Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiIstorie & Politică Avangardismul românesc
Produsul precedent
Căderea după Cioran 21,00 lei 17,10 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Atelierele poeziei 23,10 lei 18,00 lei
Istorie & Documente & Politică

Avangardismul românesc

21,00 lei 16,20 lei

Avangardismul românesc – Ovidiu Morar

ISBN: 973-86972-7-1 ISBN: 973-86972-7-1 Categorie: Istorie & Politică Autor: Ovidiu Morar
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Avangardismul românesc (eBook) 15,30 lei 13,80 lei
Noutăți
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Contemporanul nr. 01 Ianuarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Corcoduşul, eu şi... FaceBook
    Evaluat la 5.00 din 5
    25,20 lei 21,00 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Istorie & Documente & Politică
  • Livrare
Descriere

Avangardismul românesc rămâne a fi unul dintre curentele literare cele mai controversate şi, în ultimă instanţă – ne demonstrează această monografie – cele mai puţin cunoscute. Monografia abundă în informaţii, aspecte, întâmplări, evenimente, mai puţin sau deloc cunoscute. Cartea se adresează elevilor, studenţilor, precum şi publicului larg de cititori.

Fragment

Avangardismul românesc de Ovidiu Morar

I.Preliminarii: receptarea criticăa avangardismului românesc

Din momentul apariţiei sale (deceniul al treilea al secolului trecut) şi până astăzi, avangardismul românesc – indiscutabil unul dintre cele mai interesante fenomene literar-artistice autohtone – a fost privit în general cu ostilitate, suspiciune sau, în cel mai bun caz, cu superioritate amuzată, aşa cum omul matur priveşte poznele infantile. Cauzele acestei mefienţe sunt multiple şi nu doar de natură estetică. Intră în joc mai întâi parti-pris-urile politico-ideologice, dar şi – faptul cel mai grav – idiosincrasiile de ordin rasial, regretabile, însă fără îndoială redutabile în această epocă paradoxală a proliferării totalitarismelor (înainte de război fascismul legionar, iar după război comunismul). Trebuie precizat ab initio faptul că majoritatea avangardiştilor români au fost evrei, dârji susţinători ai cauzei revoluţiei proletare, în condiţiile în care partidul comunist activa în ilegalitate, iar statul sprijinea nu numai de facto forţele de dreapta, ce propovăduiau naţionalismul şovin şi, mai presus de toate, antisemitismul. În aceste condiţii, revolta avangardistă a fost îndreptată nu doar împotriva structurilor literar-artistice existente, ci şi a celor sociale, a ideologiei naţionaliste dominante şi a politicii oficiale din ce în ce mai făţiş antidemocratice în deceniul al patrulea, culminând dezastruos spre sfârşitul acestuia cu dictatura regală a lui Carol al II-lea şi cu „statul naţional legionar” al lui Ion Antonescu. Nu e deci de mirare că în acest context întunecat avangarda a fost de la bun început privită în general ca un duşman periculos, aflat „în interiorul cetăţii” (cf. E. Ionesco) dar sprijinit de oculte forţe externe (eterna „conspiraţie mondială iudeo-masonică”, acum şi bolşevică) şi, în consecinţă, discreditată ori minimalizată spre a putea fi redusă la tăcere. Văzut dinspre dreapta, avangardismul reprezenta o primejdie ideologică redutabilă datorită caracterului său cosmopolit, antinaţionalist şi antispiritualist, orientării sale marxiste, dar şi datorită faptului că era considerat a fi mai cu seamă apanajul evreilor, vechii ţapi ispăşitori pentru toate relele din lume. Astfel, de pildă, Nicolae Roşu scria în 1937: „Dadaismul şi suprarealismul francez exploatează oboseala morală şi sufletească a unei societăţi zbuciumate de război; curentele agresiv revoluţionare în artă apar ca o explozie a instinctelor primare degajate de sub controlul raţiunii; socialismul german postbelic, în mare parte militat de evrei, foloseşte oportunitatea unei înfrângeri pentru a dicta constituţia de la Weimar (scrisă de un evreu) şi, apoi, prin spartachism, înscăunarea comunismului. În sfârşit, în ideologie şi în tactică, bolşevismul rusesc este opera agitatorilor evrei. Evrei sunt Tristan Tzara şi Pablo Picasso, promotorii dadaismului şi cubismului.”1 Tot în 1937, în ziarul legionar „Buna Vestire” (la care vor colabora, între alţii, Mircea Eliade şi Constantin Noica, mentorii spirituali ai tinerei generaţii), referindu-se la avangardismul autohton, poetul Horia Stamatu afirma ritos că: „Suprarealismul… a încercat, prin literatură, să dea una din cele mai grele lovituri spiritului omenesc structurat sub autoritatea unei ierarhii absolute… Nimic nu poate să meargă mai bine cu materialismul istoric decât suprarealismul… Toată infecţia publicisticei de după război… nu se datoreşte decât acestui efort… început de suprarealişti… De aceea stânga literelor şi artelor (avant-garda) merge mână în mână cu stânga politică… Spurcând… tot ce are mai scump naţia noastră şi mistificând o spiritualitate care nu e altceva decât deghizarea foarte vizibilă a ideii luptei de clasă…”2

