Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiLiteratură Fragmente de noapte
Produsul precedent
Iarna îngerilor 14,70 lei 12,00 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Făt-Frumos şi „Vremea uitată” 12,60 lei 10,20 lei
Roman Fiction

Fragmente de noapte

26,25 lei 21,00 lei

Fragmente de noapte – Răzvan Voncu

ISBN: 978-973-1727-23-3 ISBN: 978-973-1727-23-3 Categorie: Literatură Autor: Răzvan Voncu
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Fragmente de noapte (eBook) 19,80 lei 17,40 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 02 Februarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Contemporanul nr. 01 Ianuarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Roman Fiction
  • Livrare
Descriere

În această carte, încerc, de fapt, să-mi schimb instrumentele şi felul de a scrie critica literară. Pentru că însăşi condiţia criticii literare s-a schimbat. Dintr-un gen diurn, care atingea o maximă strălucire – vezi explozia ei, din deceniile ’60 – ’80, când devenise genul dominant al literaturii –, critica a devenit o disciplină aproape subversivă, practicată pe ascuns (în Universitate) sau în locuri dosnice (revistele literare, care au – toate – tiraje confidenţiale).

Critica s-a transformat, aşadar, fără să vrea, într-un gen nocturn, practicat de „lunatici” şi accesibil numai acestora. Tinerii scriitori îi refuză diagnosticul, cei mai vârstnici se supără dacă nu sunt lăudaţi peste măsură, iar presa îi dă cu tifla, subliniind în orice împrejurare superioritatea (şi avantajele) publicităţii, în raport cu deşueta judecată de valoare. Şi aceasta, deoarece acea splendidă explozie a metodelor de lectură, a formelor şi modalităţilor critice, din deceniile anterioare, a secătuit de fapt disciplina. Şi a multiplicat la nesfârşit posibilităţile interpretării, până când înţelesul textului literar a devenit cu totul obscur şi, în fond, chiar facultativ.

Totul este pus sub semnul întrebării, iar sacrosancta valoare estetică, pe care jura critică modernistă, a fost de mult relegată din discursul critic.

Care discurs începe să semene, astfel, cu o noapte adâncă, în care mai pâlpâie, ici-colo, asemenea unor stele palide, rămăşitele unor certitudini. (Răzvan Voncu)

Fragment

Fragmente de noapte de Răzvan Voncu

1.CÂTEVA PLIMBĂRI NOCTURNE PRIN LITERATURA CONTEMPORANĂ
125 DE ANI DE ARGHEZI

L-au înjurat, în viaţă şi după, toţi ziariştii obscuri ai naţiei. L-au băgat în puşcărie cei care au dus România pe marginea prăpastiei, în 1916-1917. L-au făcut trădător cei care au transferat – se pare, pentru totdeauna – tezaurul ţării în Rusia. L-au etichetat drept „om fără caracter” cei care, jefuind ei înşişi avuţia naţională, credeau că un artist de geniu poate trăi din bacşişuri. L-au interzis pentru şase ani staliniştii, obligându-l să trăiască din vânzarea produselor grădinii de la Mărţişor. L-au făcut… stalinist (?!) urmaşii spirituali ai celor care l-au interzis.

Şi totuşi, Arghezi şi-a văzut de treabă, în viaţă, şi de eternitate, după. Cel mai mare poet al secolului XX a trecut printr-o istorie cumplită, înnobilând-o.

Deşi întrupează o paradigmă poetică atipică, la noi, aceea de „geniu gospodar” (Eugen Simion), destinul său este exemplar pentru condiţia cu totul nenorocită a omului de excepţie, într-o cultură cu moravuri barbare. Cei care îl acuză că, după şase ani de interdicţie (1948-1954), a acceptat să intre în Academie, iar nu în puşcărie, ar trebui să nu uite că, între 1927 – anul debutului editorial – şi 1944, acest scriitor a primit un singur premiu (ex aequo!) şi nici o distincţie oficială. Refuzat de coteriile Societăţii Scriitorilor Români şi calificat drept „pornograf” de oficialităţile de la Culte, Arghezi a fost înjurat şi de stânga (ca tradiţionalist, vândut naţionalismului), şi de dreapta (ca modernist, vândut iudeo-masoneriei). Gazetăria sa, muiată în apa tare a pamfletului, a fost interpretată formal de cei pe care îi deranja conţinutul ei de adevăr. Nimeni n-a părut să înţeleagă că arta înnobilează chiar când veştejeşte şi o mulţime de gazetari imunzi, astăzi complet obscuri, s-au bucurat în epocă de respec-tabilitatea refuzată lui Arghezi. Tot ce a obţinut poetul a fost muncit cu sudoarea frunţii, şi uneori, chiar a palmelor lui. Cei care cred că aprecierea unui Lovinescu sau Călinescu a tradus critic atmosfera unei epoci se înşeală amarnic.

