Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiJurnale & Memorii & Biografii Opera lui Tudor Arghezi
Produsul precedent
Romanț de dragoste, de moarte etc. 19,95 lei 16,20 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Lecturi subiective (eBook) 30,00 lei 27,00 lei
Jurnal & Corespondență & Memorii

Opera lui Tudor Arghezi

94,50 lei 75,00 lei

Opera lui Tudor Arghezi – Nicolae Balotă
Mai multe cărți semnate de Nicolae Balotă (vezi)

ISBN: 978-606-594-693-4 ISBN: 978-606-594-693-4 Categorie: Jurnale & Memorii & Biografii Autor: Nicolae Balotă
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Opera lui Tudor Arghezi (eBook) 70,80 lei 65,10 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Jurnal & Corespondență & Memorii
  • Livrare
Descriere

Cu mulţi ani în urmă, am început o explorare plină de ardoare a mării lirice argheziene. Timp de trei ani, am străbătut‑o în lung şi în lat, am coborât în adâncurile ei. Apoi, firul cercetărilor s‑a întrerupt. Între timp – în vara anului 1955 –, l‑am întâlnit pe Poet, o singură dată, într‑o dimineaţă, la mare. Eram încă atât de tânăr, şi consideram încă cu atâta umilinţă scrisul meu ca fiind nevrednic de a se alcătui într‑o „operă”, şi de a sta măcar alături de o operă precum aceea a Poetului, încât n‑am îndrăznit să‑i vorbesc despre incursiunile pline de o riguroasă fervoare în universul său imaginar. Mai târziu, a fost prea târziu.

Pentru a‑i studia opera, îl vom jertfi cu bună ştiinţă pe Tudor Arghezi, acel om care a fost, supunând unei epohé toate câte le ştim sau presupunem că le ştim despre el. Nu vom uita, însă, că Poetul, Artistul, Scriitorul despre care vom vorbi nu reprezintă decât făptura mitologică pe care o deducem din singura substanţă „argheziană” ce ne interesează, aceea a cuvintelor sale scrise. A‑l merita pe Arghezi înseamnă a găsi acele căi spre scrisul său, acele modalităţi de exprimare, de formulare, acele valori şi structuri, acele echivalenţe prin care să ne putem apropia această operă sau, altfel spus, prin care ea să devină pentru noi o prezenţă.

O monografie de referinţă asupra operei argheziene. O capodoperă, pentru prima dată în Colecţia Ediţii definitive.

Fragment

Opera lui Tudor Arghezi de Nicolae Balotă

Ontologie poetică

Jertfa ambiguă • Neantizarea şi mitizarea creatorului • „O viaţă îngropată în temelii” • Jansenism răsăritean • Antiexhibiţionism • Refuzul mărturisirii • Criza identităţii • Arghezi şi Eminescu • „Geniul artei şi al neantului” • Hăul fiinţei • Refuzul Demiurgului • Partenogeneza literaturii • Eliminarea tatălui • Dialoguri cu „sufletul” • Ezitarea ontină • Figuri ale vidului • „Monarhul nietzscheian” • Orbecăiala • Paradoxul sufletului • „Instituirea” • Retorica interogativă • Arghezi şi Blaga în faţa tainei • Sufletul bolnav • Arghezi şi Macedonski • Acedia • Simboluri nictomorfe • Nihilism angelic • Sufletul haotic şi apelul thanatic • Sufletul taumaturg • Sarcina • Transfigurare • Îndoiala sufletului • Parabolele omului îndoit • Dubla neantizare

