Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiArtă Pescăruşul
Produsul precedent
O sută și una de poezii de Veronica Balaj 54,00 lei 45,00 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Răsărit · Ανατολή 50,40 lei 40,50 lei
Teatru

Pescăruşul

15,75 lei 12,60 lei

Pescăruşul – Anton Pavlovici Cehov

ISBN: 978-606-668-279-4 ISBN: 978-606-668-279-4 Categorie: Artă Autor: Anton Pavlovici Cehov
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Pescărușul (eBook) 11,70 lei 10,20 lei
Noutăți
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Contemporanul nr. 01 Ianuarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Corcoduşul, eu şi... FaceBook
    Evaluat la 5.00 din 5
    25,20 lei 21,00 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Teatru
  • Livrare
Descriere

Referindu-se la Pescăruşul într-o scrisoare din octombrie 1895, Cehov nota, între altele: „Scriu o piesă pe care probabil nu o voi termina pâna la sfârșitul lui noiembrie. O scriu nu fără plăcere, deși mă tem de convențiile scenei.

E o comedie, există trei roluri pentru femei, șase pentru bărbați, patru acte, peisaje (priveliștea unui lac), o mulțime de conversații despre literatură, puțină acțiune, multă iubire”. Premiera s-a dovedit dezastruoasă, editorul său aducându-i acuze ca, pildă, laşitatea evidentă, caracterul din cale afară de feminin.

Conştient de geniul său, Cehov ripostează: „De ce această calomnie? După reprezentație am luat cina la Romanovi. Pe cuvântul meu de onoare. Apoi m-am dus la culcare, am dormit sănătos și a doua zi am mers acasă fără a suspina vreo nemulțumire. Dacă aș fi fost un laș, aș fi alergat de la un editor la altul și de la un actor la altul, i-aș fi implorat să fie îngăduitori și aș fi petrecut două trei săptămâni în Petersburg, agitându-mă cu Pescărușul meu, cu emoție, cu o transpirație rece în lamentații.

Am acționat atât de rece și de responsabil precum un om care a făcut o ofertă și apoi a fost întâmpinat cu un refuz și nu mai are nimic altceva de făcut decât să plece. Într-adevăr, vanitatea mea a fost năucită, dar știți, nu a fost o lovitură din senin. Așteptam un eșec și mă pregătisem pentru el precum te-am prevenit cu o absolută sinceritate”.

Fragment

Pescăruşul de Anton Pavlovici Cehov

Actul întâi

Un colţ din grădina moşiei lui Sorin. O alee largă duce spre fundul scenei pe direcţia privirii spectatorilor. Acolo se află un lac mascat de un teatru improvizat pentru un spectacol de amatori. În stânga şi în dreapta teatrului sunt tufişuri. Câteva scaune, o masă.

Tocmai a apus soarele. Pe scena teatrului improvizat, în spatele cortinei trase este Iakov împreună cu alte slugi. Cineva tuşeşte şi se aude un zgomot. Maşa şi Medvedenko se întorc de la plimbare şi intră prin stânga.

Medvedenko: De ce umbli mereu în negru?
Maşa: Port doliu pentru viaţa mea. Sunt nefericită.
Medvedenko: De ce? (gânditor) Nu înţeleg… Eşti sănătoasă, tatăl dumitale deşi nu este foarte bogat, e om cu stare. Viaţa mea e mult mai grea decât a dumitale. Câştig cu totul, doar 23 de ruble pe lună, ba din banii ăştia, îmi mai reţin şi pentru pensie şi totuşi eu nu port doliu.
Se aşează.
Maşa: Nu e vorba de bani. Şi cei săraci pot fi fericiţi.
Medvedenko: Asta în teorie, că în practică lucrurile stau cam aşa: eu o am pe mama, am două surori şi un frate, iar leafa mea e de 23 de ruble. Să mâncăm şi să bem trebuie, nu? Ceai şi zahăr ne trebuie? Tutun ne trebuie? Numai când te gândeşti şi te ia ameţeala!
Maşa (Plimbându-şi privirea pe scenă): În curând va începe spectacolul.
Medvedenko: Da. Va juca Zarecinaia, iar piesa e scrisă de Konstantin Gavrilovici. Sunt îndrăgostiţi şi astăzi sufletele lor se vor contopi în dorinţa de a ne oferi o imagine artistică unică. Dar între sufletul meu şi al dumitale nu există puncte comune. Eu te iubesc, nu pot să stau acasă de dorul dumitale, în fiecare zi merg pe jos şase verste până aici şi şase înapoi, iar aici nu găsesc decât indiferenţă. E de înţeles. Eu bogat nu sunt, am o familie mare… Cine şi-ar putea dori să se mărite cu un om care nu are ce mânca el însuşi?
Maşa: Prostii. (Prizează tutun.) Iubirea dumitale mă mişcă, dar nu îţi pot răspunde la fel, asta e tot. (Îi întinde tabachera.) Serveşte-te.
Medvedenko: Nu vreau.

