe lună), zeii mor uşor, limba este privită ca „limbaj ideal” (în matematică) sau ca „joc lingvistic” (de către Wittgenstein).

Pe fundalul acestui spectacol histrionic al „filosofării pe loc”, care aduce aminte de perioada intrării culturii italiene în modernitate, Leopardi ne apare ca un poet al propriei inimi, un poet al „adevărului neîndurător” al viului în toată deplinătatea acestuia, un poet îndoctrinat doar organicului, aşa cum e Lorca în literatura spaniolă, Esenin în poezia rusă, Tagore în cea indiană, Bacovia în context liric românesc, Mistral în literatura chiliană.

Detalii carte
Colecție

Biblioteca Ideea Europeană, Galeria artiștilor

An

2006

Pagini

160

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Leopardi” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Biblioteca Ideea Europeană
Biblioteca Ideea Europeană cuprinde cărţi, idei, istorii, evenimente, gânduri relevante istoriei și gândirii continentului european și include titluri din domeniile literatură, ediții definitive, collegium.
Galeria artiștilor este o colecție prin care se deschid larg ușile spre viața și opera unor artiști reprezentativi ai omenirii.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Opera de trei parale

39,90 lei 30,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Secolul Bacovia

21,00 lei 17,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Europa, sarea Terrei (eBook)

16,20 lei 13,80 lei
Selectează opțiunile
Reduceri!
Închide

Eros – Thanatos la Cezar Ivănescu

22,05 lei 17,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Europa, sarea Terrei

21,00 lei 17,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Secolul Bacovia (eBook)

15,90 lei 13,50 lei
Selectează opțiunile

Știință & Studii
Sociologie & Studii
Nuvele
Medicină & Studii
Lingvistică
Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților
Galeria artiștilor

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Lansare-Florin-Zamfirescu_Actorie-sau-Magie
    Lansare-eveniment: „Actorie sau Magie” de Florin Zamfirescu
    7 aprilie 2022
  • aura-christi-2016
    Aura Christi recital de Ziua Internațională a Poeziei: Lecția de iubire – Ostrovul Învierii
    21 martie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2021 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.