Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiIstorie & Politică Banchetul de litere
Produsul precedent
Ce istorie scriem 21,00 lei 16,20 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Anatomia răului politic. Ediţia a II-a 29,40 lei 22,20 lei
Publicistică & Eseuri

Banchetul de litere

24,15 lei 19,20 lei

Banchetul de litere – Aura Christi

ISBN: 973-7691-28-8 ISBN: 973-7691-28-8 Categorie: Istorie & Politică Autor: Aura Christi
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Banchetul de litere (eBook) 18,30 lei 16,50 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Publicistică & Eseuri
  • Livrare
Descriere

O carte-eveniment, alcătuită din dialoguri cu Ana Blandiana, Nicolae Breban, Augustin Buzura, Ion Ianoşi, Gabriela Melinescu, Irina Petraş, Dumitru Radu Popa, Alex Ştefănescu şi Ion Vianu.
Un manual indirect de istorie, realizat de cunoscuta scriitoare (romancieră, poetă şi eseistă) în baza mărturiilor unor oameni de cultură de prima mână, posibile modele europene, care – în falsa tranziţie interminabilă – aleg, iar şi iar, vocaţia, atipică meserie de scriitor, rămânând – martori imparţiali şi atenţi – mereu în prim plan. O carte extrem de densă, actuală, un fragment dintr-o posibilă istorie a mentalităţilor.

Fragment

Banchetul de litere de Aura Christi

ANA BLANDIANA
„A fi sau a privi, aceasta e întrebarea”

Acum mai mulţi ani, mai precis, acum patru decenii, în 1963, aţi debutat irevocabil în paginile revistei Contemporanul, după o perioadă de interdicţie, despre care aţi scris mai târziu cu un negru umor involuntar: „Am fost cunoscută ca poet interzis, înainte de a fi cunoscută ca poet.” Din acel an a urmat o perioadă extrem de fertilă; în patru decenii aţi devenit unul dintre cei mai importanţi poeţi români, o voce redutabilă, curajoasă. Un scriitor a cărui voce este recognoscibilă din zeci, sute de voci.

Vreau – dacă îmi îngăduiţi – să Vă fac o mărturisire. În cazul Dumneavoastră, dragă Ana Blandiana, calificativele menţionate adineaori – curajos, redutabil, important – sunt legate de noţiunea de… vrajă. Am constatat aceasta acum mai bine de un deceniu; Vă aflaţi într-o sală arhiplină, era iarnă, o iarnă ca în copilăria mea, cu vacanţele petrecute în Nordul Moldovei, la bunici, o iarnă cu incredibil de multă zăpadă, o iarnă ce-mi readucea în minte acel mirific vers bacovian Potop e-napoi şi-nainte… În sală era o stranie rumoare, se vorbea în surdină… până aţi început să citiţi poeme; se instalase o linişte adâncă, laborioasă… nu vreau să spun de gheaţă, deşi e tentant să afirm asta, ţineţi minte?… Emily Dickinson afirmase undeva, în scrisorile ei, că ea simte adevărata poezie după senzaţia puternică de frig care-o cuprinde… Se întâmplase ceva atunci, în sala aceea, unde recitaţi din poemele Dumneavoastră, o mişcare afundă, care, vorba lui Cioran, te face să simţi cum încet-încet ţi se schimbă componenţa sângelui. Este, acesta, după toate însemnele, efectul vrajei produs de poezie.

Găsiţi afinităţi între poezie şi vrajă, între poezie şi magie? Dar între poezie şi descântec?

Îmi face plăcere să vă aud povestind o senzaţie pe care credeam că numai eu am avut-o, despre care am crezut întotdeauna că este chiar instrumentul meu secret prin care îmi testez paginile. Mă refer la acea linişte aproape stranie care se aşterne într-o sală când încep să citesc. De altfel este o reacţie care se produce nu numai în ţară, ci şi în străinătate, înainte de a fi citite traducerile poemelor în limba ascultătorilor, ceea ce scoate lucrurile de sub imperiul logicii. Îmi amintesc cum, cu câţiva ani în urmă, la un festival de poezie din sudul Portugaliei mai mulţi colegi de diferite naţionalităţi au observat cu o anumită uimire fenomenul, iar singurul român care ajunsese cine ştie cum în acea parte de lume şi în aceea sală a venit şi mi-a spus cât de mândru s-a simţit că numai el înţelegea de la început, în timp ce ceilalţi presimţeau numai. Cred într-adevăr că un fel de presimţire este cea mai exactă definiţie a acelei ciudate atenţii şi aşteptări. Doar că eu nu împărtăşeam mândria compatriotului meu, mi-e greu să explic de ce. Poate pentru că nu m-am simţit niciodată întrutotul autorul versurilor mele. Din acelaşi motiv cuvântul „vrajă” mi se pare nepotrivit nu numai pentru că este oarecum uzat de întrebuinţări idilice, ci şi pentru că presupune existenţa unui vrăjitor. Şi în orice caz, nu sunt eu acela. Atenţia, liniştea, aşteptarea pe care aţi simţit-o, am simţit-o şi eu, dar ca pe o intensă nelinişte, neliniştea aproape ameninţătoare pe care mi-au dat-o întotdeauna lucrurile pe care nu le înţeleg, dar simt că mă determină. Pe de altă parte, declanşarea acestei comunicări de o inexplicabilă intensitate a fost întotdeauna pentru mine verificarea autenticităţii paginii scrise, dincolo de care diagnosticele criticilor aproape că nu mai contau, veneau oricum, dintr-o altă lume.

