Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
1 item / 7,80 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
1 item / 7,80 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Vezi coșul „Cântul clipei” a fost adăugat în coș.
Reduceri!
Prima paginăCărțiLiteratură Pasiuni la capătul nopţii
Produsul precedent
Poezia de la „Gândirea” 18,90 lei 15,00 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Paradisul rătăciţilor 21,00 lei 17,10 lei
Roman Fiction

Pasiuni la capătul nopţii

21,00 lei 16,20 lei

Pasiuni la capătul nopţii – Gheorghe Mocuţa

ISBN: 978-973-1925-35-6 ISBN: 978-973-1925-35-6 Categorie: Literatură Autor: Gheorghe Mocuţa
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Pasiuni la capătul nopții (eBook) 15,60 lei 13,80 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Roman Fiction
  • Livrare
Descriere

„Selecţia de cronici literare şi recenzii care urmează, propune o imagine a practicii literare la capătul lungii nopţi totalitare. Un raft cu cărţi salvate de un cititor de pe margine, obişnuit cu spectacolul tranziţiei, tentat în bună parte de acest spectacol, dar legat de catargul unei corăbii în derivă…”
(Gheorghe Mocuţa)

Fragment

Pasiuni la capătul nopţii de Gheorghe Mocuţa

TEME ALE EXILULUI
ANDREI CODRESCU: O SAGA A AVENTURII AMERICANE

Beneficiind de traducerea Ioanei Ieronim, volumul bilingv de poezie al lui Andrei Codrescu, Selected Poetry/ Poezii alese, Ed. Paralela 45, 2000, este o trecere prin principalele etape de creaţie ale unei personalităţi hibride şi polimorfe ale secolului XX, poet, prozator, eseist, traducător, scenarist şi publicist, care a reuşit să se afişeze în prim-planul vieţii culturale americane prin idei şi experimente din care nu lipseşte amprenta spiritului românesc. Poetul se întoarce în România natală, pe care a părăsit-o la 18 ani, luând drumul emigraţiei împreună cu familia sa. Sibian de origine, născut în 1946, el publică mai întâi în reviste literare româneşti pentru ca apoi să se manifeste în S.U.A. ca un creator universal, liber, ambiţios şi pragmatic, devenind scriitor de expresie americană, muncind ca librar, publicist, editor, comentator de radio şi televiziune, profesor universitar. Cariera americană e reflectată în traducerile de după 1989 prin publicarea unei selecţii lirice Alien Candor/ Candoare străină, în 1997 şi a două romane care au făcut vâlvă prin abordarea unor subiecte de senzaţie, Prinţesa însângerată, 1997 şi Messi@, 1999. Ioana Ieronim îl numeşte un „Candide al vremii noastre”, subliniind viziunea sa nouă şi proaspătă, rezultată din simbioza celor două culturi pe care le frecventează, cea europeană şi cea americană. Gh. Crăciun merge şi mai departe, numindu-l un poet american cu o sensibilitate tipic românească („memoria, imaginarul, percepţia, copilăria, raportarea la lume etc.) ce nu face decât să garanteze auten-ticitatea. La prima vedere Andrei Codrescu este un poet epic de o mare vigoare şi subiectivitate (nu renunţă la persoana I), în buna tradiţie americană care începe cu Whitman şi continuă cu Williams. Un poet care îşi subordonează epicitatea şi descrip-tivismul unui lirism al „pluralităţii” şi „diferenţei”, concepte pe care le foloseşte în poezia sa, şi care vizează, prin pragmatismul său, un cititor imediat, devorator de mituri:

„Eu vând mituri şi nu poeme. Fiecare poem are micul lui mit.
Mitul acesta nu-i în poem. E în mintea mea. Când redactorii de
reviste îmi cer poezii eu le cer să mă răs-plătească prin răspândirea
acestor mici mituri pe care le fac. Miturile respective apar la
sfârşitul revistei, sub titlul DESPRE COLABORATORI sau deasupra
poeziilor în cursive. Curând vor fi tot atâtea mituri câte poeme şi
până la urmă asta e un lucru bun, deoarece fiecare poem aduce
astfel pe lume încă un poet. Prin această metodă secretă de a
dispreţui mijloacele contraceptive eu umplu lumea cu poeţi.”
(De natura rerum)

Este o dovadă că poetul s-a integrat existenţei de dincolo de Ocean şi modului american de a trata şi de a consuma arta. Încă de la 20-25 de ani cunoaşte boem americană „din clasa de mijloc” a New York-ului: Ted Berrigan, Anne Waldman, Lewis Wash, Michael Stephenn, Paul Blackbum, Joel Oppenheimer, „care practicau limba americană cu străşnicie şi cu pasiune pentru noutate, însă şi cu un acut simţ al ridicolului care ne înconjura la fiecare pas”, cum scrie poetul în prefaţă. Dar scrisul lui Codrescu este strâns legat de saga aventurii americane, de atmosfera fascinantă şi spectacolul lumii prin care a trecut până a început să fie recunoscut ca scriitor profesionist. Poate şi de aceea titlurile volumelor sale poartă numele oraşelor care l-au marcat cu spiritul lor: Măşti: Sibiu-New York (1970-1972), San Francisco (1973-1974), Monte-Rio (1974-1978), Baltimore (1980-1981), Baton Rouge & New Orleans (1986-1995). Parcurgerea lor ne dă o idee despre metamorfozele sufletului românesc în Lumea Nouă sub influenţa unor poetici recunoscute chiar de autor: Şcoala de la New York, Zen & Suprarealism şi Poezia-spectacol; „ca atare, spune Andrei Codrescu, e vorba de un moment marcat, la stânga, de poezia limbajului şi la dreapta de întoarcerea la aşa-numitul „formalism” academic. Lucruri pe care le amintesc pentru a nota aici că opera mea îşi are propria ascensiune lirică şi un traseu misterios, prea puţin legate de de toate aceste dispute.”

