Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiFilosofie Nietzsche şi muzica
Produsul precedent
Pagini de istorie americană 18,90 lei 15,00 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Nietzsche şi filosofia 25,20 lei 19,20 lei
Biblioteca de filosofie

Nietzsche şi muzica

15,75 lei 12,00 lei

Nietzsche şi muzica – Cristina Maria Sârbu

ISBN: 973-86970-9-3 ISBN: 973-86970-9-3 Categorie: Filosofie Autor: Cristina Maria Sârbu
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Nietzsche și muzica (eBook) 11,40 lei 9,30 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Biblioteca de filosofie
  • Livrare
Descriere

Viaţa marelui gânditor german, supranumit sihastrul de la Sils Maria, a fost plină de strălucire dar şi de aspecte mai puţin cunoscute publicului larg.

Între aceştia se numără patima faţă de muzică a autorului Ştiinţei vesele şi Aşa grăit-a Zarathustra dar şi relaţia de formare şi de profundă iubire avută cu Richard Wagner şi soţia sa, minunata Cosima – prezente vii în această monografie eseistică, ce conţine fragmente din corespondenţa acestor monştri sacri ai culturii universale, corespondenţă în urma lecturii căreia te alegi cu o imagine caldă, expresivă.

Fragment

Nietzsche şi muzica de Cristina Maria Sârbu

INTRODUCERE

Dedicăm această cercetare legăturii de mare profunzime pe care filosoful german Friedrich Nietzsche a avut-o, pe plan spiritual, cu genialul compozitor, german şi el, Richard Wagner. Această legătură – unică în felul ei –, care i-a marcat profund pe cei doi creatori şi a determinat apariţia unor scrieri filosofico-muzicale de referinţă atât pentru ştiinţa filosofiei cât şi pentru arta muzicii, a implicat puternic şi o a treia persoană, pe soţia lui Richard Wagner, Cosima Wagner, născută Liszt. Ea ajunge să ocupe un loc central şi în viaţa lui Nietzsche, în tripla ipostază de soţie a prietenului, de om de cultură şi fineţe spirituală şi, în final, de femeie preţuită şi iubită ca nici o alta, ideal inaccesibil. Am păstrat mereu în centrul atenţiei figura poetului, filosofului şi compozitorului Friedrich Nietzsche pentru care muzica a existat atât „înainte” cât şi „după” episodul Wagner. Este impresionantă legătura celui care mânuieşte cuvântul cu atâta forţă, fermitate şi convingere cu inefabila lume a sunetelor celor mai profunde sentimente.

Înainte de a începe expunerea, deşi cele trei „personaje” principale implicate în „poveste”, sunt, cu siguranţă, bine cunoscute, considerăm totuşi necesar, să oferim o concisă „fişă de dicţionar” menită a reîmprospăta memoria cititorului nostru. Obiectiv, dimensiunile prezentării filosofului, poetului şi compozitorului Friedrich Nietzsche vor fi mai mari, căci lucrarea de faţă urmăreşte pas cu pas întreaga viaţă a creatorului pentru care muzica a fost, întotdeauna, un element vital.

Cercetătorii afirmă că, în sinteza istoriei culturii europene, filosoful german reprezintă „…un teribil punct de interogaţie pe drumul determinat de către moştenirea antică şi de două milenii de creştinism – pe care omul european se află angajat până în prezent”.1 Semnalând şi analizând „decadenţa” culturii vremurilor sale, Nietzsche încearcă să găsească o cale prin care omenirea să se salveze de la pieirea „iminentă” şi această soluţie nu poate fi, în convingerile sale, decât o „cultură naturală” care să îl remodeleze şi să îl reformeze pe individ în întregul său omenesc alcătuit din cele două jumătăţi corp/spirit. Pentru aceasta, viaţa trebuie trăită intens, tensionat, plenar, „aici”, în această lume, şi „acum”, adică în prezent. De la această convingere până la negarea credinţei, a bisericii, a creştinismului nu mai este decât un pas pe care Friedrich Nietzsche, fiu de pastor protestant, nu ezită să îl facă rămânând apoi, consecvent, pe această poziţie, până la sfârşitul vieţii. Căutând o modalitate prin care Viaţa să învingă Moartea, Nietzsche apelează la creatorii de excepţie, la genii care, capabili să potenţeze la maximum trăirea, devin eterni şi înfruntă timpul. Următoarea verigă în lanţul gândirii lui Friedrich Nietzsche duce de la geniu la supra-om.

