Dostoievski - Nietzsche. Elogiul suferinței Prețul inițial a fost: 50,40 lei.Prețul curent este: 40,80 lei.
Înapoi în librărie
Identitatea românească în preajma Centenarului Marii Uniri (1918-2018) Prețul inițial a fost: 60,00 lei.Prețul curent este: 48,30 lei.

Elitele și conștiința națională

(3 recenzii de la clienți)

Prețul inițial a fost: 39,90 lei.Prețul curent este: 33,60 lei.

Elitele și conștiința națională – Mircea Platon

ISBN: 978-606-8843-08-7 Categorie: Autor:
Descriere

România are tot ce îi trebuie pentru a fi o națiune bine întocmită. Doar că firele sunt conectate greșit. E ca și cum ai avea o moară de vânt pe care ai băga-o sub apă așteptând apoi să-ți alimenteze cu energie o fabrică de conserve în care tu ai vrea să fabrici ciorapi.

Potențialul României e ignorat și risipit din cauză că subansamblele României sunt conectate anapoda de o pseudo-elită care nu înțelege să ajute la structurarea personalității naționale a românilor. Și această structurare începe de la buna noastră așezare în raport cu potențialul identitar, cultural și modelator de acțiune pe care ni l-au lăsat strămoșii. (…)

Dincolo de discuțiile pseudo-savante despre noutatea conceptului de națiune și modernitatea miturilor naționale „inventate” de elitele burgheze în contextul dorinței lor de a unifica piața internă pe fundalul colapsului ordinii feudale și al eclipsării creștinismului ca ortodoxie publică, dincolo, deci, de aceste ideologeme care încearcă să discrediteze ideea națională, așezând-o pe o anumită treaptă a unui evoluționism cultural care prevede trecerea sau ascensiunea de la faza națională la cea supranațională și suprastatală, se cuvine să reținem un lucru. Și anume că, în esență, după cum spunea Iuliu Hațieganu, „națiunea însemnează unitate de generații.

Patria însemnează unitate de viitor”. Și unitatea de generații nu trebuie dovedită dinspre astăzi spre ieri, de vreme ce a fost deja săvârșită de ieri spre azi. Locuim în această continuitate, suntem deja așezați în ea. Trebuie doar să o recunoaștem și să ne punem la lucru în lumina ei. (Mircea Platon)

Fragment

Elitele și conștiința națională de Mircea Platon

Introducere la ctitorii de ţară

Nu e zi lăsată de la Dumnezeu în care să nu aud rostită, cu lehamite şi ridicări din umeri, formula „aşa sunt românii…”: „leneşi”, „hoţi”, „neserioşi”, „murdari”, „buni de nimic”. Formula pare a fi devenit un soi de Crez etnologic pe care îl rostesc, într-un glas, în genunchi şi cu faţa către Apus, şi şoferii de taxi, şi intelectualii de portbagaj. În genere, cu cât un om e însufleţit de mai puţine idei sau principii, cu cât tinde mai mult către nimicul moral şi/sau intelectual, cu atât e mai zgmotos în a afirma că românii, că toţi ceilalţi români în afară de el şi de cimotia şi cumetrii lui, nu sunt buni de nimic. Mârlănimea genuină şi cea intelectuală (adică cea la puterea a doua) par a avea nevoie, pentru a se menţine în viaţă, de adrenalina pompată în inima lor de muşama de veşnica forfecare a propriului popor.

