Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiFilosofie Gogol şi diavolul
Produsul precedent
Rusia bolnavă 21,00 lei 17,10 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Psalmi 30,00 lei 24,00 lei
Biblioteca de filosofie
Religie & Spiritualitate

Gogol şi diavolul

22,05 lei 18,00 lei

Gogol şi diavolul – Dmitri Merejkovski

ISBN: 978-606-8260-73-0 ISBN: 978-606-8260-73-0 Categorii: Filosofie, Religie & Spiritualitate Autor: Dmitri Merejkovski
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Gogol și diavolul (eBook) 17,40 lei 15,60 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 02 Februarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Contemporanul nr. 01 Ianuarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Biblioteca de filosofie
  • Livrare
Descriere

În concepţia religioasă a lui Gogol, diavolul este esenţa mistică şi fiinţa reală în care s-a concentrat negarea lui Dumnezeu, răul etern. Gogol, ca artist, la lumina râsului, studiază natura acestei esenţe mistice; ca om, cu arma râsului, luptă împotriva acestei fiinţe reale: râsul lui Gogol este lupta omului cu diavolul.

Dumnezeu este infinitul, sfârşitul şi începutul existenţei; diavolul este negarea lui Dumnezeu şi, prin urmare, negarea oricărui început şi a oricărui sfârşit; diavolul este începutul şi neterminatul care se dă drept neînceput şi infinit; diavolul este mijlocul numenal al existenţei, negarea tuturor profunzimilor şi culmilor, este platitudinea eternă, veşnica trivialitate. Unicul obiect al creaţiei gogoliene este diavolul chiar în acest sens, adică drept manifestare „a nemuritoarei trivialităţi omeneşti”, observată dincolo de toate condiţiile de timp şi de spaţiu – de istorie, popor, stat, societate –, manifestarea răului indiscutabil, etern şi universal; – trivialitatea sub speciae aeterni, „sub înfăţişarea eternităţii”.
(Dmitri Merejkovski)

Fragment

Gogol şi diavolul de Dmitri Merejkovski

„Odiosul” Merejkovski

S-a spus nu o dată că textul izolat este o ficţiune. Nu există numai „domnul Eu”, cititorul actual; acesta este el însuşi o sumă, întrucât opera vine la el întregită şi nuanţată de lecturile precedente, ale altora. Se ştie şi că receptarea unui scriitor în străinătate depinde decisiv de receptarea acestuia în propria lui ţară. În anumite situaţii, când „anturajul” operei este rarefiat de către o posteritate selectivă sau de către un alt model cultural intolerabil, are de suferit însăşi opera, cu toată perenitatea şi capacitatea ei regenerativă. Când filtrul selectiv este ideologic, lucrurile sunt mai grave, întrucât sunt date uitării în mod deliberat anumite linii de forţă ale operei, descoperite deja, care ar putea sprijini orice nouă lectură; chiar dacă textului ni i se aduc modificări, sensul său este într-un fel falsificat de violentarea con-textului, care participă şi el la lectură.

Din acest punct de vedere, putem spune că cititorul român nu-şi poate forma decât cu greu o imagine corectă asupra lui Gogol din pricina unei duble selectivităţi, aplicate asupra textului operei, cât şi a con-textului receptării istorice. Cea mai completă ediţie în limba română este eliptică şi trunchiată (mai ales în ce priveşte scrisorile, evitate fiind cele care conţin intensa meditaţie religioasă a lui Gogol, mai ales din a doua jumătate a vieţii); în plus, tot din considerente „preventive”, s-a ajuns la situaţia absurdă ca în sumar să figureze Spovedania unui autor, deci răspunsul lui Gogol la polemica iscată de Pagini alese din corespondenţa cu prietenii, lipsind însă chiar motivul Spovedaniei, adică Paginile alese… Responsabilitatea completării golului şi-o asumă comentariul „avizat”: „Ideile progresiste, care au predominat în conştiinţa lui Gogol în perioada de înflorire a geniului său, au cedat mai târziu locul ideilor reacţionare care şi-au găsit expresia în lucrarea Pagini alese din corespondenţa cu prietenii. Renunţând la demascare şi la satiră, păşind pe calea greşită a propovăduirii ideilor religioase, morale şi a afirmării justeţei orânduirii aristocratice şi iobăgiste, Gogol a devenit în mod inevitabil sprijinitor al cercurilor reacţionare, conservatoare, care au întâmpinat cu un triumf plin de bucurie răutăcioasă această cotitură din conştiinţa scriitorului, a cărui creaţie devenise de mult stindardul forţelor progresiste şi democratice din tânăra Rusie”.1

Am transcris acest lung citat pentru a exemplifica, prin el, starea precară a ediţiilor din operele clasicilor literaturii ruse, care au fost tipărite cu entuziasm şi ritoasă suficienţă mai ales în primele două decenii de după război. Poate că tocmai în acest domeniu se simte cel mai acut nevoia unor ediţii critice, adică a unei „salahorii” de istorie literară, pe care, mai devreme sau mai târziu, rusistica şi editorii noştri vor trebui s-o îndeplinească.

În privinţa con-textului critic şi exegetic al operei, după modelul din U.R.S.S., a acţionat foarte energic funestul principiu leninist al „celor două culturi”, fiind valorificată mereu direcţia radical-narodnică şi apoi marxistă, care instiga Rusia la revoltă (Radişcev-Bielinski-Herzen-Cernîşevski-Plehanov), trecându-se la modul cel mai activ sub tăcere celălalt curent, moderat-religios (Ceaadaev-Dostoievski-Vl. Soloviov-Berdiaev), care repeta cu obstinaţie profeticele versuri ale lui Puşkin: „Să nu dea Dumnezeu să vedem răzmeriţa rusă, absurdă şi nemiloasă”. La această direcţie îl putem alipi şi pe Merejkovski, ceea ce explică parţial tăcerea lăsată împrejurul numelui său.

