La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
Facebook Twitter Google Email Instagram YouTube Pinterest
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
  • Contul meu

    Intră în contCreează un cont

    Închide

    Ați uitat parola?
    Sau intră cu
    Facebook
    Google
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Acasă
  • Autori
  • Librărie
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
-10%
Prima paginăCărțiDicționare & Enciclopedii Istoria filmului românesc de animație 1920-2020
Produsul precedent
Defazarea sufletească şi alte eseuri 23,10 lei 20,00 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Povești și povestiri de Ion Creanga 71,40 lei 57,00 lei
dictionare-enciclopedii

Istoria filmului românesc de animație 1920-2020

150,00 lei 135,00 lei

Istoria filmului românesc de animație 1920-2020 – Dana Duma

ISBN: 978-973-27-3172-7 Categorie: Dicționare & Enciclopedii Autor: Dana Duma
Share
Facebook Twitter Google Email Pinterest
închide
Noutăți
  • Contemporanul nr. 01 Ianuarie 2021 + Suplimentul de istorie Bucureşti în 5 minute 7,00 lei 5,00 lei
  • Concepte-cheie din gândirea și cultura chineză - Volumul IV 21,00 lei 16,00 lei
  • Dreptul la informație – între garanții și limitări 50,40 lei 40,00 lei
  • Descriere
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Dicționare & Enciclopedii
  • Livrare
Descriere

„În anul 2020 se împlinesc 100 de ani de la premiera primului film românesc de animaţie, Păcală în lună de Aurel Petrescu.Câteva coincidenţe fericite au făcut să pot să scriu – şi să public chiar acum-o istorie a animaţiei româneşti, lucrare pe care îmi doresc de mult timp s-o duc la bun sfărşit. O planificam, dar o amânam, deşi cred că este acea zonă a cinematografului românesc aflată deseori în avans estetic faţă de celelalte componente ale sale, poate mai apăsate de cenzură în perioada producţiei subvenţionate de stat. Atunci când vorbim despre succesele de anvergură ale filmului naţional ne îndreptăm în primul rînd privirea înspre opera lui Ion Popescu Gopo, primul român câştigător al unui premiu Palme d` Or. Dar numărul animatorilor a căror creaţie se cuvine redescoperită e destul de mare şi am încercat să mă opresc asupra realizatorilor şi filmelor care merită, să le clasific într-un fel, ţinând cont de particularităţi stilistice şi tehnice, de contextul naţional şi internaţional.” (Dana Duma)

„Dincolo de o documentare impresionantă și laborioasă, care vizitează zone de umbră și teritorii necartografiate ale cinematografiei românești, istoria Danei Duma este, la rândul ei, una animată, dinamică, subtilă, punând în relație animația cu alte arte, cu literatura în special, și virând pe alocuri, în mod avenit, către o istorie a ideilor, atunci când istoria face loc contextului politico-ideologic. Istoria filmului românesc de animație 1920-2020 plombează o absență notabilă în literatura de specialitate și va deveni un reper inconturnabil pentru istoricii și criticii de film. Și nu numai pentru ei.” (Prof. univ. dr. Angelo Mitchievici)