Paradoxal, pe vremea când marea majoritate a românilor trăiau în case de chirpici şi se rugau în biserici de lemn demontabile (şase ţărani demontau în trei ore bisericuţa-Lego pentru a fugi cu ea în vreo poiană de la munte, acolo unde nu puteau sui tătarii), în vremurile în care boierilor şi ţăranilor li se tăiau nasurile, li se ardeau bisericile, li se răpeau copiii şi erau jupuiţi sau afumaţi de vii, tenorul discursului public al acelor vremuri – aşa cum ne apare el din cronici sau documente, din însemnări de pe cărţi şi din fresce – pare a fi fost mai degrabă unul al volniciei. Sigur, sentimentul biblic al ontologicei „zădărnicii a zădărniciilor” şi cel politic al omului „sub vremuri” împiedicau anumite entuziasme. Dar gândul nu se pierdea în întunericul zădărniciei, ci străpungea până la limanul învierii.1 îndemnând la smerenie activă, la lepădare de zădărnicii, la acţiune pe direcţii esenţiale, deci la recunoaşterea – adică implicit la identificarea – liniilor de continuitate ale existenţei omului şi neamului său. Sentimentul Ecleziastic al zădărniciei cerea omului să acţioneze în concert cu strămoşii şi cu Dumnezeu. Într-o lume a tuturor şubrezeniilor – dacă nu veneau turcii sau tătatrii să-ţi dea foc la casă, conac, sat sau recolte, dacă nu fugeai la leşi, austrieci sau cazaci, atunci venea ciuma sau norul de lăcuste –, ordinea ciclică a naturii, continuităţile de clan şi tradiţia sau pomenirea liturgică asigurau un sistem de repere existenţiale care îndemnau la acţiune prudentă dar constantă pe câteva direcţii esenţiale.

Abia de când s-au aciuat în blocuri de beton, abia de când îşi fac veacul prin aparent definitivele cuşti mamut al mall-urilor, acolo unde se revarsă infinitul lucrurilor de prisos, abia de când s-au instalat mai comfortabil între cadrele ne-naturale ale „imperiului de piaţă/de consum” euro-atlantic, par unii români a se fi abandonat complet defetismului. Dacă ciclul reînnoirii naturii – cu frunza care cade pentru a lăsa copacii să înmugurească primăvara următoare, cu iarba care se trece pentru a da din nou colţ la anul – obişnuia românul şi cu un orizont al speranţei naturale, sugerându-i un ciclul al renaşterilor istoric-naturale (pe lângă cele întru Duh), rafturile coşciug ale mall-urilor, cu marfa lor de plastic în veşnic ambuteiaj, par a sugera o stază generalizată şi a induce sentimentul că nu putem stăvili – oricât l-am cumpăra pentru a-l consuma şi astfel a-l face să dispară – mâlul morţii consumeriste care se revarsă înspre noi. Faţă cu această deşertificare lentă a universului nostru interior şi exterior, nu putem să ne simţi decât înfrânţi, buni de nimic, incapabili de rezistenţă.

Şi asta pentru că nu mai ştim cum putem structura realitatea noastră interioară şi exterioară, pentru că nu mai înţelegem cum anume realitatea interioară poate deveni şi realitate exterioară – prin faptă – şi cum realitatea exterioară poate deveni realitate interioară – prin gând. Trăim pradă simulacrelor haotice din jurul nostru; care devin „noi”, un „noi” instinctual. Acest lucru se întâmplă pentru că aşteptăm ca lumea simulacrelor din jurul nostru să se ordoneze de la sine. Dar dacă natura are un mod intrinsec de a se ordona, „Piaţa” nu are. „Piaţa” nu are un ADN, nu are principii structurante.

A aştepta ca românii lăsaţi pradă acestui nou stil de viaţă să se structureze de la sine e fie un semn de naivitate, fie unul de ticăloşie, atâta vreme cât România a ajuns să fie împânzită de reţele organizate şi finanţate de sus în jos, de la diversele centre imperiale înspre periferiile coloniale, reţele care acţionează pentru a rescrie întreaga societate românească. În genere, dar mai ales în acest context, societatea românească trebuie reaşezată pe liniile ei de forţă de sus în jos. A aştepta ca noua „emigraţie interioară”, vaganţii debusolaţi care cutreieră preriile pârjolite de aer condiţionat ale mall-urilor din dorinţa de a se simţi „civilizaţi” sau „vestici”, să se organizeze de la sine, să devină altceva decât „români leneşi, neserioşi, hoţi şamd” e o iluzie malignă. Reţeaua de ONG-uri, păienjenişul de edituri, reviste, website-uri, posturi de radio şi de TV, instituţii, institute şi „experţi” în varii domenii (de la nutriţie, la educaţie) care acţionează la toate nivelele şi uneori pe bani publici pentru a rescrie naţiunea română ca turmă de consumatori/forţă de muncă subalternă trebuie să îşi găsească o contrapondere nu doar în rezistenţa pasivă a unor români, ci în structuri instituţionale – de la reviste şi bănci, la canale mediatice, investiţii publice şi institute de cercetare – care să ajute la re-articularea sau verticalizarea conştiinţei naţionale a românilor. Conştiinţă care nu se poate structura de jos în sus şi care, pentru ca românii să revină de la stadiul de „naţionalitate genetică”, amorf-pasivă, la cel de „personalitate naţională”, are nevoie de împreună-lucrarea elitelor naţionale cu poporul.

