Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiLiteratură Nicolae Manolescu. (Pre)istoria criticului
Produsul precedent
Sfera frigului 10,50 lei 9,00 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Sub semnul Ideii Europene 24,15 lei 19,20 lei
Istorie, teorie și critică literară
Publicistică & Eseuri

Nicolae Manolescu. (Pre)istoria criticului

39,90 lei 31,20 lei

Nicolae Manolescu. (Pre)istoria criticului – Marian Victor Buciu

Stoc epuizat

ISBN: 978-606-92684-8-3 ISBN: 978-606-92684-8-3 Categorii: Literatură, Publicistică & Eseuri Autor: Marian Victor Buciu
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Nicolae Manolescu. (Pre)istoria criticului (eBook) 29,40 lei 27,30 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Istorie, teorie și critică literară
  • Livrare
Descriere

„Mai presus de observaţiile strălucite risipite pe parcursul analizelor romanelor lui N. Breban, de situările pertinente, de siguranţa tonului şi ingeniozitatea căilor de abordare, ne ispiteşte în acest studiu figura spiritului creator întrezărită de M. V. Buciu în atitudinea prozatorului faţă de dubla opresiune, a codului ideologic şi a scriiturii, deopotrivă alienante. Cum autorul este, el însuşi, prozator, teza manifestă un interes special pentru o anumită specie de luciditate creatoare care recunoaşte sau cunoaşte limitele scriiturii şi îi alege conştient forma de alienare. Ea trădează admiraţia faţă de un destin exemplar şi, poate, un vis de transvazare, fapt care şi explică tensiunea participativă a frazelor.” (Eugen Negrici)

„E un rezultat spectaculos al aplicării unui sistem unitar de interpretare, combinând în proporţii adecvate teoria şi analiza. (…) Noţiunile-cheie se potrivesc în broasca textului, deschis astfel interpretării într-un mod expert, fără a utiliza şperaclul impresionismului.” (Ion Simuţ)

Fragment

Nicolae Manolescu. (Pre)istoria criticului de Marian Victor Buciu

„Refuzându-şi conformarea la tradiţiile autohtone ale reveriei «impresioniste» în marginea textului şi a re-citirii rând cu rând, în faţa publicului, autorul a procedat în maniera unui universitar american: năzuinţă a randamentului maxim, redundanţă minimă, «livrare» extrem-modernizată a demersului critic către utilizator, o atmosferă de document informatic, cu elaborare asistată de calculator. Abordarea e complet problematizată, iar cartea e contruită în sistem fagure: celulele, odată stabilite prin identificarea şi delimitarea problemelor relevante, au fost umplute compact cu pasta informaţiei şi analizei.” (Nicolae Bârna)

„Sunt sigur că Marian Victor Buciu va deveni, în următorii zece ani, autorul unei opere.” (Mircea Ciobanu, 1993)

„Îmi place judecata Dvs., rapidă, adâncă, cu acces, aş zice instinctiv, la abstract.” Nicolae Breban)

„Subtil, rafinat, erudit, Marian Victor Buciu este probabil cel mai european critic din România.” (Dumitru Ţepeneag)

I.
INTRODUCERE

BIOGRAFIA. Nu intru, scriind această carte, în viaţa criticului N. Manolescu. Nici nu-i calc pe urme. Unele nu-s pierdute. Ultima imagine de sine o lasă chiar acum, în interviul1 înregistrat în 24 septembrie 2009 de I. B. Lefter, în prezenţa aproape fantomatică a editorului Călin Vlasie.2