Dumneavoastră faceţi parte din „tribul” – foarte restrâns, de altminteri – al scriitorilor care mizează, pe parcursul întregului destin, pe literatură. Exclusiv pe literatură. „Veşnic plecat de-acasă, mereu în documentare în propria viaţă, spiritul meu este prea ocupat cu privitul pentru a putea fi cu adevărat înfrânt sau învingător şi chiar pentru a fi. A fi sau a privi devin două verbe opuse şi violent exclusive în lumina unui întreg destin. A fi sau a privi, aceasta e întrebarea.” scriaţi pe vremuri, pentru ca într-un alt eseu să afirmaţi următoarele: „Ştiu că nu mă pot salva decât prin scris. Şi, totuşi, ce manie să scrii fără încetare tot ce vezi, tot ce crezi, tot ce-ţi trece prin cap!” Blaga, un scriitor iubit de Dumneavoastră, definea fiece carte drept o boală învinsă, Cioran drept o sinucidere amânată.

Ce a reprezentat, ce reprezintă pentru cărturarul care sunteţi Cartea?

Dacă mă întrebaţi despre cărţile scrise de alţii, cărţile cărora eu le-am fost cititor, atunci Cartea – aşa, cu majusculă – este cel mai important dintre lucrurile care există în afara naturii. Sunt copilul cărţilor pe care le-am citit aproape în măsura în care sunt copilul părinţilor care m-au zămislit. Dacă mă întrebaţi, însă, despre carte ca punct terminus al paginilor scrise de mine, atunci lucrurile se prezintă mult diferit. Deşi simt ca adevărate şi formula lui Blaga, şi cea a lui Cioran, cartea este pentru mine un sfârşit al scrisului, pe care nu mi-l doresc. Mai mult, este momentul în care paginile mele încetează să-mi aparţină, îmi devin străine, încep să mă sperie. Îmi este cu totul străină bucuria – de care vorbea ironic Arghezi – a autorului unei noi cărţi. Încerc, dimpotrivă, o frustrare, cu atât mai iritantă cu cât, în timp ce eu simt că am pierdut ceva, trebuie să mă port ca şi cum aş fi câştigat: particip la lansări, dau autografe, zâmbesc, pentru ca, întoarsă acasă, să nu am curajul să deschid noua carte, pentru a mă încuraja să caut şi să citesc propriile ei manuscrise nedegradate de literara mecanică sau electronică. De altfel fac întotdeauna tot ce pot ca să amân momentul trecerii de la manuscrisul complicat, mâzgălit, cu tăieturi şi reveniri aproape ilizibile, la pagina dactilografiată sau listată care duce spre tipografie. Aş vrea însă să nu înţelegeţi greşit şi să nu consideraţi o contradicţie faptul că, pe de o parte, am sentimentul că nu sunt autorul, ci mai curând vehicolul, cum spun indienii, versurilor mele (sentiment pe care îl mărturisesc într-un fel sau altul nenumăraţi poeţi ai lumii) iar pe de altă parte am dorinţa de a le păstra cât mai mult numai pentru mine, ca pe o prelungire a unei intimităţi secrete, ca pe o modalitate de a mi le apropia. De altfel simt că poeziile devin ale mele nu scriindu-le, ci citindu-le, obişnuindu-mă cu ele, ca şi cum la început aş fi fost mirată că le-am scris şi apoi încet, încet le înţeleg şi le învăţ. Cartea este o altă treaptă, este treapta desprinderii, plecării, înstrăinării, lăsând în urmă un gol care va trebui din nou umplut. Faptul că sunt aşteptate şi primite cu o neliniştitoare atenţie este altă poveste. Povestea lor, în care nici nu ştiu dacă joc vreun rol.