Antichitatea este o generoasă sursă de cunoaştere şi de inspiraţie. Filosoful nu încearcă însă o re-interpretare a trecutului din perspectivă contemporană, ci, dimpotrivă, crede într-o percepţie mult mai profundă şi mai completă a epocii contemporane în comparaţie cu spiritualitatea antică pe care o vede determinată de dualitatea antinomică dintre apollinic (Apollo = raţiune, claritate, lege şi ordine, armonie senină…) şi dionysiac (Dionyssos = revărsare sufletească fără de măsură, iraţional, confuz, liber în afara ordinii, fără de cenzură, în comunitate şi înfrăţire cu natura, exaltare ce se manifestă prin cântec şi dans…). Alăturându-se lui Schopenhauer, Nietzsche afirmă că muzica păşeşte înaintea sculpturii căci ea exprimă o dimensiune mai adâncă a sufletului, temporalitatea fiind, pentru existenţă, mai importantă decât spaţialitatea.

Este momentul să recunoaştem că, dacă în calitate de filosof, Friedrich Nietzsche este foarte cunoscut, Friedrich Nietzsche – compozitorul şi teoreticianul artei sunetelor se află încă într-un anonimat aproape total deşi muzica este omniprezentă în miile de pagini de corespondenţă ca şi în aproape toate scrierile sale. Problemele muzicii contemporane, estetica artei sunetelor alcătuiesc o permanentă bază pentru filosofia sa. Nu o dată, Nietzsche s-a referit la faptul că a renunţat la a fi muzician pentru a deveni filosof dar că muzica a rămas puternic implicată în întreaga lui existenţă.

Comentatorii de astăzi – şi nu numai ei – sunt tentaţi, în general, să lege scrierile muzicale ale lui Friedrich Nietzsche numai de strânsele sale relaţii cu compozitorul Richard Wagner. Preocupările muzicale ale lui Nietzsche sunt însă mult anterioare întâlnirii cu Wagner (1868) iar muzica pe care filosoful a scris-o este foarte departe de paginile Maestrului de la Bayreuth.

De la 9 ani, Friedrich Nietzsche a primit, în casa părintească, instrucţie muzicală. În scurt timp devine un interpret destul de agil. Robert Schumann este compozitorul cel mai apropiat sufletului său, iar Beethoven reprezintă o culme absolută. În cercurile de prieteni, tânărul era apreciat ca un improvizator inspirat şi sensibil. În compoziţie a fost autodidact având ca modele doar partiturile maeştrilor. Foarte devreme însă a simţit nevoia să se exprime prin sunete şi… a început pur şi simplu să scrie muzică. Lipsa studiului sistematic şi-a pus puternic amprenta pe compoziţiile sale care, atunci când nu este vorba de lieduri cu o structură fixă impusă de textul literar, sunt, ca formă, dezechilibrate, imperfecte, nesigure… Compozitorul Nietzsche este condus către muzică de nevoia imperioasă de a exterioriza sentimente, stări şi conflicte sufleteşti puternice într-o manieră – este de înţeles – din ce în ce mai… „impresionistă”. Cele mai reuşite lucrări sunt miniaturile lirice pentru pian. Nu a ezitat să îşi încerce puterile cu forme simfonice şi vocal-simfonice mari. Dar, în aceste forme mari şi pretenţioase, neştiinţa şi nesiguranţa se fac şi mai puternic simţite.