Pauză.

Maşa: E înăbuşitor aici, probabil o să fie furtună la noapte. Dumneata ori filozofezi ori vorbeşti despre bani. Pentru dumneata nu există nefericire mai mare decât sărăcia, iar pentru mine e de o mie de ori mai uşor să umbli în zdrenţe şi să cerşeşti, decât… Dar nu poţi înţelege asta…
Prin uşa din dreapta intră Sorin şi Treplev.
Sorin (sprijinindu-se în baston): Eu, frate, nu mă simt în apele mele la ţară şi e clar că nu mă voi obişnui niciodată să trăiesc aici. Aseară m-am dus la culcare la zece şi azi dimineaţă m-am trezit la nouă cu sentimentul că de la atâta somn o să mi se lipească creierul de craniu, ca să zic aşa. (Râde.) Iar după masa de prânz, nu ştiu cum se face că iar am adormit, şi acum tot obosit mă simt, trăiesc un coşmar, la urma urmelor…
Treplev: E adevărat, dumneata ai nevoie să trăieşti la oraş. (Îi vede pe Maşa şi Medvedenko.) Domnilor, când va începe, vă vom chema, dar acum nu aveţi voie să staţi aici. Plecaţi, vă rog.
Sorin (către Maşa): Maria Ilinicina, fii atât de drăguţă şi roagă-l pe tăticul dumitale să pună pe cineva să dezlege câinele, altfel o să urle. Sora mea iar n-a dormit toată noaptea.
Maşa: Spuneţi-i şi singur tatălui meu, eu nu mă duc. Pe mine mă scuzaţi! (către Medvedenko) Să mergem!
Medvedenko (către Treplev): Deci vii dumneata să ne spui când începe!

Pleacă amândoi.

