Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiLiteratură Simonetta Berlusconi. Călugărul Filippo Lippi şi călugăriţa Lucrezia Buti
Produsul precedent
Evanghelia necunoscută 15,75 lei 13,20 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Supunerea 47,25 lei 37,20 lei
Roman Fiction

Simonetta Berlusconi. Călugărul Filippo Lippi şi călugăriţa Lucrezia Buti

47,25 lei 38,10 lei

Simonetta Berlusconi. Călugărul Filippo Lippi şi călugăriţa Lucrezia Buti – Dumitru Radu Popescu

ISBN: 978-606-8260-20-4 ISBN: 978-606-8260-20-4 Categorie: Literatură Autor: Dumitru Radu Popescu
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Simonetta Berlusconi. Călugărul Filippo Lippi şi călugăriţa Lucrezia Buti (eBook) 35,70 lei 33,30 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Roman Fiction
  • Livrare
Descriere

În romanul lui D.R. Popescu, gestul hermeneutic păcătuieşte, dimpotrivă, prin exces de interpretare, efectul fiind însă acelaşi: frustrarea celui care doreşte să primească reţeta de folosinţă sau preparare odată cu bunul cumpărat.
Erudiţia romancierului în materie de şcoli critice şi teoretice contemporane – în versiune parodică! – este remarcabilă, de natură să complexeze mulţi confraţi critici.
Stilul cameleonic îşi apropie eclectismul caracteristic al practicii curente – altminteri strictă în privinţa teoriilor „canonizate” pentru a intra în alambicul teoriei literare postmoderne –, adoptând pe rând travestiuri, mai vechi sau de ultimă oră. (Maria-Ana Tupan)

Fragment

Simonetta Berlusconi. Călugărul Filippo Lippi şi călugăriţa Lucrezia Buti de Dumitru Radu Popescu

John Barth, D.R. Popescu şi abisul postmodern al Renaşterii

Anterior Renaşterii, individul trăieşte într-un timp linear, privind epoca sa ca ultima etapă a unui curs istoric fie descendent, care are la origini un mit al căderii – din vârsta de aur, din Eden, din perfecţiunea Pleromei (hermeticii, gnosticii), din plenitudinea metafizică a Intelectului divin sau a Ideilor (Aristotel, Platon), fie ascendent, urcând prin generaţii inspirate de arhetipul prometeic către forme Progresive de civilizaţie. Omul Renaşterii însă devine conştient de existenţa discontinuităţii istorice, a rupturii, mai ales, epistemologice, cu trecutul. De întunecatul Ev Mediu se desprinde printr-o revoltă antidogmatică, iar antichitatea, supusă examenului antic, este preluată ca model. Modelul realizează sincronizarea cu spiritul altor vremuri printr-un factor terţ. Comuniunea mentală implică, însă, în mod dialectic, alienarea de unicitatea sinelui. Elementul terţ – antichitatea – mediază între subiect şi obiect, influenţând sistemul de coduri în care fiecare subiect de discurs este prizonier, împreună cu contemporanii săi. În acest model, Rene Girard1 vede un mediator al dorinţei. Ceea ce cunoaşte Don Quijote nu este lumea reală, experienţa sa descriind un parcurs inspirat de lecturile romanelor cavalereşti. El se lasă trăit de Amadis: din momentul în care influenţa factorului mediator este resimţită, simţul realităţii este pierdut, iar judecata, mandatată. Don Quijotte şi Sancho îşi împrumută dorinţele din alteritatea modelului, perceput ca fundamental şi primar într-o asemenea măsură, încât îl confundă cu dorinţa de a fi ei înşişi. Adevărul oglinzii nu produce experienţa revelatorie pe care o asociem lui anagnorisis din tragedia greacă, deoarece Cavalerul Tristei Figuri nu ajunge să se vadă pe sine, ci distanţa dintre proiecţia sa idealizată şi ceea ce văd şi impun prin noul discurs instituţionalizat ceilalţi în lumea post-feudală, anti-aristocratică, a omului comun: pe Sancho Panza. Acest nou model este în aceeaşi măsură fabricat şi metonimic, în comparaţie cu paradigma completă a caracterului uman, pe care însă nici un timp istoric nu o desfăşoară complet. În plus, invenţia tiparului complicase geneza şi funcţia modelelor, prin aceea că sursele erau mai multe şi diverse, iar propagarea, extinsă în afara şi dincolo de controlul unei elite. Autonomia eului plin, unic, istoric devine utopie în civilizaţia Gutenberg. Individul este tot mai mult un produs al ordinii limbajului: alienat în modelul generat şi consumat intersubiectiv de participanţii la banchetul cuvintelor.