Subiectul, vreau să spun criticul septuagenar, este mereu vioi şi săritor, cu mintea, cu memoria, de la una la alta. „Anchetatorul” este binevoitor, puţin detaşat ideologic-generaţional. Deseori, „anchetatul” doar se preface a-l asculta. „Pupătură” – ca să vorbim într-un stil caragialesc-optzecist – continuă, la întâlnirea lor directă. Muşcătura e inclusă, dar rară; mai fermă, deşi la suprafaţă, a optzecistului. Septuagenarul nu e, nu o ascunde, entuziasmat de generaţia cea mai nou, douămiistă. Cu optzeciştii, la care îi anexează şi pe nouăzecişti, se arată prevenitor şi (re)selectiv, dar lucrează cu memoria biografic-afectivă, mai puţin cu judecata critică. Revedem filmul unei vieţi deja cunoscute. Copilăria, familia, războiul. O boală gravă, „crup difteric”, scăparea de la moarte. Sibiu şi Rm. Vâlcea. Şcoala, unde e favorizat de dascăli, colegi ai părinţilor. Arestarea acestora şi schimbarea numelui în Apolzan, copilul fiind înfiat de bunicul dinspre mamă. Eliminarea din Facultatea de Filologie (1958-1959, pentru omisiune din dosar: ascunsese condamnarea părinţilor. Teama lui Mircea Martin (el o va nega într-un articol din România literară) de a fi văzuţi împreună. Memorie complicată: în ordine cauzală, (ne)întâmplătoare, iar din perspectivă finalistă, (in)voluntară. Septuagenarul se-ntoarce la copilul care redactează reviste de casă, unde-şi citeşte unele producţii. Scrie pastişe după Coşbuc, Alecsandri, J. Verne. Februarie 1962, examenul cu omul providenţial, misionar al partidului-stat, în Universitate şi presa culturală, G. Ivaşcu. Repartiţie refuzată la liceul din Feteşti şi Institutul din Tg. Mureş, fapt permis prin protecţie (G. Ivaşcu, A. Oţetea, I. Iliescu). Naveta, între1961-1968, la Câmpina, unde e căsătorit.

Debutul în Viaţa Românească, nr. 7, 1961: „m-a împins Oţetea de la spate”3. Ideea asta cu hazardul necesar sau deux ex machina, care l-a dus până la divinizare. Cine va spune primul „divinul” Manolescu, aşa cum a spus E. Barbu despre Călinescu? Redebutul notat tot în aceste memorii din urmă: Contemporanul din 16 martie 1962. Doctoratul, cu observaţiile asupra tezei despre Maiorescu, incorecte ale lui Ov. Papadima, corecte ale lui L. Rusu. Ieşiri din ţară. În 1967, vizita la Heidegger cu M. Sorescu şi I. Alexandru, prin Paul Miron. Tot atunci, prima oară la Paris. Numele de cod Ladima, năşit de Virgil Ierunca. M. Lovinescu paralizată fără a fi ştiut când a murit V. Ierunca, amuţit în ultimul lui timp de viaţă. Polonia în anul istoric şi providenţial 1981. În acelaşi an, paşaport refuzat, apoi eliberat cu anul greşit al naşterii. În S.U.A. Memoriul către autorităţi. Vorba neînfăptuită a Elenei Ceauşescu de a-l elimina din Universitate şi a-l trimite profesor la Tulcea. Urmărit de Securitate chiar la Facultate. Autodiscreditarea ca memorialist, ca să nu înţelegem de ce mai scrie: „Am fost de când mă ştiu un martor prost.”4 Conştiinţa aproape moromeţiană dezvăluie bilanţul carierei de critic: „Am publicat douăzeci de cărţi (…) exprimând cât de liber am putut unele convingeri şi idei”.5 Autocritică-n text: „amintiri sumare”6, neintrospectiv, memorie slabă, înşelare în privinţa altora. Autoportret: imaginativ apoi abstract, teoretician-practician schimbător, leneş cu datoria muncii, a scrisului, termină ce începe, „Am minţit aproape exclusiv prin omisiune.”, raţionalist atras de neînţelesuri, „am fost atras de stoicism”7, „Sunt constant şi deopotrivă umoral.”, „uit greu ceea ce-mi displace”8, sensul optimist al vieţii („Fericirea e o plăcere intensă şi totală…”9). Soţiile A., D., I., M., altă I. „A nu mă putea devota a fost marele meu handicap în iubire.”10

