Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiLiteratură Baletul fantasmelor
Produsul precedent
Exerciții de globalizare (eBook) 24,90 lei 22,50 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Călătorie spre fericire (eBook) 22,50 lei 21,30 lei
Roman Fiction

Baletul fantasmelor

25,20 lei 20,10 lei

Baletul fantasmelor – Dumitru Popescu

ISBN: 978-606-594-494-7 ISBN: 978-606-594-494-7 Categorie: Literatură Autor: Dumitru Popescu
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Baletul fantasmelor (eBook) 19,20 lei 17,40 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Roman Fiction
  • Livrare
Descriere

Un nou gen de proză literară? Aşa s-ar părea, dacă pornim de la separarea în conştient şi inconştient a sinelui uman, aprofundată magistral de marele psihiatru elveţian C.G. Jung în celebra şi monumentala sa Carte Roşie.
Dumitru Popescu are o bogată operă literară-ficţională şi nonficţională – inspirată din zona conştientului. Baletul fantasmelor ne propune sondarea cu mijloace literare a celeilalte zone a spiritului, cu origini și mecanisme încă greu decelabile şi care deschide o altă fabuloasă perspectivă a lăuntricului omenesc.

Fragment

Baletul fantasmelor de Dumitru Popescu

SCHIMBAREA DE DECOR

Am simţit cum mi se îngreunează capul şi motoarele silenţioase ale minţii se opresc. Într-o stranie fulgerare obscură, prin ceaţa morţii celei mici, a somnului, am văzut cum se schimbă tărâmurile. Oraşul, cu nesfârşita câmpie ce-l înconjoară, cu marile şi micile lui clădiri, cu maşini, oameni şi lucruri, ca o aluviune opacă, o viitură densă, aproape vâscoasă, alunecă şi curge vertiginos, dar totuşi monoton, undeva, în neant. Într-o clipită totul a dispărut, pământul, scoarţa planetei şi atmosfera ei rămânând aşa cum au ieşit din atelierul vreunui Hefaistos al legendei. Dar, imediat, şi în sens invers, planeta s-a populat la loc, fiind acoperită de tărâmul nocturn, oniric, al fantasmelor.

…Spre crenelurile înalte, de piatră, ale cetăţii, urcă, într-o inversă pantă dulce, convoiul nesfârşit, de o fastuoasă solemnitate, al unei măreţii tăinuite, în sfârşit eliberate din chingile istoriei. Şi din care nimeni nu poate alege ce e fals de ce e adevărat. Ariergarda cortegiului era alcătuită din trei elefanţi albi, de proporţii neobişnuite, despre care se spunea că ţinuseră până nu demult însuşi pământul pe umerii lor. Pe ceafa unuia se clătina un jilţ de aur gol, probabil destinat mie, mi-am zis, surprinzându-mi un zâmbet şolticar, acolo, în locul unde mă ţineam ascuns. Al doilea purta pe spate un enorm vas de ceramică albastră, din care ieşea, încolăcindu-se ca un şarpe boa nervos, căutându-şi aripile, spiritul. Spiritul meu, de bună seamă, dar care nu mă vedea, nu vedea pe nimeni, doar se înşuruba în albul lăptos al cerului. Şi în sfârşit, al treilea elefant legăna încet o placă de ardezie verde, având încrustaţi în centru propriii mei ochi, cu pleoapele coborâte, însă, aşa cum arătau, desigur, în clipa adormirii.

În spatele nobilelor animale ce păşeau graţios, ca nişte dansatoare hinduse, se înşirau marile categorii îndreptăţite să participe la ceremonie: războinicii în veşminte de luptă, înzăuaţi din cap până în picioare, preoţii în haine lungi, albe, cu poalele şi mânecile fluturând în vânt, vestalele, îmbrăcate în negru ca nişte păsări rău prevestitoare, ca bocitoarele casandriene, ducându-şi în faldurile robelor blestemele, un fel de însemne ale iadului.