Pe lista opusurilor muzicale ale lui Friedrich Nietzsche figurează cca. 80 de lucrări încheiate sau fragmente şi schiţe. Amintim câteva titluri ce pot orienta cititorul – lieduri pentru voce şi pian, piese scurte pentru pian (Dans ţigănesc, Marş ungar, Luna deasupra Pustei, Dansuri poloneze), melodrama pentru recitator şi pian Ineluşul rupt, poemul muzical pentru vioară şi pian Noapte de Crăciun, corul Kyrie, cvartetul de coarde cu acompaniament de pian Zile însorite de toamnă, apoi Meditaţia Manfred (pentru pian la patru mâini), Sonorităţile unei nopţi de Crăciun cu procesiune, dans ţărănesc şi clopote (pentru pian la patru mâini), Rugăciune pentru viaţă (voce şi pian), Imn vieţii (cor mixt şi pian), Marea Sonată (schiţă pentru pian)…

Muzica a jucat un rol imens în viaţa filosofului încă din primii ani ai copilăriei. Doar muzica a rezistat chiar şi colapsului nervos din 1889. La peste un an de la declanşarea groaznicei boli, în luna martie a anului 1890, Nietzsche mai cântă la pian, pe de rost, fragmente din sonate de Beethoven şi, cu puţin timp înainte de moarte (1900), pierdut în nebunia lui, din tot ceea ce se întâmplă în jur percepe doar muzica.

Am amintit deja numele compozitorului Richard Wagner în legătură directă cu cel al filosofului Friedrich Nietzsche. Urmarea firească ne cere acum să conturăm – esenţializat – şi portretul acestui muzician extraordinar, revoluţionar al teatrului liric şi autor al unor partituri nemuritoare, arhitect al unei săli cum nu există alta, celebra Festspielhaus de pe colina oraşului german Bayreuth, în apropiere de Nürnberg.

Ca şi Nietzsche, şi tânărul Richard Wagner a fost silit să opteze între – în cazul său – literatură (dramaturgie) şi muzică. Va reuşi să îmbine în mod creator multiplele sale talente scriindu-şi singur libretele (poezie), punându-şi singur în scenă lucrările (mişcare, decor) şi compunând o muzică plină de originalitate şi forţă expresivă, muzică prin care se îndepărtează de melodica minunată dar… goală a operei italiene recreând, după modelul grec, ceea ce s-a numit Gesamtkunstwerk – opera totală, în care sunetul, cuvântul, gestul şi imaginea se completează, se potenţează în mod creator într-un tot unitar indestructibil. Datorită compozitorului Richard Wagner relaţiile armonice se sparg şi se extind până la limita atonalităţii, limbajul se transformă spectaculos, iar orchestra, până la el doar simplu acompaniator al vocilor, capătă un rol major nu numai de susţinător al încărcăturii afective a sunetului dar şi de comentator ce uneori infirmă conţinutul replicilor rostite de către cântăreţi, dezvăluind celor iniţiaţi adevăruri ascunse.

Ca şi Nietzsche, mai vârstnicul Richard Wagner are un idol, pe acelaşi Ludwig van Beethoven. Ca şi Nietzsche, mai vârstnicul Richard Wagner visează la eroul puternic şi pur, singurul în stare să salveze omenirea.

Detalii carte
Colecție

Biblioteca de filosofie

An

2005

Pagini

148

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Nietzsche şi muzica” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Biblioteca de filosofie
Cărţi de filosofie şi istoria filosofiei din culturile lumii.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Filosofia în viaţa practică

39,90 lei 30,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Dostoievski. Tragedia subteranei

24,15 lei 20,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Friedrich Nietzsche. Maxime comentate

31,50 lei 25,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Nietzsche şi filosofia

25,20 lei 19,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Marea amiază. Studii și eseuri despre Nietzsche

16,80 lei 13,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Filosofia Erosului

84,00 lei 67,20 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.