Singurele Românii „de succes”, în care s-a trăit mai bine, mai cu rost, care au devenit deci obiectul nostalgiilor, sunt cele în care a predominat sentimentul naţional: de la România boieresc-monarhică a anilor 1859-1947, la scurtul interludiu al dezgheţului „naţional-comunist” de la cumpăna anilor 1960-1970. Infrastructura instituţională şi efervescenţa culturală ale acestor două epoci nu îşi au corespondent în România post-decembristă.

Am lucrat la studiile cuprinse în această carte încercând să ofer exemple ale modului în care elitele României vechi, de până la 1948, s-au implicat în procesul de articulare a personalităţii naţionale. Am încercat să restitui segmente de ADN cultural românesc pentru a atrage atenţia asupra imenselor resurse pe care le ignorăm deşi ar putea juca rolul apei vii astăzi, când bătălia cu diverşii zmei cu dronă ne-a cam ostenit. Avem un trecut, o moştenire culturală pe care o ignorăm. Şi avem moduri de acţiune, modele de edificare a naţiunii române pe care le ignorăm. Le ignorăm şi pentru că personalitatea noastră naţională a fost descompusă de acizii consumerismului şi ideologiilor vestice, şi pentru că deşertul interior produs de aceste ideologii şi obişnuinţe de viaţă-consum cer asumarea de măşti şi false identităţi. Când nu mai ştii cine eşti pentru că nu mai ştii cine ţi-au fost strămoşii, îţi inventezi o identitate pe baza mărcilor de blugi pe care îi porţi.

România are tot ce îi trebuie pentru a fi o naţiune bine întocmită. Doar că firele sunt conectate greşit. E ca şi cum ai avea o moară de vânt pe care ai băga-o sub apă aşteptând apoi să-ţi alimenteze cu energie o fabrică de conserve în care tu ai vrea să fabrici ciorapi. Potenţialul României e ignorat şi risipit din cauză că subansamblele României sunt conectate anapoda de o pseudo-elită care nu înţelege să ajute la structurarea personalităţii naţionale a românilor. Şi această structurare începe de la buna noastră aşezare în raport cu potenţialul identitar, cultural şi modelator de acţiune pe care ni l-au lăsat strămoşii. Pentru că, dincolo de discuţiile pseudo-savante despre noutatea conceptului de „naţiune” şi modernitatea „miturilor” naţionale „inventate” de elitele burgheze în contextul dorinţei lor de a unifica piaţa internă pe fundalul colapsului ordinii feudale şi al eclipsării creştinismului ca ortodoxie publică, dincolo deci de aceste ideologeme care încercă să discrediteze ideea naţională aşezând-o pe o anumită treaptă a unui evoluţionism cultural care prevede trecerea sau ascensiunea de la faza naţională la cea supranaţională şi suprastatală2, se cuvine să reţinem un lucru. Şi anume că, în esenţă, după cum spunea Iuliu Haţieganu, „naţiunea însemnează unitate de generaţii. Patria însemnează unitate de viitor”.3 Şi unitatea de generaţii nu trebuie dovedită dinspre astăzi spre ieri, de vreme ce a fost deja săvârşită de ieri spre azi. Locuim în această continuitate, suntem deja aşezaţi în ea. Trebuie doar să o recunoaştem şi să ne punem la lucru în lumina ei.

