Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiLiteratură Iarna îngerilor
Produsul precedent
Ion Ianoşi 80 31,50 lei 25,20 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Fragmente de noapte 26,25 lei 21,00 lei
Roman Fiction

Iarna îngerilor

14,70 lei 12,00 lei

Iarna îngerilor – Bogdan Mihai Dascălu

ISBN: 978-973-1727-56-1 ISBN: 978-973-1727-56-1 Categorie: Literatură Autor: Bogdan Mihai Dascălu
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Iarna îngerilor (eBook) 10,80 lei 9,30 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 02 Februarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Contemporanul nr. 01 Ianuarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Roman Fiction
  • Livrare
Descriere

Iarna îngerilor este o elegie la care natura participă din plin: bătrâna „doamnă” nu conteneşte în a-şi scutura mantia de stele, cu care troieneşte un întreg oraş, ascunzându-i „rănile”, murdăria şi defectele, un oraş care se pregăteşte parcă pentru o ceremonie funerara. Pentru Barbu, albul virginal n-are nimic idilic, de basm, ci este „linţoliul” care se pregăteşte, încet, dar sigur, să-l acopere. În paralel cu ziaristul-scriitor, iarna îşi „scrie” şi ea, cu fulgi mari şi pufosi, „autobiografia”, volumele tăcerii. E iarna afară, după cum e iarnă şi în sufletul eroului.

Fragment

Iarna îngerilor de Bogdan Mihai Dascălu

Prizonierii destinului

Fără a jongla cu cuvinte mari, Bogdan Mihai Dascălu este un scriitor tânăr (ba chiar foarte tânăr) care are şansa de a se număra printre privilegiaţii intraţi în graţiile şi sub protecţia muzelor. Ínzestrat cu talent, intransigent cu sine, în permanentă efervescenţă creatoare, el are ceva de spus, neavând timp de irosit. Ceva-ul acesta s-a materializat până în prezent într-o diversitate de preocupări cărturăreşti: de la dramaturgie la teatru combinat cu proză, de la traduceri (Joseph Roth, Rainer Maria Rilke) la proză pură. Iarna îngerilor este un roman care-l recomandă drept un bun şi subtil cunoscător al tehnicilor de creaţie în proză şi al trăsăturilor (post)modernismului.

Romanul în sine este în fapt un roman în roman, o „cronică a unei morţi anunţate”. Personajul principal, Barbu (apelativ care poate fi folosit atât ca nume, cât şi ca prenume, în text neexistând o explicaţie), de profesie ziarist, scrie o carte cu profunde inflexiuni autobiografice, o carte cu sine şi despre sine. Până aici nimic spectaculos, dacă nu ar fi condiţiile vitrege şi contextul mai rar întâlnit în care se naşte acest roman: o cameră de spital, improprie, prin definiţie, creaţiei. Nu e vorba despre un experiment literar inedit sau despre o atitudine nonconformistă a ziaristului care urmăreşte să-şi şocheze cititorii, ci de un accident al destinului, de o fractură a lui: Barbu e bolnav incurabil, îşi aşteaptă moartea, dar nu oricum, ci încercând să smulgă cât mai mult, în scurtul timp care i-a mai rămas, de la viaţă. Procesul maieutic al naşterii romanului său, o renaştere spirituală de altfel, începe din momentul în care prota-gonistul, ţintuit la pat, conştientizează acut „la-birintul” căruia îi căzuse, pentru totdeauna şi fără voie, prizonier.

Iarna îngerilor este o elegie la care natura participă din plin: bătrâna „doamnă” nu conteneşte în a-şi scutura mantia de stele, cu care troieneşte un întreg oraş, ascunzându-i „rănile”, murdăria şi defectele, un oraş care se pregăteşte parcă pentru o ceremonie funerară. Pentru Barbu, albul virginal n-are nimic idilic, de basm, ci este „linţoliul” care se pregăteşte, încet, dar sigur, să-l acopere. Ín paralel cu ziaristul-scriitor, iarna îşi „scrie” şi ea, cu fulgi mari şi pufoşi, „autobiografia”, volutele tăcerii. E iarnă afară, după cum e iarnă şi în sufletul eroului.