De altfel, Merejkovski se autoexclusese din viitorul bolşevic al Rusiei, întrucât, în nenumărate rânduri, îşi exprimase lipsa de aderenţă la orice model teoretic sau social, bazat pe doctrina lui Marx. Iată o frază scrisă în 1906: „Forţa şi slăbiciunea socialismului ca religie constau în faptul că el predetermină viitoarea creaţie socială şi, în felul acesta, fără voie, include în sine spiritul eternei mediocrităţi, al filistinismului, inevitabila consecinţă a pozitivismului ca religie, pe baza căruia el, socialismul, este edificat”.2

În plus, era condamnat la uitare şi datorită faptului că „trădase”, evadând, prin Polonia, în Franţa. De fapt, în Rusia Sovietică şansele de supravieţuire ale intelectualilor „nealiniaţi” erau aproape inexistente. La 30 august 1922, Troţki îi explica ziaristei americane Luisa Briant, prietena lui John Read: „Elementele pe care le exilăm şi le vom exila sunt ele însele, din punct de vedere politic, nule. Dar reprezintă o armă potenţială în mâinile posibililor noştri duşmani. Iată de ce preferăm acum, într-o perioadă de calm, să-i exilăm din timp. Şi îmi exprim speranţa că nu veţi refuza să recunoaşteţi prevăzătoarea noastră atitudine umanistă, apărând-o în faţa opiniei publice”.3 După cum se ştie, curând gestul „mărinimos” al acestor vremuri sovietice vegetariene a fost înlocuit de măsurile violente ale perioadei imediat următoare, eminamente antropofagă. Dmitri Merejkovski nu ar fi rezistat nici grilei selective enunţate de A. Lunacearski în broşura Intelectualitatea în trecutul, prezentul şi viitorul ei. Explicând cu cinism de ce avortorii morali şi semidocţii, adică acea clasă aşa-zis intelectuală, „care nu are nici un program”, sunt mai apropiaţi şi mai comozi pentru eşalonul superior al puterii bolşevice, comisarul poporului pentru învăţământ scrie: „Un asemenea om, în condiţiile date, cu cât e mai lipsit de idei, cu atât e mai valoros. Deci: dacă un specialist oarecare, un inginer de exemplu, are multe idei, aceasta e rău, căci aceste idei ne împiedică să utilizăm suficient în muncă un asemenea element. Însă, când nu are nici un fel de idei, îl putem pune să lucreze”.4

Or, Dmitri Merejkovski era un „element” cu idei, mai mult chiar, unul cu operă: poet simbolist, romancier (trilogia istorică Hristos şi Antihristul, alcătuită din romanele Moartea zeilor. Iulian Apostatul, Zeii renăscuţi. Leonardo da Vinci, Antihristul. Petru şi Alexei), traducător (din Sofocle, Eschil, Euripide), critic literar (Gogol şi diavolul, L. Tolstoi şi Dostoievski), filosof religios (Viitorul Ham, Rusia bolnavă), publicist laborios – astfel încât, în 1914, culegerea de Opere complete ajungea la volumul 17. Prestigiul său literar (şi al soţiei sale Zinaida Hippius) a fost imens în epocă, fiecare tânăr literat venea după un fel de „binecuvântare”, de „recunoaştere”. Bineînţeles, gustul său nu era infailibil, s-a înşelat în privinţa lui Gumiliov şi Mandelştam, iar în Esenin, Zinaida Hippius a remarcat de îndată pornirea spre clovnerie (reală, orice ar zice admiratorii entuziaşti ai acestuia).

1 N.V. Gogol, Opere, vol. VI, Edit. Cartea Rusă, Bucureşti, 1958, p. 362.
2 D.S. Merjkovski, Griaduşcii Ham, în Bol’naia Rossiia, Izdvo Leningradskogo Univcrsiteta, Leningrad, 1991, s. 20.
3 M. Heller, Pervoe predosterejenie – udar hlîsta (K istorii vîsîlki iz Sovetskogo Soiuza deiatelei kul’turi v 1922 g.), „Vestnik RHD”, 1978, N° 124, s. 223-224.
4 A.V. Lunacearski, Intellighenţia v ee proşlom, nastoiaşcem i buduşcem, Moskva, 1921, s.61.

Detalii carte
Colecție

Biblioteca de filosofie, Religie & Spiritualitate

An

2016

Pagini

232

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Gogol şi diavolul” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Biblioteca de filosofie
Cărţi de filosofie şi istoria filosofiei din culturile lumii.
Religie & Spiritualitate pentru cei avansați, pentru inițiați și pentru cei aflați la începutul drumului.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Filosofia Meritului

94,50 lei 75,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Ecce homo. Cum devii ceea ce eşti

27,30 lei 22,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

În oglinda destinului

42,00 lei 32,10 lei
Citește mai mult
Reduceri!
Închide

La porţile împărăţiei

23,10 lei 18,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Evanghelia necunoscută (eBook)

11,70 lei 9,90 lei
Selectează opțiunile
Reduceri!
Închide

Nietzsche şi Marea Amiază

55,65 lei 44,10 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
  • reprez-2-Romania-si-civilizatia-romaneasca-in-Israel-comunicat
    România și civilizația românească în Israel – „Anul cărții în Limba Română în Israel”
    28 octombrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2021 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.