Iată, de exemplu, ce scrie în pisania bisericii Mănăstirii Curtea de Argeş ridicate de Sfântul Voievod Neagoe Basarab: „Adusu-mi-am aminte domnia mea, cum că mulţi împăraţi întru împărăţiile acestea s-au sălăşluit, ci puţini pe cea cerească o au moştenit. De aceia dar iată şi eu m-am sârguit nu numai a cârmui această împărăţie, ci şi a iubi pre Domnul din tot sufletul, fapte bune făcând. Drept aceia am cunoscut şi noi că aceşti foşti înaintea noastră stăpânitori, acestea ascultându-le s-au fericit, lăsând deşertăciunile pământeşti pământenilor, iar pentru ei împărăţia cerului dobândind… Aceste dar, văzându-le şi noi, şi de dorinţă şi osârdie fiind conduşi către sfintele şi dumnezeieştile biserici a le zidi, înălţa şi înfrumuseţa, precum le-au durat şi înălţat şi înfrumuseţat, făcându-se ctitor ai noştri întru sfinţi răposaţi moşi şi strămoşi, asemenea şi noi urmând pilda lor, şi dorinţă şi osârdie având către această sfântă şi dumnezeiască biserică […] pe care am găsit-o domnia mea la Curtea de Argeş dărâmată şi neîntărită; şi prin harul demnezeiesc şi îndemnul acestei Prea cinstite Maici a Domnului s-au deschis ochii inimii noastre şi am hotărât această mai sus pomenită biserică din temelii a o zidi şi a o înălţa şi a o întări şi i-am mai dăruit sate şi ţigani şi bălţi cu peşte şi dijmă de la vămi şi vase de aur şi de argint şi mărgăritare şi pietre nepreţuite”.4 Aşadar ctitor e cel care ia o ţară (sau o biserică) „dărâmată” şi „neîntărită”, adică lăsată de izbelişte şi o (re)construieşte din temelii asigurându-i şi cele necesare traiului, cu gândul la ctitoriile moşilor şi la cei ce vor să vină. Un ctitor adevărat e cel care gândeşte şi construieşte o ţară la toate nivelele. Elita de astăzi deconstruieşte şi răz– sau dez-gândeşte ţara la toate nivelele şi îi răpeşte mijloacele de trai, adică suveranitatea şi resursele. E o elită nemilostivă, după cum o dovedeşte şi tonul ei veşnic dispreţuitor la adresa „vulgului”.5

Detalii carte
Colecție

,

An

Pagini

418

Recenzii (3)

3 recenzii pentru Elitele și conștiința națională

  1. Eurobservator

    Maria-⁠Ana Tupan: Elitele între narcisism şi implicare
    Publicarea unei cărţi despre pericolul alienării de propriul destin al unui popor în condiţiile triumfului globalizării politice reprezintă una din cele mai inspirate iniţiative ale editorilor celei mai vechi şi prestigioase publicaţii de dezbatere ideologică privind edificarea României moderne…
    https://goo.gl/f48qmY

  2. Eurobservator

    Elitele între construirea personalității naționale și articularea conștiinței naționale
    În general, mersul unei națiuni prin istorie este responsabil într-un grad înalt de stadiul dezvoltării sau, dimpotrivă, al înapoierii prezente. Cu excepțiile de rigoare, statele puternice de azi sunt cele care au avut capacitatea de a depăși dificultățile legate de dificila condiție umană și de a își articula un destin pe măsura propriului potențial. Așa cum scria Emil Cioran, nu putem vorbi de națiuni morale sau imorale; în mod cert putem vorbi de națiuni care își urmăresc interesul cu orice preț – preț care poate și trebuie să fie condamnat de la înălțimea valorilor și principiilor noastre contemporane -, dar care a fost inevitabil și care a făcut diferența între subiectul activ al istoriei și obiectul pasiv al acesteia. Or, dacă plecăm de la aceste premise, situația românilor și a evoluției lor comportă niște certe paradoxuri.
    https://goo.gl/9o3Snh

  3. Mihai Vintilă

    România contemporană nu a apărut din nimic. Ea a fost construită de elite. Ele au purtat steagul emancipării naționale, al unității și al românismului. Ce avem astăzi este munca acestor elite. Ele au creeat România de azi pentru noi iar nouă ne revine misiunea de a o pregăti pentru românii de mâine.