Ce legături „subterane”, secrete, există între poet şi sfânt?

Convingerea că „împărăţia mea nu este din această lume” şi tot ce decurge din aceasta: o austeritate definită nu ca regulă de viaţă, ci ca necesitate organică; lipsa oricărei ambiţii, nu ca rezistenţă morală la vreo ispită, ci ca inexistenţă a ispitei; o anumită inaderenţă la bunurile materiale şi un anumit tip de masochism aproape exaltant. „Ce de lucruri de care n-am nevoie” spunea Socrate, care a fost, cu siguranţă, cel mai laic dintre sfinţi şi cel mai naţional dintre poeţi.

Când citeşti un poem prietenilor, admiratorilor tăi, te muţi în timpul fizic, psihic, poetic în care ai scris textul, îl re-creezi; consumul e atât de mare, intensitatea atât de… densă, încât corpul tău psihic se apără, îţi dă semne… să te opreşti. Probabil. Ce gust are pentru Dumneavoastră poezia? În timp ce citiţi din ultimele poeme, le re-trăiţi? Le re-creaţi?

Cred că întrebarea nu mi se potriveşte. N-am citit niciodată versuri prietenilor, am citit doar o dată sau de două ori, pe când eram studentă, într-un Cenaclu (dacă las la o parte cercurile literare din liceu, unde se mergea obligatoriu) şi în general nu simt nevoia să citesc cuiva (cu excepţia soţului meu) pentru a cere părerea. Este o formă de timiditate şi de decenţă care funcţionează ca o protecţie a intimităţii, ca o jenă de dare în spectacol. Şi totuşi, particip de ani de zile la festivaluri de poezie, lecturi publice, recitaluri, veţi spune. Da, dar în mod curios, asta este ceva cu totul diferit. Citind într-o sală plină în care nu cunosc aproape pe nimeni este ca şi cum aş citi singură într-o vale înconjurată de munţi şi păduri, ascultându-mi, curioasă eu însămi, ecoul cuvintelor.

Anna Ahmatova spunea undeva, păstrând intactă enigma: „Dacă aţi şti din ce întunecimi se naşte uneori poezia!” Din ce se naşte poezia Anei Blandiana?

Din dorinţa de a exprima ceea ce ştie că nu poate fi exprimat, din încăpăţânarea de a defini ceea ce toţi ştiu că este de nedefinit, din nevoia de a dărui ceva de care nimeni nu înţelege că are nevoie, dintr-o nelinişte atât de greu de suportat încât devine suferinţă şi nu poate fi comparată în intensitate decât cu fericirea pe care – oricât ar părea de incredibil – o atinge din când în când.

Încerc să Vă provoc… De ce fel de arme aveţi nevoie pentru a face din poezie mormântul unui strigăt?

N-am făcut niciodată din poezie mormântul unui strigăt. Întotdeauna am făcut eforturi să scot strigătul din mormânt, să-l înviu, să-l fac să răsune în lume. Şi chiar dacă din profunzimile în care coborâse (dar adânc nu înseamnă mort) el, strigătul, se aude în afară doar şoaptă, nu este mai puţin viu, mai puţin electrizant. Pentru că, oricât de sfâşietoare, poezia este – prin chiar viaţa pe care frumuseţea lor o zămisleşte – o formă de speranţă.

Ştim cu toţii că poezia nu poate fi definită; obişnuiţi să închidem în ţarcurile definiţiilor totul, aproape totul, ne încăpăţânăm, totuşi, să găsim o formulă şi poeziei. Ce este poezia? Zbor, cădere, ţipăt metafizic, săgeată ţintind în cer, bici, blestem, vocaţie, dar, delir sistematizat?

Detalii carte
Colecție

Publicistică & Eseuri

An

2006

Pagini

364

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Banchetul de litere” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Publicistică & Eseuri
Colecția Publicistică & Eseuri se compune din variate demersuri pe marginea culturii, a societății contemporane, ancorate în cotidian, cu toate văile și vârfurile ei, notate pe coala de hârtie.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Marile jocuri

33,60 lei 26,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Labirintul exilului

25,20 lei 20,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Grădini austere. Conţine CD Audio

21,00 lei 17,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Nietzsche şi Marea Amiază

55,65 lei 44,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Casa din întuneric

48,30 lei 38,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Geniul inimii

Evaluat la 5.00 din 5
49,35 lei 39,00 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.