În ceea ce mă priveşte, nu ştiam unde mă aflu, şi aceasta îmi dădea o secretă şi perversă bucurie egoistă. Lunga, impresionanta coloană înainta la pas, urmând cadenţa unei melodii apăsătoare, fără izvor anume, împrăştiind de-a lungul întregii văi o severă lamentaţie, o clamoare neinteligibilă. Şi pe măsură ce şirul avansa fără nicio grabă, de undeva din spate începeau să răzbată zgomote stridente şi răguşite, amortizate de depărtare sau de un consemn, şi să se înfiripe vedenia altor demonstranţi. Încet-încet am desluşit mulţimea dezordonată, totuşi ţinută de cineva în frâu, a animalelor preistorice, cu liniile lor disproporţionate, coşmareşti, de zburătoare răpitoare, de reptile şi mamuţi.

Ceremonialul nu avea, se pare, niciun program, nicio anume desfăşurare în timp şi spaţiu. Nu exista vreun indiciu asupra locului de unde vin aceşti actori de defilare, şi unde se duc. Nimeni nu părea să-i conducă.

Deodată, atenţia mi-a fost atrasă de ochii încastraţi pe panoul de ardezie verde, şi pe care nimeni altcineva nu-l lua în seamă. Începeau să palpite. Era o mişcare lăuntrică a globurilor sub pleoapele coborâte, închise ca nişte lespezi. Parcă se pregătea o deschidere, o eliberare şi o iluminare. Şi chiar după un scurt zbucium spastic, lespezile începură să se ridice, ca după un mormânt din care mortul învie. Atunci, în clipitele dintre ridicarea pleoapelor de pe ochii din panoplie, adică de pe ochii mei, şi trezire, am văzut prăbuşirea fastuosului ceremonial al trecerii prin tărâmul de noapte, generos, inventiv şi inspirat, conceput parcă de un mare regizor de spectacol artistic.

Tărâmul s-a spart dintr-odată, ceva de sub el înghiţind totul ca o gură hulpavă de căpcăun astral.

De data aceasta, grandioasa desfăşurare de figuraţie, ca o scenă a Scalei din Milano când joacă Nabucco, s-a transformat într-o lavă incandescentă de vulcan. S-a produs o revărsare de foc moale, înceată, dar necruţătoare, ce nu lăsa în urmă decât dâra cenuşiu-argintie a scrumului, ca semn că pe acolo trecuseră fantasmele.

Tărâmul s-a închis apoi, fiindcă la marginea lumii celeilalte, gata să se ivească, începeau să cânte cocoşii dimineţii.

FLORI ŞI OAMENI

Cobor dintr-o clădire înaltă, de la etajele superioare. Ba cu liftul, ba pe scări. Nu conştientizez unde am fost, la un for superior, bănuiesc. Ajung la parter, dar se vede treaba că n-am nimerit spre ieşirea centrală, ci spre una dosnică. Nu văd cum să ajung în stradă, decât, poate, sărind de pe acoperişul plat a ceva ce credeam că e garaj. Părăsesc această pistă. Pe o cale ocultă ajung, totuşi, în stradă, unde mă trezesc în compania unei perechi de vârsta a doua avansată. Rezulta că ne cunoaştem, dar nu evocam niciun trecut comun. Se părea că m-au invitat la ei acasă, dar nu în mod expres şi nici cu vreo motivaţie.

Intrăm în „locuinţă” direct din stradă, printr-o uşă ce nu dă într-un spaţiu de trecere, cum e normal. Suntem într-o odaie de dimensiune obişnuită, complet goală, având doar duşumele şi pereţi. M-am mirat cu voce tare cum se descurcă în condiţiile respective. M-au liniştit cu un cuvânt sau două, şi cu un zâmbet calm, convins. Din clipa aceea au început să apară însă şi alţi musafiri. La început doi sau trei şi un adolescent, acesta prezentat ca fiu al perechii, şi căruia îi lipsea un ochi. Cel bun părea zidit cu un fel de mortar întins şi în jur, pe obraz. La un moment dat, dintre invitaţi unul s-a apropiat de mine, cu o mină radioasă, încântat, supraamical. Mi-am dat seama că şi eu îl cunosc, fără să-l pot identifica. Parcă ne-am şi îmbrăţişat şi ne-am lovit cu palmele pe spate, cum fac prietenii vechi. Tot timpul cât am rămas acolo l-am văzut şi l-am simţit pe aproape. Apoi musafirii s-au înmulţit, majoritatea dând impresia că mă cunosc de mult (şi eu la fel). Mă stăpânea convingerea că am fost împreună cu ei în altă etapă a vieţii, sau în altă viaţă.