Se cuvine să începem printr-un act de jerfă. Ca orice iniţiere, lectura descoperitoare presupune sacrificiul. Putem avea o convingere sau alta despre raportul dintre scriitor şi scrisul „său”, interpretarea unei producţii literare pretinde oricum sacrificarea producătorului ei. O jertfă ambiguă. Căci, pe de o parte, din raportul creator-creaţie, sau om şi operă, primul termen este pus în paranteză (chiar dacă el este reintrodus în vreo ecuaţie propusă de operă, spre rezolvarea ei). Autorul ca fiinţă vie este neantizat. Dar, pe de altă parte, chiar şi cei mai radicali denunţători ai „metodei lui Sainte-Beuve”, adică a încercării de a înţelege un scriitor prin cercetarea personalităţii sale, nu se pot împiedica să nu mitizeze întrucâtva autorul operei pe care o studiază. A pune în paranteză eul „real” înseamnă, de cele mai multe ori, a proiecta epura unui eu „ideal”, şi a-i atribui acestuia paternitatea operei. Criticându-l pe Sainte-Beuve, afirmând că „o carte este produsul unui alt eu decât cel pe care-l manifestăm în obiceiurile noastre, în societate, în viciile noastre”*, Proust statua un fel de axiomă a criticilor moderne. Dar eul adevărat al poetului care ar prezida – după el – creaţiile acestuia este o ficţiune a noastră. Avem nevoie în explorarea unei poiesis, a celor făcute în artă, de prezenţa unui subiect al facerii. Şi acesta nu poate fi decât un eu poetic, un dublu mitic al poetului prea uman. Aşadar, neantizarea pe de-o parte, mitizare pe alta. Pentru a-i studia opera, îl vom jertfi cu bună ştiinţă pe Tudor Arghezi, acel om care a fost, supunând unei epohé toate câte le ştim sau presupunem că le ştim despre el. Nu vom uita, însă, că Poetul, Artistul, Scriitorul despre care vom vorbi nu reprezintă decât făptura mitologică pe care o deducem din singura substanţă „argheziană” ce ne interesează, aceea a cuvintelor sale scrise.

De altfel, am fi renunţat la acest preambul, ca la un argument de la sine înţeles, dacă nu am fi găsit chiar în textele lui Arghezi un îndemn în acest sens. El însuşi, Arghezi (în cele ce urmează vom avea rareori ocazia să mai vorbim despre el), se situează faţă de sine, mai exact faţă de poetul, de artistul Arghezi în poziţia ambiguă descrisă mai sus. Situarea aceasta se referă şi ea, fireşte, la un Arghezi scris, nu la cel trăit.

Iată, unul dintre textele amintite: „Am pornit în viaţa confuză cu o certitudine totuşi încă şi astăzi intactă: literatura trebuie, întâi şi-ntâi şi până la urmă de tot, să fie animată de o viaţă îngropată în temelii…”. Fraza, bine cunoscută, apare într-una dintre puţinele scrieri pe care le socotim confesive ale poetului, în paginile acelui Dintr-un foişor, mărturisire voit-ne-voită, stârnită de prea mult hulitul profesor Dimitrie Caracostea. Secvenţa esenţială a textului, aceea referitoare la o viaţă îngropată în temelii, evocă un act sacrificial, act al creaţiei posibile doar prin jertfirea creatorului. O jertfă umană este necesară pentru a pune un temei şi a înălţa o construcţie. Fără să trimită explicit la o arhaică mitologie, ca şi la o nu mai puţin străveche ritualistică a construcţiei, Arghezi le implică în formula sa imperativă, în acel „trebuie, întâi şi-ntâi şi până la urmă de tot”, al cuvintelor sale. O viaţă îngropată – expresia are cel puţin două sensuri – reprezintă o viaţă ce animă totul, de acolo din tenebrele în care a fost refulată. Ambiguitate a sacrificiului: punere sub obroc, îngropare a vieţii trăite, sub construcţia literară, şi totodată animare a acesteia prin viaţa subiacentă, transformată într-un „duh” mitic însufleţitor: „M-am eliminat sută la sută din mine, lăsând să se vadă numai părticica lui Dumnezeu” – declară Arghezi în aceeaşi confesiune literară. Neantizarea totală şi mitizarea „fragmentului” divin sunt cele două feţe ale sacrificiului la care procedează Poetul pentru ca Poezia să fie, să se desăvârşească.