Felii ori fărâme biografice apăruseră şi în Cititul şi scrisul11, unde promitea: „În nici un caz nu voi scrie o autobiografie.”12 Despre familie? Bunicii săi sunt săraci. De la tată moşteneşte un defect-calitate, naivitatea. „Am moştenit de la tata o bună credinţă absolută…”13. Nu înşeală, se lasă înşelat. Linia olteană, a mamei, urcă chiar din judeţul Olt: Balş, Obârşia (Rotunda), Dobriceni. Social, e superioară, cu ofiţeri, magistraţi, proprietari de pământ, arendaşi, funcţionari. Cea transilvăneană, a tatălui, care se ocupa cu păstoritul, vine de la Sibiel. De la bunic şi tată i se trage „carenţa lirică a scrisului meu”14. Psihologic, ambele linii n-au fermitate spectaculară. „Şi ironicii, şi sentimentalii din neamul meu au fost oameni în general reţinuţi.”15 Aflăm că arestarea, de către autorităţile comuniste, a părinţilor, păstrată vie în memoria copilului, l-a sustras educaţiei monoideologice, altfel putea fi marcat literar de ea şi ajungea „poet oficial”16. Dar n-a fost marcat, totuşi, în nu puţine articole până în 1965 şi în sinteza proletcultistă scrisă împreună cu D. Micu, având şi o traducere germană? Copilul are o imaginaţie onomastică neastâmpărată şi îşi rebotează toate rudele. Descoperă lectura la bunicii olteni de la Râmnicu-Vîlcea, unde trăia şi o strămătuşă, în a cărei cameră era o bibliotecă. Încearcă să-şi amintească ceva din acele cărţi. O sursă de nelinişte e pentru el apa. Se teme de apă, deşi e născut în zodie de foc. O sursă de bucurie e lemnul: „lemnul m-a fascinat întotdeauna”17. Se crede om de munte, unde are nevoie să se-ntoarcă mereu. În Teme se va recunoaşte un orăşean. Copilul care face reviste (aici recenzează, pe la 13-14 ani, Istoria literaturii române de la origini până în prezent) pentru familie este elevul pasionat de folclor şi istorie. Sănătatea îi e bună, dacă trecem peste extirparea amigdalelor şi „crupul difteric” ameninţător cu moartea, un accident de parcurs fără urmări. Acasă, se urcă într-un nuc uriaş, pe drumul la şcoală îşi ascunde uneori ghiozdanul în buruieni. Părinţii săi fiind profesori, are şi o viaţă de elev norocoasă. Studentul e o fire timidă. Indiferent de vârstă, îşi apare sieşi ca „o fire pozitivă.” Raţională, rece, stoică, indiferentă, s-ar deduce din aceea că „N-am nici o înţelegere pentru neputincioşi, abulici, inadaptaţi.”18

DESPRE PROPRIILE CĂRŢI. N. Manolescu a mărturisit că şi-a scris cărţile impunându-şi pariuri sau riscuri, dintr-o credinţă în hazardul care devine necesar. N-a vrut să meargă la câştig uşor, a riscat pierderi grele. Pe scurt: a practicat scrisul ca autoprovocare: „m-am simţit provocat de autori, de opere sau de genuri literare care nu intrau neapărat în preferinţele mele”19. Aş putea gândi acelaşi lucru scriind această carte despre N. Manolescu? Autorul nostru recunoaşte autocritic în acelaşi loc că maturitatea sa începe în scris cu monografiile „Odobescu, Sadoveanu, nu şi Maiorescu, la perspectiva căreia am renunţat în Istoria critică”. Să reţinem această autorevizuire prin darea în lături a vechii sale citiri a operei lui T. Maiorescu. N. Manolescu scrisese în 1966, în perioada sa anti-istoristă, că şi monografia este (superior) didactică, fiind lipsită de „ambiţia interpretărilor excepţionale”20. De aici travestirea monografiei în eseu, operaţie specioasă şocant de vie, tentând originalitatea. Dintre autorii de care s-a lăsat provocat prin hazard necesar, nu-i mai place Al. Odobescu21, nici volumaşul scris în două săptămâni, după ce uitase promisiunea făcută editorului Z. Ornea, cel care l-a incitat să scrie ulterior şi o istorie a literaturii române.

Detalii carte
Colecție

Istorie, teorie și critică literară, Publicistică & Eseuri

An

2011

Pagini

448

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Nicolae Manolescu. (Pre)istoria criticului” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Istorie, teorie și critică literară
Istorie, teorie și critică literară – o colecție necesară ca aerul iubitorilor de literatură de toate vârstele. Colecția conține titluri dedicate domeniilor istorie, teorie literară, publicistică, eseuri, critică literară, istorie literară.
Colecția Publicistică & Eseuri se compune din variate demersuri pe marginea culturii, a societății contemporane, ancorate în cotidian, cu toate văile și vârfurile ei, notate pe coala de hârtie.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Kenoma

10,50 lei 9,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Zece prozatori exemplari. Perioada interbelică (eBook)

12,30 lei 10,50 lei
Selectează opțiunile
Reduceri!
Închide

Leonid Dimov. Noua poezie ca vis

42,00 lei 33,60 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Critica și creația

42,00 lei 33,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Zece prozatori exemplari. Perioada interbelică

15,75 lei 13,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

10 + 10 prozatori exemplari nominalizaţi la Nobel (eBook)

15,30 lei 14,10 lei
Selectează opțiunile

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.