Sorin: Prin urmare, asta înseamnă că iar o să urle toată noaptea câinele. Asta-i viaţa, niciodată n-am trăit la ţară cum am vrut eu. Altădată îmi luam şi eu câte 28 de zile de concediu şi veneam aici să mă odihnesc ca să zic aşa, dar aici atâta mă sâcâiau cu toate fleacurile încât chiar din prima zi îmi doream să mă întorc de unde venisem. (Râde.) Întotdeauna m-am bucurat să plec de aici… Dar acum, am ieşit la pensie şi la urma urmelor, nu mai am unde să mă duc. Îmi place, nu-mi place, tot aici rămân…
Iakov (Către Treplev): Konstantin Gavrilâci, noi ne ducem să ne scăldăm.
Treplev: Bine, dar în zece minute să fiţi înapoi, la locurile voastre. (Se uită la ceas.) Vom începe în curând!
Iakov: Am înţeles. (Pleacă.)
Treplev (învăluind scena cu privirea): Uite, acum am şi teatru. Cu cortină, două culise, iar dincolo de ele nu mai e nimic. Nici un fel de decor, nu se vede decât depărtarea orizontului şi lacul. Ridicăm cortina fix la opt şi jumătate, când răsare luna.
Sorin: Magnific.
Treplev: Dacă Zarecinaia întârzie, atunci e clar că se pierde tot efectul. Ar trebui să fie deja aici. Tatăl ei şi mama vitregă sunt mereu cu ochii pe ea şi n-o lasă să se ducă nicăieri şi îi e aşa de greu să iasă din casă, de parcă ar fi la închisoare. De acolo, i-ar fi mai uşor să scape, decât de la ea de-acasă. (Îi îndreaptă unchiului său cravata.) Părul şi barba îţi sunt ciufulite. Ar trebui să le mai tunzi, şi dumneata…
Sorin (pieptănându-şi barba): Tragedia vieţii mele! Şi în tinereţe tot aşa aveam o figură, de parcă eram mereu beat-turtă, ca să zic aşa. Femeile nu m-au iubit niciodată. (aşezându-se) Ce-are oare soră-mea de e aşa prost dispusă?
Treplev: De ce? Se plictiseşte. (Se aşează lângă el.) E geloasă. E deja pornită şi împotriva mea şi a spectacolului meu şi împotriva piesei mele, fiindcă nu joacă ea ci Zarecinaia. Nu-mi ştie piesa, dar deja o detestă.
Sorin (râde): Ei, da!? Ştiu că ai şi tu o imaginaţie…
Treplev: Deja îi pare rău că pe scena asta mică o să se bucure de succes Zarecinaia şi nu ea. (Se uită la ceas.) Mama mea e o ciudăţenie a naturii. Fără discuţie, talent are, inteligentă e, poate să plângă în hohote când citeşte o carte, îl ştie pe Nekrasov pe de rost de la un capăt la altul, are grijă de bolnavi ca un înger; dar încearcă să o lauzi în faţa ei pe Eleonora Duse! O-ho-ho! Trebuie s-o lauzi doar pe ea, trebuie să scrii doar despre ea, să o aclami şi să te extaziezi de jocul ei de excepţie în Dama cu camelii sau în Fumul vieţii,1 dar aici, la ţară, unde nu are acest narcotic, una-două se plictiseşte şi se înfurie din orice, iar noi toţi devenim duşmanii ei, noi toţi suntem vinovaţi. Şi mai e şi superstiţioasă: se teme de trei lumânări, de data de treisprezece. E zgârcită. Are la banca din Odessa şaptezeci de mii, ştiu sigur. Dar cere-i un ban cu împrumut şi se pune pe plâns.
Sorin: Ţi s-a năzărit că piesa n-o să-i placă mamei tale şi deja eşti agitat, ca să zic aşa. Linişteşte-te, mama ta te adoră.
Treplev (rupând petalele unei flori): Mă iubeşte – nu mă iubeşte, mă iubeşte – nu mă iubeşte, mă iubeşte – nu mă iubeşte. (Râde.) Vezi, mama mea nu mă iubeşte. E clar! Şi încă cum! Ea vrea să trăiască, să iubească, să poarte bluze deschise la culoare, iar eu am deja douăzeci şi cinci de ani şi îi amintesc fără încetare, că nu mai e tânără. Când nu sunt eu de faţă, are doar treizeci şi doi de ani, iar când sunt lângă ea, are deja patruzeci şi trei şi din pricina asta mă urăşte. În plus, ştie şi că eu nu apreciez teatrul. Ea iubeşte teatrul, ei i se pare că serveşte omenirea şi sfânta artă, dar după părerea mea, teatrul contemporan este doar rutină şi prejudecată. Când se ridică cortina şi în lumina scenei, în camera cu trei pereţi, aceste mari talente, preoţii sfintei arte ne arată cum mănâncă oamenii, cum beau, cum iubesc, cum merg, cum îşi poartă hainele; când din tablouri şi fraze banale se străduiesc să scoată o morală cât de mică, lesne de înţeles şi folositoare în viaţa de zi cu zi; când în mii de variante îmi arată unul şi acelaşi lucru iar şi iar, atunci eu încerc să fug, cum a fugit şi Maupassant de Turnul Eiffel care îi strivea creierul cu inutilitatea lui.
Sorin: Nu se poate trăi fără teatru.