Istoria filmului românesc de animație reprezintă primul demers de acest fel întreprins în cultura română în relație cu o parte importantă a unei cinematografii, filmul de animație. Există două argumente suplimentare care consolidează demersul Danei Duma, un prestigios profesor de istorie a cinematografului la UNATC, Facultatea de Film, și un reputat critic de film, redactor-șef al principalei reviste de specialitate, intitulată FILM. Primul argument se sprijină pe notorietatea câștigată de filmul românesc la nivel mondial prin unul dintre marii creatori de animație, Ion Popescu Gopo, primul român câştigător al unui premiu Palme d’Or. Marelui cineast autoarea îi dedică un important studiu monografic cuprins la nivelul unui întreg capitol, urmărind estetica anti-Disney, teoriile sale cu privire la cinematografia de animație și deopotrivă influența pe care a exercitat-o ulterior asupra filmului de animație românesc și european. Promovarea „filmului-pilulă”, „ambiția lapidarității”, expresia concentrată propun o fabulă cinematografică, invită la reflecție la confiniile cu parabola. Cu mijloacele de care dispune animația, Ion Popescu Gopo propune, mutatis mutandis, ceea ce Jean-Luc Godard face la nivelul lungmetrajului, un film-eseu, un film de idei, cum sunt Balanța, Ploaia, Pantoful, Treaba făcută cu cap, Ulciorul.
Cel de-al doilea argument ține de rolul de avangardă cinematografică pe care l-a îndeplinit filmul de animație în România, fără a se bucura de notorietatea filmului de ficţiune propriu-zis. Dana Duma readuce în memorie nume uitate ale animației românești, o dimensiune experimentală mai pronunțată pe care o relevă filmul de animație, incorporarea unor universuri poetice sau a unor materiale neobișnuite, precum plastilina sau sticla, dar și contribuția pe care o are cromatica, filtrată uneori de ecleraj, sau grafica, „desenul” care precizează și mai clar înrudirea animației cu artele plastice. Analiza pertinentă a artei de animație a unor Ion Truică, Laurențiu Sîrbu, Mihai Bădică, Constantin Mustețea, Adrian Petringenaru etc. luminează o epocă și precizează mărcile estetice și profilul identitar pe care-l relevă această artă atât de dinamică.

Dincolo de un orizont de reflecție către care deschide filmul de animație, Dana Duma analizează și „desenele animate” cu caracter iconic, Mihaela a lui Nell Cobar sau Bălănel și Miaunel ai lui Horia Ștefănescu, din categoria regizorilor de animație pe care-i numește „satirici”. Un capitol consistent este dedicat serialului de animație, de la „serialul de divertisment” la cel „de autor”, în perioada „dezghețului”, scurta etapă de relaxare ideologică, perioada de tranziție pe care a ocazionat-o trecerea de la regimul politic instituit de Gheorghiu-Dej la „Epoca de Aur”, „Epoca Nicolae Ceaușescu”, caracterizată prin restalinizare și un obsedant cult al personalității liderului maxim. Un spirit nuanțat, Dana Duma analizează cu acribie prezența lungmetrajelor lui Victor Antonescu (Uimitoarele aventuri ale muşchetarilor), Marian Mihail, Ana Maria Buzea, Zaharia Buzea, Artin Badea (Temerarii de la scara doi), Constantin Păun (Novăceştii), Mircea Toia (Fiul stelelor), Laurenţiu Sîrbu (Harap Alb), Luminiţa Cazacu (Călătoriile lui Pin-Pin, primul musical românesc de animaţie) etc.
S-a discutat în istoria literară despre rolul jucat de generația ’80 în schimbarea paradigmei literare. Este meritul autoarei de a evidenția, într-un context mai larg, contribuția generației ’80 în filmul de animație, cu cineaști precum Zoltán Szilágyi, Radu Igazsag, Zeno Bogdănescu, Olimpiu Bandalac, care și-au continuat credibil activitatea și după 1990, împingând filmul de animație într-o zonă a experimentului, a ceea ce Dana Duma numește filme „hibride”, care integrează arta video, împing spre eseu animația, privilegiază reflecția și ludicul, cum este Strigăt în timpan/Shrieck into the Ear de Radu Igazsag şi Alexandru Solomon, dedicat, deloc întâmplător, dadaismului, sau Ciacona, de același Igazsag, deconstruind postmodern celebrul tablou intitulat Răstignire al lui Matthias Grünewald.