Nu întâmplător Barbu îşi începe romanul cu particula temporală „Când” şi îl sfârşeşte, epuizat şi lipsit de vlagă (asemenea unui ma-ratonist care se prăbuşeşte înaintea liniei de sosire), cu cuvântul „celelalte”, interpretabil la rându-i şi plin de sens (celelalte cuvinte, pe care nu mai apucă să le scrie sau să le rostească, celelalte femei din viaţa sa, în afara soţiei, pe chipul cărora şi-o proiectează invariabil, celelalte zile pe care nu mai apucă să le trăiască etc.): „Când afară ninge, se poate întâmpla orice (…)” (p. 5), chiar şi moartea sa, adăugăm noi.

Alături de timp, aseptic şi steril, duşmanul său de moarte, de perfuzia care-i zdrenţuieşte vena, provocându-i dureri cumplite, camera de spital contribuie şi ea la conturarea unei atmosfere grave, terifiante, în care protagonistul creează, având o minte hiperlucidă. Íntr-un fel de comu-niune om-natură, Barbu începe să-şi scrie romanul în momentul în care, dincolo de fereastra de spital, din cerul plumburiu încep să cadă primii fulgi de nea. Este un fel de competiţie „estetică“ între dantelăriile lui Gerar şi „sculpturile” în pagină ale scriitorului. Cuvintele încep să se aştearnă lin pe file ca zăpada pe oraş. Albul devine culoarea dominantă în roman: albul zăpezii, albul paginilor, albul pereţilor de spital, albul halatelor, albul îngerilor, paloarea lui Barbu, la fel de bine cum albul ar putea fi culoarea inspiraţiei.

Pasajul introductiv cade ca o grea sentinţă, ca un dangăt de clopot spart, sobru şi vibrant, dar şi ca o autoironie macabră în contextul dat: „Acum trei zile, doctorul, domnul doctor Remus, m-a anunţat, cu veşnicul lui zâmbet ironic ţâşnin-du-i din chip, că voi muri. Cu toate astea, mă simt bine. Poate că ar trebui să spun încă bine. E abia ora 11.22, nu ştiu ce va fi peste o oră. Niciodată n-am mai fost în situaţia asta. De fapt, nu aveam cum. E ceva unic. Poate c-ar trebui să sărbătoresc.” (6) În ciuda acestei autoironii, starea de spirit în care Barbu îşi trăieşte ultimele ore (în paralel cu re-trăirea unor momente din propria-i viaţă, cărora le dă consistenţă literară) este una ternă, apăsă-toare, sufocantă, asemenea claustrantei rezerve de spital (nu salon, termen cu iz nobiliar, aristocratic, locul de adunare a „cremei” societăţii, unde opulenţa şi fastul, dublate de maniere elegante, sunt semnele unei vieţi trăite din plin). Proza pe care o scrie Barbu, pagini înnegrite cu furie, este o proză „selenară”, gravă, devitalizată, sum-bră, o încercare disperată, plină de cruzime (vezi corpul care-l torturează în permanenţă) de a se agăţa cu dinţii şi cu unghiile de viaţa pe care se pregătea s-o părăsească. Starea de confuzie, de incertitudine este şi ea prezentă, după care intervine împăcarea cu destinul: „Nu ştiu de ce scriu toate acestea. Mi-au spus că lucrurile mele vor fi arse. Mâine, la ora 5. Mi-au comunicat până şi ora. Nici măcar nu mi-au zis ce boală am.” (7) Cinismul şi nepăsarea medicilor (familiarizaţi până la refuz cu boala, cu suferinţa, cu moartea) frizează comportamente inchizitoriale. Ce poţi să faci în aşteptarea iminentei morţi? Este o întrebare la care ziaristul-romancier răspunde prin a scrie, prin a se sustrage sieşi şi implicit morţii, prin a lăsa ceva din propria fiinţă posterităţii. În eternitate Barbu nu crede, recunoscând sec şi fără regrete: „Nu cred în viaţa de apoi.” (8)