Treplev: E nevoie de forme noi. Formele noi sunt necesare, iar dacă ele nu există, atunci mai bine să nu mai fie nimic. (Se uită la ceas.) Eu îmi iubesc mama, o iubesc mult de tot; dar ea duce o viaţă nechibzuită, umblă peste tot cu scriitoraşul ăsta, numele ei apare mereu prin ziare şi asta pe mine mă oboseşte. Uneori vorbeşte în mine doar egoismul muritorului de rând; uneori regret că mama mea este o actriţă renumită şi mi se pare că dacă ea era o femeie obişnuită, atunci şi eu aş fi fost mai fericit. Unchiule, ce poate fi mai stupid şi mai teribil decât această situaţie: uneori vin la ea în vizită numai celebrităţi: artişti, scriitori şi dintre toţi doar eu sunt un nimeni şi mă suportă numai pentru că sunt fiul ei. Cine sunt eu? Ce sunt eu? Am plecat de la universitate după anul trei, în nişte circumstanţe independente de voinţa mea, cum s-ar zice. Nu am nici un fel de talent, bani nici atâta, iar dacă e să ne luăm după acte, eu sunt doar un mic-burghez din Kiev. Tatăl meu este doar un mic-burghez kievean, deşi a fost şi el un actor renumit. Şi uite-aşa, câteodată, când toate acele actriţe şi toţi acei scriitori veniţi la ea în vizită se întâmpla să îmi acorde şi mie o oarecare atenţie, mi se părea că privirile lor îmi măsurau lipsa de importanţă, iar eu le ghiceam gândurile şi sufeream din pricina acestei umiliri…
Sorin: Apropo, spune-mi, te rog, ce fel de om e scriitorul ăsta? Nu-l poţi să-l înţelegi. Tace întruna.
Treplev: Omul e inteligent, simplu, un pic, cum să zic… melancolic. Foarte cinstit. Nu are nici patruzeci de ani şi este deja celebru şi sătul, sătul până-n gât… Iar în ceea ce priveşte scrierile lui… cum să-ţi spun? Drăguţ, talentat… dar… după Tolstoi sau Zola nu-ţi mai vine să-l citeşti pe Trigorin.
Sorin: Dar mie, frate, îmi plac oamenii de litere. Cândva îmi doream cu disperare două lucruri: să mă însor şi să devin om de litere, dar nu mi-a ieşit nici una, nici cealaltă. Mda. Şi la urma urmelor, e plăcut să fii chiar şi un scriitor mai puţin cunoscut.
Treplev (ciulind urechile): Aud paşi… (Îşi îmbrăţişează unchiul.) Eu fără ea nu pot să trăiesc. Chiar şi sunetul paşilor ei mi se pare minunat… Sunt nebun de fericire… (Se duce grăbit să o întâmpine pe Nina Zarecinaia, care tocmai intră.) Vrăjitoare, visul meu…
Nina (emoţionată): Nu am întârziat… Sigur, nu am întârziat…
Treplev (sărutându-i mâinile): Nu, nu, nu…
Nina: Toată ziua am fost neliniştită, mi-a fost aşa de frică! Mă temeam că tata n-o să mă lase… Dar acum e plecat cu mama mea vitregă. Ce roşu e cerul, deja răsărea luna şi eu am mânat calul, l-am mânat aşa repede… (Râde.) Dar sunt bucuroasă. (Îi strânge tare mâna lui Sorin.)
Sorin (Râde.): Ochişorii dumitale par înlăcrimaţi… Ne-nee! Nu e bine!
Nina: Aşa e… Vedeţi cât de greu respir. Peste jumătate de ceas eu o să plec, trebuie să ne grăbim. Nu, nu trebuie, pentru numele lui Dumnezeu, nu mă opriţi. Tata nu ştie că sunt aici.
Treplev: De fapt, chiar e timpul să începem, trebuie să-i chemăm pe toţi.
Sorin: Mă duc eu, ca să zic aşa. Chiar în clipa asta. (Pleacă spre dreapta cântând.) „În Franţa doi grenadieri…” (Aruncă o privire în jur.) Am mai cântat eu odată tot aşa, iar un coleg procuror mi-a zis: „Excelenţa voastră, aveţi o voce puternică…” Apoi s-a mai gândit şi a adăugat: „Dar… neplăcută”. (Râde şi pleacă.)
Nina: Tata şi soţia lui nu mă lasă să vin aici. Se spune că voi duceţi… o viaţă boemă… se tem ca nu cumva să mă fac actriţă… Iar eu sunt atrasă aici de lac, ca un pescăruş… Inima mea e plină de dumneata. (Se uită în jur.)
Treplev: Suntem singuri.
Nina: Mi se pare că e cineva acolo…
Treplev: Nu e nimeni.
O sărută.

Detalii carte
Colecție

Teatru

An

2022

Pagini

81

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Pescăruşul” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Teatru
Colecția Teatru cuprinde lucrări esențiale din dramaturgia universală, piese de teatru atât clasic, cât și modern, de interes actual pentru publicul larg.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Barbăalbastră – speranţa femeilor

50,40 lei 38,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Lacrimile amare ale Petrei von Kant

Evaluat la 5.00 din 5
27,25 lei 20,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Împotriva uitării

Evaluat la 5.00 din 5
29,40 lei 25,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Istoria filmului românesc (1897-2017)

126,00 lei 96,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Arca lui Breban

13,65 lei 11,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Nicolae Balotă. Peregrin prin patria cuvintelor

46,20 lei 37,20 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
  • reprez-2-Romania-si-civilizatia-romaneasca-in-Israel-comunicat
    România și civilizația românească în Israel – „Anul cărții în Limba Română în Israel”
    28 octombrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2021 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.