Arghezi deranjează. Pentru că, asemeni ţăranului (dar şi artistului autentic!), are identitate. Are independenţă. Spune lucruri dure şi merge la puşcărie pentru convingerile sale. Sau nu mai pu-blică şi trăieşte vânzând cireşe în piaţă. Mai mult: poetul n-a făcut şi n-a lăsat „avere”. Nici n-a risipit averi, ca mulţi alţii, care îi pun în cârcă toate fantomele din dulapul propriului subconştient. Arghirofilia sa e, în comparaţie cu jaful şi corupţia interbelică, un mit. Compromisurile sale sunt, în comparaţie cu turpitudinea altora, în deceniul stalinist, o fabulaţie.

Arghezi deranjează, încă o dată, pentru că are geniu. Şi pentru că şi-a pus geniul în cele o sută de volume pe care le-a scris, nu în bancuri de cafenea, nici în politică. Aşa ceva, la români, e impardonabil. Aici numai cei care critică, numai cei care dărâmă (pardon: de-construiesc), numai cei care denunţă sunt importanţi. În ochii acestora, Arghezi era vinovat numai şi numai pentru că îndrăznea să existe.

A avut orgolii? Desigur. Dar ce mare poet n-a avut? Arghezi, însă, n-a avut vanităţi, n-a vânat gloria cafenelei şi aclamaţiile galeriei. N-a fost, ca să îl parafrazez pe Camil Petrescu, avocat. N-a ştiut să-şi pledeze cauza. Şi-a scris, în schimb, ope-ra.

Fiind extrem de popular, Arghezi nu este însă un poet uşor. Poeziile sale pentru cei mici nu sunt numai pentru cei mici. Erotica lui este filosofică, iar poezia religioasă este încărcată de o carnalitate tulburătoare. Proza sa este aproape necunoscută (deşi stă, în opinia mea, lângă cea a lui Caragiale). Gazetăria sa trebuie citită cu instrumentele poeziei şi ale moralei, ca şi cea a lui nenea Iancu.

Nu mă îndoiesc că, mâine, tinerii „critici” îl vor relativiza, iar noii procurori literari vor cere (a câta oară?) să fie editat numai cu o banderolă neagră, pe care să scrie: „Atenţie, acest om a colaborat cu comunismul”. Stupizenia daco-română e nesfârşită.

Totuşi, acest oltean strămutat în Marea Valahie şi-a înfipt, adânc, lopata în secolul al XX-lea românesc. Şi nimeni nu va reuşi, cum nu a reu-şit nici până acum, să o scoată de acolo. Pentru că este o lopată de cuvinte. Îi cauţi coada şi te trezeşti că te plezneşte peste faţă biciul răbdat.

UN „COLABORAŢIONIST” FILAT DE SECURITATE

Este vorba de Marin Preda, acuzat, începând cu 1989, de a fi fost, între 1948 şi 1980, un stâlp al culturii oficiale şi un colaboraţionist.

Că acuzaţiile sunt lansate de oameni care în 1958, de pildă, scriau ode închinate soldatului sovietic „eliberator” sau imne elogiind fruntea lui Lenin, e semnificativ pentru gradul înalt de pervertire a conştiinţei noilor procurori literari. Că dosarele de colaboratori ai Securităţii nu sunt tocmai credibile, au dovedit-o cazurile Uricaru şi, mai ales, Buzura. Că, în sfârşit, singurii colaboratori dovediţi, cu dosare solide, au fost „disidenţii” Alexandru Paleologu (autodenunţat, spre cinstea lui), Ion Caraion şi Ştefan Augustin Doinaş, e o dovadă că asistăm, de fapt, la un ticălos transfer de responsabilitate, dinspre adevăraţii turnători şi colaboraţionişti, înspre nişte vinovaţi inventaţi.