Această eliminare din sine a sinelui con­comitentă cu mitizarea eului poetic este actul prim al creaţiei poetice argheziene, generatorul paradoxal al liricii prin expulzarea eului. Nu vom lua, desigur, ad litteram acest „m-am eliminat sută la sută din mine”, expresie orgolioasă şi totodată întrucâtva maso­chistă. Ea revelează, însă, o voinţă de mortificare dusă la exces. Am putea asemăna această voită (intenţionată, visată, nicicând atinsă „sută la sută”) eliminare a sinelui cu automutilarea unui Origene. Într-un fel e o scopire morală, o eliminare a odiosului eu, printr-o lepădare de sine cvasimonahicească. Arghezi reclamă şi proclamă o cenzură, o neantizare a eului, asemănătoare cu acea Abgeschiedenheit – ruptura de sine şi de tot – pe care un Meister Eckhart o aşeza, ca o virtute a virtuţilor, deasupra iubirii şi a smereniei. Dar eliminarea-tăiere nu are la Arghezi un sens ascetic. Ea ar fi un instrument spiritual, pe calea purificării şi a contemplaţiei, doar dacă nu s-ar conjuga cu proiectarea în imaginar a aceluiaşi sine, cu mitizarea lui. Arghezi n-ar fi putut deveni niciodată un mistic. El este, prin ambiguitatea asumată, Artistul.

Însăşi lepădarea de sine nu are sensul unei mortificări moral-ascetice, ci artistice. O anume atitudine, de sorginte romantică, aceea a complacerii în propriile trăiri, îi este profund antipatică. A te iubi pe tine însuţi, ce sursă de ispite moi! Sursă a unei poezii a langorilor, adevărată antipoesis pentru conştiinţa estetică la pândă a fostului monah de la Cernica. „Le moi est haîssable” – proclama cu severitate jansenistă Pascal. Şi jansenismul răsăritean al lui Arghezi, întrezărind corupţia firii în gesticulaţiile amorului propriu, denunţă cu nu mai puţină asprime complezenţele eului. „Atât în copie cât şi în original, nu m-am surprins, în ce mă priveşte, că m-aş fi iubit prea mult. N-aş putea spune că m-am detestat cu o formulă integrală. Sentimentul nu mă urăşte propriu-zis şi nu pare scârbit de actele mele: el a refuzat numai să se expuie” (Dintr-un foişor). Viciul de căpetenie al acestui eu este, deci, exhibiţionismul. Or, poetul este înclinat prin vocaţie să caute voluptăţile exhibării de sine. Dintotdeauna, dar mai cu seamă din epoca romantică a descătuşărilor de multele rigori, nu numai estetice, el s-a complăcut în proiectarea sinelui, în solemnizarea propriei existenţe, în declararea afectelor, a pasiunilor, a „credinţelor sale”. Nimic mai odios pentru un om care, chiar dacă s-a desprins de anumite vechi rânduieli spirituale, persistă în intenţia mortificatoare a unei lepădări de sine. Una dintre cele mai comune ispite ale poetului este aceea de a se proiecta printr-o optică idealizatoare în viitor sau în trecut. Mecanismul tentaţiei pe care un Isichie Sinaitul îl prezenta în termenii teologiei ascetice drept „momeala nălucilor diavolului”, Arghezi îl închipuie sub o formă metaforică-ştiinţifică, drept un fel de magnetizare a memoriei: „Eşti atras de câte o împrejurare consumată ca un ac purtat pe un geam de magnetul plimbat pe dedesubt, şi cine a durat o bucată de timp are tendinţa să solemnizeze mărun­ţişurile existenţei şi să le prefacă în evenimente” (id.). Toate acestea nu sunt decât deşarte închipuiri, phantasiai, de care ascetul cată a se lepăda, pe care poetul trebuie să le repudieze, căci „nici o amintire nu plăteşte cerneala cheltuită pentru a i se acorda relief” (id.). Căutarea timpului pierdut e o întreprindere vană. Nu este posibilă nici o întoarcere. Orice paradis e un paradis pierdut. Verdictul Eclesiastului condamnă orice încercare de a regăsi ceea ce a fost condamnat la pierzanie. Faptele omului se surpă în neant, şi a le evoca „este deşertăciune şi vânare de vânt”. Ceva din tonul biblic dezabuzat poate fi surprins în refuzul arghezian al rememorării, tonul Eclesiastului descoperind vanitatea tuturor trăirilor. Trăitul este identic cu neantul şi trebuie predat neantului.