Având ca model heteronimele lui Fernando Pessoa, poetul îşi inventează în prima secţiune a volumului antologat, Personae: Sibiu to New-York, patru poeţi imaginari, expresia a patru alter-ego-uri: Julia Hernandez, Peter Boone, Alice Henderson-Codrescu şi Calvin Boone. E poate un mod de a se adapta la tentaţiile diferite care vin din atmosfera boemei artistice, dar şi un mod de a se raporta la Lumea Nouă şi la diferitele ei culturi şi identităţi minoritare cu care intră în contact. Trăsăturile acestei perioade, dacă ar fi să-l credem chiar pe poet, sunt spectaculosul şi violenţa lirică. Secţiunea se deschide cu câteva elemente biografice care îi determină fiinţa interioară care se deschide spre lume: păsările, care ascund „fiinţa noastră furată”, bucătăria, gunoaiele oraşului şi marea. Din împletirea acestor elemente se naşte identitatea nesigură „de sezonier”. Un sezonier la pândă, un om la pândă, un om care a ales să lupte pentru libertatea sa, o libertate cu limitele ei para-doxale care ne aduce aminte de „libertatea de a trage cu puşca” a lui Geo Dumitrescu. În poemul Permis pentru portul de armă (lui andrei codrescu) regă-sim parcă filiaţia suprarealiştilor români cu acest limbaj violent şi intransigent:

„nu-ţi vor da niciodată permis pentru port de armă
însă arma sunt chiar eu şi paolo şi john şi grazzia
(mai ştii limba ei şerpească despicată?)
permisul de armă e permisul de a fi.
patricius, brutus, don quijote mi se-arată goi
în dreptul ţintei!
ziua nu-s decât nişte fleacuri
dar când în celule se stinge lumina
ei devin bezna mea încărcată,
permisul meu pentru port de armă.”

Aici, ca şi în poemul următor (unde „pe masă putrezeşte o portocală/ mai aproape de libertate decât am fost vreodată eu”) ca şi în toată lirica sa străbate „fiorul libertăţii”. E vorba, ne spune poeta Ioana Ieronim, „nu numai (de) libertatea faţă de servituţile lumii est-europene pe care o lăsa în urmă în acel moment, ci şi (de) libertatea faţă de constrângerile şi prejudecăţile noii sale patrii”. Capacitatea de mimare şi de înţelegere a existenţei şi-o asumă acum prin singurătate: „aşa e singurătatea pe aici/ păsările deasupra unui oraş din new jersey/ încearcă să imite avioanele/ şi cad în zăpadă moarte.” Poetul îşi ia rămas bun de la fantezia „neagră de emigrant” asumându-şi o nouă identitate în care „toate războaiele sunt sfinte”: „ce mi s-a întâmplat/ nu-i doar războiul din vietnam./ e războiul sângelui meu,/ micile războaie din laboratoarele imaculate,/ războiul copiilor (…)/ războiul din cosmos” etc. El suportă tortura războiului şi a civilizaţiei violente pentru că „bombele/ anunţă vremea spovedaniei”. „Vreau să ating ceva senzaţional/ cum ar fi mintea rechinului”, spune poetul prin vocea lui Alice Henderson, pentru ca la sfârşitul poemului să afirme deconcertat: „e comod să-ţi doreşti/ pacea din mintea unui rechin”. Această atitudine ambiguă, această sfâşiere care vine din fluxul conştiinţei creatoare, ţine însă de o strategie a perversităţii: „Perversitatea implicită nu e de neglijat: scrisul meu reprezintă deseori lucruri pe care le-am atacat la alţii şi atacă ceea ce afirm că iubesc”. E, poate, un mod de a se apăra de chiar violenţa cuvântului care „uneori (…) explodează ca o bombă”.

Limbajul violent şi cuvântul exploziv sunt constante pe care le întâlnim şi în volumul San Francisco (1973-1974). „De opium avem nevoie nu de adevăr”, afirmă poetul în Manifest. Dar nici în acest poem şi nici în De ce scrii (unde spune: „mereu am căutat bucuria ca pretext pentru a scrie” şi: „am evitat să fiu sfâşiat (…) am evitat/ să iubesc mai mult decât puteam iubi”) nu găsim acea logică clară a poemului despre poem pe care o întâlnim în poemul De natura rerum, citat mai sus. Poetul vinde mituri, îşi vinde mitul propriei aventuri. O aventură lirică, marcată de nelinişte şi sfâşiere, ca şi existenţa incomodă care l-a făcut să migreze „în stilul tribului Hopi de la Est la Vest, de la Vest la Est şi din Est în Sud”.

Detalii carte
Colecție

Roman Fiction

An

2008

Pagini

206

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Pasiuni la capătul nopţii” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Roman Fiction
Sub sigla colecției Roman Fiction apar fresce narative care poartă semnătura unor scriitori contemporani, clasici și în curs de consacrare.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Literatura germană · De la Sturm-und-Drang la zilele noastre

88,20 lei 71,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Sub semnul Ideii Europene

24,15 lei 19,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Ex – Roman de dragoste și conspirație

18,90 lei 15,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Singura cale Ediția a II-a

52,50 lei 42,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Sfera frigului

10,50 lei 9,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Casa cu iederă

22,05 lei 18,00 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.