Dacă, din perspectiva „stângii politice”, avangarda a fost privită iniţial cu simpatie datorită idealurilor sociale comune, majoritatea reprezentanţilor ei colaborând la revistele socialiste, iar o parte dintre ei înscriindu-se chiar în partidul comunist, paradoxal, după război, în locul aşteptatei şi binemeritatei reabilitări, ea a căzut repede în dizgraţia noii puteri, fiind nevoită după numai trei ani (în 1947), ca urmare a presiunilor oficiale, să se dizolve, întrucât ar fi promovat o artă „decadentă”, „burgheză”, ostilă intereselor clasei muncitoare; aşadar, după ce susţinuse vreme de două decenii cauza luptei proletariatului, rezistând eroic la toate încercările de a o anihila, ea sucombă – tragică ironie! – taman odată cu instaurarea dictaturii proletare (dar, la urma urmei, aceasta a fost soarta tuturor avangardelor în timpul regimurilor totalitare). În consecinţă, cei mai mulţi avangardişti vor căuta refugiu în alte ţări, iar ceilalţi fie se vor cufunda în anonimat, fie se vor conforma (nu din oportunism însă, ci din convingerea că servesc o cauză justă) exigenţelor estetice oficiale, adoptând formula canonică a „realismului socialist” (care, trebuie spus, fusese cultivată benevol şi în anii ’30, după modelul sovietic, de majoritatea avangardiştilor, aceştia privind în general cu simpatie revoluţia bolşevică şi realizările ulterioare din Rusia comunistă). Din această din urmă categorie fac parte, între alţii, Saşa Pană, fostul lider al revistei de orientare suprarealistă „unu”, devenit în 1945 prim redactor al revistei „Orizont”, racordată la curentul politico-ideologic oficial, şi Miron Radu Paraschivescu, ajuns în 1947 redactor-şef  al „Revistei literare”, în care, pe lângă sprijinirea ideii de literatură angajată, va polemiza chiar cu ultimii suprarealişti („moderniştii cu tot dinadinsul tragici”)3, susţinând că „tragedia lor se va dovedi doar în faptul că nu se află în acord nici cu tradiţia, nici cu năzuinţele de viitor ale poporului”4 (în aceeaşi revistă aflăm titluri grăitoare, precum: Henri Barbusse, scriitorul angajat, Scriitorii sunt aşteptaţi pe şantiere, Scriitorii privesc cu încredere stabilizarea, O expoziţie de artă muncitorească, Şantierele literaturii, ca şi aserţiuni aiuritoare, ca: „De la Moscova către noi se ţese de veacuri firul influenţelor şi îndrumării culturale”, iar scriitorii care, asemenea liderului suprarealist André Breton, se situau în afara oricărei doctrine politice, sunt suspectaţi de anarhism). Se înţelege că nici critica oficială nu putea adopta în acest context o altă atitudine. Spre exemplu, Alexandru Piru, într-un studiu publicat în 1957 în „Caiete critice”, intitulat Suprarealismul românesc în primii ani după 1944, neagă suprarealismului orice raţiune de a fi, întrucât în noua orânduire socială, în care totul trebuia spus limpede, poezia absconsă, criptică, nu-şi mai avea rostul. În fapt, noua putere politică, antidemocratică prin excelenţă, nu putea privi cu ochi buni o mişcare artistică ce susţinea libertatea totală de expresie şi gândire.