Dar cazul lui Marin Preda este strigător la cer. Pentru că dovezile ostilităţii oficialităţilor comuniste faţă de existenţa şi opera scriitorului, ca şi dovezile de opoziţie publică a acestuia faţă de măsurile de limitare a libertăţii de gândire şi expresie, sunt nenumărate. Şi, pentru cine ştie să citească, la lumina zilei, în toate cărţile prozatorului.

Astăzi, acestor dovezi li se adaugă dosarul de urmărire a scriitorului, întocmit, în mai multe volume, de fosta Securitate. Dosar care atestă cât se poate de clar faptul că autorităţile îl percepeau pe Preda ca pe un adversar, nicidecum ca pe un colaborator. Şi invers.

* * *

Mărturii grăitoare în acest sens apar într-un amplu documentar, publicat în cotidianul Jurnalul naţional din data de 24 august 2005, sub semnătura unui oarecare Cornel Micu.

Nu ştiu cine este Cornel Micu şi ce legături ar putea avea cu istoria literară sau cu aşa-numita „istorie recentă”. Ignor şi raţiunile pentru care dosare ale fostei Securităţi ajung în presă, în loc să fie depozitate la CNSAS şi să intre în atenţia institutelor de cercetare de profil.

Interesante sunt doar două aspecte: 1) dimensiunile dosarului de urmărire a lui Marin Preda arată că prozatorul a fost un obiectiv important al fostei Securităţi, şi 2) dosarul conţine numeroase semnalări ale atitudinilor antisocialiste ale scriitorului, manifestate atât în cadru privat, cât şi public.

Din păcate, dl Cornel Micu, în ciuda absenţei oricărei competenţe probate în istoria literaturii, îşi permite să facă observaţii stupide despre caracterul convenabil, din punctul de vedere al ideologiei oficiale, al romanului Delirul, susţinând şi că scriitorul ar fi fost recompensat de autorităţi pentru aceasta.

În realitate, dl Cornel Micu nici nu a citit romanul Delirul. Dacă l-ar fi citit, ar fi înţeles că, în acest roman cel puţin, Ion Antonescu nu este un personaj pozitiv. Mai mult, el este una dintre cele trei personalităţi politice alese spre a ilustra concepţia despre istorie a lui Marin Preda, o concepţie opusă celei a modelului său de referinţă, Lev Tolstoi.

Tolstoi credea că istoria este mânată de un flux subteran, de o forţă invizibilă (vezi teoria pendulului, implicată în descrierea invaziei lui Napoleon în Rusia, din Război şi pace), iar personalităţile care apar la suprafaţa ei sunt, de fapt, prizoniere ale acestui flux supraomenesc.

Preda credea, din contră, că există personalităţi malefice, care pun stăpânire, printr-o ciudată carismă diabolică, pe mentalul colectiv al popoarelor şi le mână în prăpastie. El numea această teorie delirul istoriei, de unde şi numele romanului. Iar personalităţile care, în opinia lui Preda, ilustrează acest delir al istoriei sunt Hitler, Stalin şi… Antonescu

Detalii carte
Colecție

Roman Fiction

An

2008

Pagini

271

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Fragmente de noapte” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Roman Fiction
Sub sigla colecției Roman Fiction apar fresce narative care poartă semnătura unor scriitori contemporani, clasici și în curs de consacrare.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Un deceniu de literatură română

39,90 lei 31,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Strada. Loc de trecere și petrecere

16,80 lei 13,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Fiul nisipurilor

19,95 lei 16,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Literatura germană · De la Sturm-und-Drang la zilele noastre

88,20 lei 71,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Timp în derivă

16,80 lei 13,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Poveşti de adormit adulţii

31,50 lei 25,20 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
  • reprez-2-Romania-si-civilizatia-romaneasca-in-Israel-comunicat
    România și civilizația românească în Israel – „Anul cărții în Limba Română în Israel”
    28 octombrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2021 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.