    Elitele și conștiința națională semnată de Mircea Platon atinge puncte sensibile ale realităților de azi. România are tot ce îi trebuie pentru a fi o națiune bine întocmită. Doar că firele sunt conectate greșit.(pag.9)- scrie autorul și în jurul acestui argument construiește întreg volumul ca o argumentație a cum trebuie făcut. Nu caută departe prin lume. Se uită chiar la oamenii care au făcut istoria noastră. Crează o antiteză între trecut și prezent cărând în spate un mare bolovan nostalgic.

    Potențialul României e ignorat și risipit din cauză că subansamblurile României sunt conectate anapoda de o pseudo-elită care nu înțelege să ajute la structurarea personalității naționale a românilor. Și această structurare începe de la buna noatră așezare în raport cu potențialul identitar, cultural și modelator de acțiune pe care ni l-au lăsat strămoșii (pag.9).

    Pentru a arăta acest potențial Mircea Platon conturează exemple. Și ele sunt parte din noi, ne regăsim în ele dar în același timp nu uită ca aceste exemple să fie puse exact în contextul lor, cu dușmăniile momentului dar și cu pașii succesului. Conturează astfel nu numai un îndemn la renaștere națională ci o adevărată lecție de istorie a patriotismului românesc. Modele sale sunt arhicunoscute precum Gheorghe Asachi, Nicolae Iorga sau Mihai Eminescu dar și unele locale precum Carol Mihalic de Hodocin, D.C. Ollănescu- Ascanio sau Pentru Th. Missir.

    Asumarea locului și momentului istoric le ilustrează și printr-un exemplu care astăzi este uitat scriitorul I.Șt. Ioachimescu și romanul său Țărani și târgoveți. Inserarea acestui studiu în volum conturează o imagine a societății interbelice așa cum este evitat a ni se prezenta și anume o societate a contrastelor , a dezrădăcinării țăranului. Avântul modernizării, industrializării surprins de acest scriitor, acum uitat, face din exemplul dar un model e arheologie socială. Elitele de atunci în ciuda războiului idelologic și politic intern puneam mai presus de toate România și numai România. Interesele de grup, politice și personale păleau când intra în discuție România. Aici este problema în ziua de azi.

    Căderea regimului comunist din România a fost imediat urmată de o invazie de firme de brokeraj ideologic (oengeuri, think tankuri, fundații, institute) care au conlucrat în scopul de-culturalizării românilor. (pag. 407).

    Ordinea mondială capitalistă nu se bazează doar pe diviziunea globală a muncii, ci și pe diviziunea globală a gânditului. Tendința e, desigur, ca unii să producă, iar alții să înghită pe nemestecate ce li se dă. Să consume idei, să se îndoape cu conceptele modificate genetic în laboratoarele și think-tankurile altora. Cu idei de unică întrebuințare. Și de oligarhică folosință (pag.416).

    Paradoxal autorul nu oferă soluții. Se mărginește doar la antiteza de care spuneam la început. Face însă altceva și anume ne îndeamnă să gândim prin prisma exemplelor pe care tocmai ni le-a relevat. Nu avem unde merge decât spre o renaștere națională pe care și autorul o speră dar nu o întrevede.

    Elitele și conștiința națională este un strgăt, un semnal de alarmă cu speranța trezirii. Mircea Platon ne trage de mânecă, ne arată cum se poate face și se așteaptă la un răspuns.

Adaugă o recenzie

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Istoria mentalităților
Istoria mentalităților – o colecție echivalentă cu o cronică a ideilor în vogă din istoria omenirii.Colecția Publicistică & Eseuri se compune din variate demersuri pe marginea culturii, a societății contemporane, ancorate în cotidian, cu toate văile și vârfurile ei, notate pe coala de hârtie.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!