Găsim, însă, în fuga aceasta de amintiri, în această oroare de solemnizarea momentelor consumate, şi altceva decât o convingere privind vanitatea încercărilor poetului de a regăsi timpul pierdut. Arghezi refuză mărturisirea, destăinuirea. Spovedania religioasă, ca şi cea lirică îi repugnă în mod egal. El opune unei tentaţii a retrospecţiei, a introspecţiei şi a prospecţiei confesive, diverse argumente contrare, refuzând în fond mărturisirea. În acest refuz (pe care-l vom analiza sub diverse aspecte mai târziu) recunoaştem un nod central al crizelor sale religios-spirituale, ca şi al poeticii sale. Orice confesiune, ca o revelare a sinelui profund, ascuns, are o finalitate cathartică. Or, refuzul destăinuirii implică starea celui lipsit de uşurare, o stare de iritare permanentă. Vom vedea că revolta, negativismul arghezian reprezintă un derivativ al confesiunii refulate. Mărturisirii – morale şi poetice – i se substituie imprecaţia. Cel ce nu cunoaşte mângâ­ierile spovedaniei, descoperă desfătările injuriei. Desigur, mecanica substituţiei nu e atât de simplă. Un întreg complex al celui dăruit ce nu-şi acceptă darul, al Alesului ce nu se acceptă pe sine domină şi determină tensiunile argheziene. Dar chiar acest refuz al darului, al alegerii, rezidă într-o non-acceptare de sine. Existenţa spirituală a omului, şi existenţa poetului, aşa cum le proiectează Arghezi în reflecţiile sale Dintr-un foişor, ca şi în alte texte, sunt, pe un anumit plan esenţial, fugă de existenţa în sine, fugă de sine. O asemenea fugă s-ar putea înscrie în seria repudierilor moderne ale eului preapersonal, repudieri ce au jucat un rol însemnat în doctrinele despre poezie şi despre condiţia poetului.

Detalii carte
Colecție

Jurnal & Corespondență & Memorii

An

2020

Pagini

614

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Opera lui Tudor Arghezi” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Jurnal & Corespondență & Memorii
Colecţia Jurnal & Corespondență & Memorii cuprinde operele unor scriitori ancorați în nevoia de a fi ei înșiși și dincolo de spațiul creației propriu-zise, lucrând la templul vieții cum lucrau vechii greci la înălțarea templelor, cum lucrau renascentiștii în ateliere. Să-ți construiești viața așa cum ai construi o operă de artă. Jurnale, Biografii, Memorii, Monografii, Corespondență, Modele, Antologii
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Caietul albastru (eBook)

94,50 lei 85,20 lei
Selectează opțiunile
Reduceri!
Închide

Scene din viaţa literară

21,00 lei 16,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Literatura germană. De la Sturm-und-Drang la zilele noastre (eBook)

65,10 lei 62,40 lei
Selectează opțiunile
Reduceri!
Închide

Jurnalul unui iubitor de fotbal

21,00 lei 17,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Ecouri şi dialoguri

21,00 lei 16,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

De-a lungul unei vieţi

35,70 lei 28,20 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.