O altă dimensiune importantă pe care o explorează în această carte Dana Duma este cea a instituțiilor cinematografice, de pildă rolul studioului Animafilm în contextul evoluției filmului de animație românesc, dar și al festivalurilor dedicate animației, unde Festivalul internaţional al filmului de animaţie de la Mamaia a jucat un rol considerabil, rol pe care a încercat să-l preia Anim’est după Revoluția din Decembrie 1989. Istoriografia postbelică nu putea evita relația dintre cenzură și cea de-a șaptea artă, rolul subversiv al filmului de animație, al strategiilor esopice ale regizorilor. În 1980, Ana Blandiana încercase o strategie similară cu un volum de versuri pentru copii, Întâmplări din grădina mea, cu un personaj emblematic, Motanul Arpagic, strategie detectată tardiv de cenzură. În orice caz, filmul de animație se putea extrage mai ușor imperativelor ideologice și obligației de a respecta convenția realismului.
Una dintre cele mai antrenante părți ale cărții vizează istoria postdecembristă a filmului de animație, cu filme care dobândesc profilul pamfletului politic, care se lansează în dezbaterea civică sau consemnează pe portativul estetic al animației tensiunile sociale considerabile ale perioadei de tranziție, cu filme precum Golanii al lui Marcel Mihai, Piromanii al lui George Sibianu sau Poveşti cu pete al lui Virgil Mocanu, apărute toate în 1991, influențate de mineriade, de fenomenul Piața Universității, de conflictele intestine ale unei societăți neașezate etc.
Dincolo de o documentare impresionantă și laborioasă, care vizitează zone de umbră și teritorii necartografiate ale cinematografiei românești, istoria Danei Duma este, la rândul ei, una animată, dinamică, subtilă, punând în relație animația cu alte arte, cu literatura în special, și virând pe alocuri, în mod avenit, către o istorie a ideilor, atunci când istoria face loc contextului politico-ideologic. Istoria filmului românesc de animație plombează o absență notabilă în literatura de specialitate și va deveni un reper inconturnabil pentru istoricii și criticii de film. Și nu numai pentru ei. (Prof. univ. dr. Angelo Mitchievici)

Detalii carte
Colecție

Dicționare & Enciclopedii

An

2020

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Istoria filmului românesc de animație 1920-2020” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Dicționare & Enciclopedii
Colecția Dicționare & Enciclopedii este un proiect de amploare menit să aducă în prim-plan informații esențiale despre cele mai variate domenii și să reactualizeze rolul fundamental al cunoașterii în dinamica culturii. Cărți fundamentale pentru minte și suflet pentru o informare rapidă, esențială.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

-21%
Închide

Criminalitatea colectivă a statelor și Dreptul Penal al viitorului

73,50 lei 58,00 lei
Criminalitatea colectivă a statelor și Dreptul Penal al viitorului - Vespasian V. Pella Ediţie îngrijită de Mihai Milca Traducere din limba franceză de Anca Moţ Prefaţă de Octavian Opriş Postfaţă, anexe şi bibliografia operei lui Vespasian V. Pella de prof univ. dr. Gheorghe Sbârnă
Adaugă în coș
Quick View
-24%
Închide

Troia. Veneţia. Roma

42,00 lei 32,00 lei
Troia. Veneţia. Roma Vol. I – Ovidiu Pecican
Adaugă în coș
Quick View
-14%
Închide

Dicţionar de francmasonerie. Conţine CD

210,00 lei 180,00 lei
Dicţionar de francmasonerie. Conţine CD – Daniel Ligou
Adaugă în coș
Quick View
-21%
Închide

Istoria filmului românesc (1897-2017)

94,50 lei 75,00 lei
Istoria filmului românesc 1897-2017 - Călin Căliman Mai multe titluri semnate de Călin Căliman (vezi)
Adaugă în coș
Quick View
-19%
Închide

100 Mari genii

42,00 lei 34,00 lei
100 Mari genii – R.K. Balandin
Adaugă în coș
Quick View
-25%
Închide

Filosofia banilor

126,00 lei 94,00 lei
Filosofia banilor - Georg Simmel Ediţie îngrijită de Mihai Milca Traducere de Conf. Dr. Bogdan Mihai Dascalu Prefaţă de Octavian Opriş
Adaugă în coș
Quick View

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților
Galeria artiștilor
Ediție bilingvă
Dicționare & Enciclopedii
Dezvoltare personală – Practic
Cărți pentru copii
Biblioteca Ideea Europeană

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Cele-mai-citite-carti-in-anul-2020
    Cele mai citite cărți în anul 2020
    12 decembrie 2020
  • Cultura-Acasa-proiect-Afis-general
    Cultura acasă: evenimentele desfășurate în perioada 6 octombrie 2020 – 12 noiembrie 2020
    12 noiembrie 2020
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2020 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest sit folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest sit va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.

  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Scroll To Top