Din perspectivă estetică, avangardismul a provocat la apariţia sa în general tot reacţii negative. Luată prin surprindere de acest nou tip de discurs care nega programatic toate structurile consacrate, postulând subversiunea sistematică drept mecanism discursiv per se, critica momentului a întâmpinat, cu foarte puţine excepţii, cu suspiciune şi chiar cu ostilitate fenomenul literar-artistic avangardist, considerându-l o bizarerie derizorie, perfect futilă. Mihail Dragomirescu, de pildă, putea să afirme tranşant în revista „Licăriri” (nr. 8-10 / februarie 1931) că: „Părerea mea în privinţa aşa numitei literaturi de avantgardă – este că o asemenea literatură nu este decât o producţiune care din punct de vedere estetic nu merită nici o atenţie. Adevărata literatură de avantgardă este a literaţilor înzestraţi cu genialitate creatoare.” Cu ce instrumente poate fi măsurată, însă, această genialitate, criticul nu ne spune. Dacă în opinia sa avangardismul poetic nici măcar nu merita osteneala să fie studiat, unul dintre discipolii săi, Constantin Emilian, îi va face totuşi onoarea de a-i consacra chiar o teză de doctorat, publicată în 1932 sub titlul Anarhismul poetic. Autorul surprinde pertinent trăsăturile distinctive ale acestui fenomen (cu rădăcini în simbolismul şi decadentismul de la finele sec. XIX) – individualismul extrem, negarea ordinii clasice, antimimesisul ş.a. –, însă toate acestea sunt, după părerea lui, negative, căci subminează ordinea discursivă instituită de vechile poetici normative (prin analogie cu anarhismul politic). Considerându-i pe Tristan Tzara, B. Fundoianu, Ion Vinea şi Ilarie Voronca „extremişti de talent”, el ajunge în final la aceeaşi concluzie demolatoare ca şi Mihail Dragomirescu, anume că: „Producţiunea unor asemenea scriitori nu atinge – atât prin material, cât şi prin expresie – nici măcar liminar literatura propriu-zisă. Afară de transcrierea grafică, n-are nimic comun cu aceasta.”5 Ca atare, producţiunile acestor „pseudoliteraţi” nu sunt altceva decât nişte ridicole „voltije clovneşti” şi trebuie înregistrate doar „ca documente curioase ale epocei.”6

Mai rezervat în aprecieri se dovedea Eugen Lovinescu, care, adept al teoriei sincronismului, nu putea respinge în principiu fenomenele novatoare, dar nici nu era pregătit încă, datorită „sensibilităţii” (i.e. formaţiei) sale clasice, să le legitimeze estetic.

Detalii carte
Colecție

Istorie & Documente & Politică

An

2005

Pagini

240

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Avangardismul românesc” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Istorie & Documente & Politică
Colecția de Istorie & Documente & Politică cuprinde istoria scrisă între politică și documente, între mitul istoric și realitatea cu tot cu nevoia ei de ideal și mitologie, conjugate cu adevărul și dreptatea – ca valori fondatoare ale unei societăți moderne. Colecția propune spre publicare volume inedite de istorie, documente, politică, file de istorie și extrase din arhivă, atât pentru publicul avizat, cât și pentru cei care doresc să stabilească legături mai profunde și mai clare între evenimentele istoriei recente.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Cenzura a murit, trăiască cenzorii

29,40 lei 23,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Scriitorii şi puterea

25,20 lei 20,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Planeta Israel – Album

29,40 lei 22,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Scriitori evrei din România

18,90 lei 15,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Riscul în cultură

39,90 lei 32,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Infracţionalitatea în domeniul drogurilor şi lupta împotriva ei în UE

16,80 lei 13,20 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
  • reprez-2-Romania-si-civilizatia-romaneasca-in-Israel-comunicat
    România și civilizația românească în Israel – „Anul cărții în Limba Română în Israel”
    28 octombrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2021 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.