La Barbu suferă nu numai întreaga fiinţă, ci îi este rănit şi sufletul. Chiar şi aşa, nu îi este frică de moarte. Pe lângă sentinţa seacă, imorală şi crudă, pe care o primeşte bărbăteşte, cu dem-nitate, că va părăsi lumea aceasta într-un timp foarte scurt (când avea o viaţă frumoasă şi o carieră fulminantă înainte), Barbu trebuie să facă faţă şi acutului sentiment al alienării, al convingerii amare că fusese abandonat la groapa de gunoi a umanităţii astfel: redactorul-şef Mateescu (căruia îi păstrează un profund respect) se descotoroseşte de el, cerându-i demisia de îndată ce află că e bolnav incurabil (aici nu există nici măcar soli-daritate de breaslă, ca să nu mai pomenim de omenie), soţia Andreea (cu care avusese o scurtă căsnicie plată, de fapt, o singurătate în doi) e total nepăsătoare când Barbu se internează (la vremea magnoliilor înflorite), doctorul Remus e profund distant, antipatic prin rânjetul pe care-l afişează ironic în permanenţă, indiferent de circumstanţe (superioritatea şi indiferenţa omului sănătos în faţa suferindului).

Cartea pe care Barbu o concepe în spital este una scrisă contra cronometru, este o carte-testament. În locul „filmului” cu propria-i viaţă care rulează cu viteză ameţitoare prin faţa ochilor muribundului, Barbu se întâlneşte cu propria-i carte. Cu perfuzia în vene, el infuzează textului său viaţă (singurul, de altfel, care, în condiţiile date, mai poate aspira la fiinţare), picătura de sevă este transferată cuvântului scris. Barbu e omul nerevoltat, cel care-şi acceptă cu resemnare soarta, şiretlicurile ei. El nu protestează nici în dragoste (chiar când se vede abandonat şi constată că relaţia cu Andreea fusese un surogat), nici chiar când Doamna cu coasa îl bate cinică pe umăr la vremea timpuriei „scadenţe”. Barbu este un prizonier al trupului, al bolii, al unei iubiri înă-buşite în faşă, al destinului, al propriei cărţi. Singurul liber e doar spiritul, cel care-l poartă pe protagonist peste bariere, dincolo de uşi ferecate şi de ziduri: „Cu ideea morţii nu m-am împăcat decât abia acum trei zile, când am aflat că boala mea a intrat în ultima fază, tocmai când, curios, începusem să mă simt mai bine, când am vrut să-mi reiau slujba la ziar, mă simţeam cu adevărat bine, obsesia morţii îmi dispăruse, recunosc, e o greşeală infantilă, doar copiii sunt în stare să nu gândească moartea, ei pot face orice, nu degeaba se spune copilărie fericită, pentru că părinţii nu vor să ne facă să pricepem ce înseamnă a muri, fiindcă nici măcar ei n-o ştiu, pentru că nimeni n-o ştie.” (19-20)

Detalii carte
Colecție

Roman Fiction

An

2008

Pagini

130

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Iarna îngerilor” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Roman Fiction
Sub sigla colecției Roman Fiction apar fresce narative care poartă semnătura unor scriitori contemporani, clasici și în curs de consacrare.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Alungarea din Brobdingnag (eBook)

12,60 lei 10,80 lei
Selectează opțiunile
Reduceri!
Închide

Germanitatea şi litere române

25,20 lei 20,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Zeii locuiesc lângă Olimp

14,70 lei 12,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Mai mult decât psihoză

18,90 lei 14,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Alungarea din Brobdingnag

16,80 lei 12,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Germanitatea și literele române (eBook)

18,90 lei 17,40 lei
Selectează opțiunile

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
  • reprez-2-Romania-si-civilizatia-romaneasca-in-Israel-comunicat
    România și civilizația românească în Israel – „Anul cărții în Limba Română în Israel”
    28 octombrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2021 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.