Pe nesimţite, încăperea s-a lărgit, ajungând la dimensiunea unui salon. Peretele din fund, acum îndepărtat, se învăluise într-un fel de ceaţă, prin care abia ghiceam o pictură murală. Încet-încet ceaţa s-a împrăştiat (poate fusese ceva pe ochii mei) şi acel perete din fund (ba chiar şi cei laterali) s-a dezvăluit în toată splendoarea pe care o bănuisem.

Era o operă picturală grandioasă, de o frumuseţe copleşitoare, cu un colorit armonios şi cu o viaţă tumultuoasă, ca a naturii – dar nu pământeană, paradisiacă. Uneori vedeam o enormă aglomerare florală (cu flori gigantice), alteori un ocean de trupuri în valuri. Gândul mă ducea la „Judecata de Apoi” a lui Michelangelo din Capela Sixtină, ce părea transplantată aici cu alt scop decât cel artistic sau religios. Dar de ce această glisare, de la explozia florală de corole şi buchete supradimensionate halucinant, la o panoramă umană cu puzderie de trupuri goale, desăvârşite în eleganţa liniilor lor vii? Mi se înfăţişa o viziune a genezei total diferită de cea a picturii renascentiste, de tragica naştere adamică urmată de păcatul originar şi alungarea din rai?

Prin vis, începeam să înţeleg ceva la care nu mă gândisem niciodată, şi anume că întâi au fost florile, ca etapă superioară a sublimării materiei, ca apogeu al frumosului în natură, şi apoi apariţia omului. Reieşea că omenirea se trage din această generoasă, risipitoare estetică siderală, mândră de ea însăşi, saturată de splendoare şi gata să acceadă la etapa fiinţei conştiente de sine? Opulenta speţă nouă, aşa cum o vedeam pe frescă, conţinea destinul contradictoriu al umanităţii? Este vorba de rai şi de iad, gândite de altfel şi de Michelangelo, dar nu distincte, separate, ca două lumi opuse, ci îmbinate, împletite strâns. Ca dualitatea magnifică şi nimicitoare a fericirii şi durerii. Sau ca date fundamentale ale stadiului de autodepăşire în care a ajuns firea universală.

Eram stăpânit de o emoţie puternică şi aceasta căpăta forţa unei solidarităţi organice cu fiinţele binecuvântate şi damnate ce palpitau în mulţimea aceea, prea puţin deosebită ca graţie a formelor şi culorilor de tabloul floral. Eram dintre ei, eram al lor, ca ei, şi îi înţelegeam frăţeşte, confundându-mă cu destinul lor prin admiraţie şi prin milă. Cum aş mai fi putut să urăsc vreodată acele fiinţe, să le duşmănesc, să le blestem, să îndrăznesc a le face cel mai mic rău?

Am numit în mintea mea ceea ce vedeam frescă a fraternităţii.

Musafirii se înmulţiseră, zeci de oameni foiau în jur, dar toată această mişcare lentă, foarte lentă se producea în tăcere, lăsând ca accentul interesului să cadă pe frescă – în ciuda faptului că invitaţii nu se arătau dornici s-o privească, eu fiind singurul captivat de splendoarea ei. Când mi-am dezlipit ochii de pe pereţi, am descoperit că în mijlocul salonului fusese aşezată o masă lungă din lemn masiv, sculptat, somptuos-medievală. Lipseau scaunele, iar pe masă nu era nimic. Mai erau prelungiri la capete, şi la unul din ele ne aflam înghesuiţi, eu şi „prietenul” exuberant pe care nu-l putusem identifica. Peretele din fund s-a învăluit din nou în ceaţă, şi atunci m-am trezit cu impresia că am asistat la un film, am citit o carte sau totul mi s-a povestit.

Detalii carte
Colecție

Roman Fiction

An

2016

Pagini

256

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Baletul fantasmelor” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Roman Fiction
Sub sigla colecției Roman Fiction apar fresce narative care poartă semnătura unor scriitori contemporani, clasici și în curs de consacrare.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Strada. Loc de trecere și petrecere

16,80 lei 13,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Casa cu iederă

22,05 lei 18,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Sfîşiat de umbra unui înger

19,62 lei 16,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Cântul clipei

8,40 lei 7,80 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Întâlnirile cu Liz

21,00 lei 16,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Jocul şi fuga

52,50 lei 42,00 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.