Putem susţine, cum s-a afirmat, că o operă literară începe să îmbătrânească din momentul publicării? Putem vorbi de bătrâneţea clasicilor? Mai crede omul postmodern în noutate, în avangardă?

Dacă textul literar filtrează (revenim la schema lui Hjelmslev) conţinutul substanţei – faptul crud, social şi istoric –, prin forme codificate – „ideologeme, paradigme narative” –, atunci el iese de sub incidenţa timpului real, lumea sa raportându-se doar la un timp solidar cu ea. Inspirat, poate, de teoria relativităţii (unde timpul funcţionează ca a patra dimensiune a spaţiului curb), Bahtin introduce noţiunea de „cronotop”, prin care se înţelege ascocierea cu caracter de necesitate apriorică a spaţiului şi timpului specifice diferitor genuri literare: basmul, romanul cavaleresc, romanul idilic etc. Or, acestea există în afara timpului măsurat de ceas. Timpul istoric este transferat într-o paradigmă narativă, ca funcţie a „sensului semantic al unui mod generic” (Hjelmslev: „conţinutul formei”), determinând structura narativă a unui gen:

Dar la Rabelais acest patos al adecvării spaţio-temporale nu are nici pe departe caracterul naiv, caracteristic epopeilor antice şi folclorului: cum am mai spus, el este opus verticalei medievale şi este orientat polemic împotriva ei (…) corpul uman, toate părţile şi membrele lui, toate organele şi funcţiile lui sunt prezentate de Rabelais, pe întreg parcursul romanului, sub aspect anatomic şi fiziologic, conform filosofiei naturii. Această originală prezentare artistică a corpului omenesc constituie un aspect foarte important al romanului lui Rabelais. Este necesar să fie arătată întreaga complexitate şi profunzime neobişnuită a corpului omenesc, a vieţii lui, şi revelată semnificaţia nouă, locul nou al corporalităţii umane într-o lume spaţio-temporală reală. În relaţie cu corporalitatea umană concretă, tot restul lumii dobândeşte un sens nou şi o realitate, o materialitate concretă, stabilind cu omul nu un contact simbolic, ci unul spaţio-temporal material. Corpul uman devine aici unitatea de măsură concretă o lumii, unitatea de măsură a ponderii şi valorii pentru om. Aici se face pentru întâia oară încercarea sistematică de a construi întreaga imagine a lumii în jurul omului corporal, ca să zicem aşa, în zona contactului fizic cu el (dar zona aceasta are, după Rabelais, o întindere infinită).2

Impresia de datare dobândeşte, în acest caz, un sens diferit de acela al apariţiei în timpul istoric. O operă în afara timpului ei este una care nu structurează experienţa în funcţie de „ideologemele” caracteristice. În schimb, dacă are loc această sincronizare, care este interioară culturii, nu un raport cu realitatea concretă, opera îşi ocupă locul în tabloul periodic al valorilor culturale. Blaga era conştient de aceste ordini ontologic distincte, propunând binaritatea (modul favorit de definire şi clasificare al epocii structuraliste) cosmos şi cosmoide. Dacă, aşa cum se întâmplă, mai ales, în postmodernism, o operă literară se construieşte în jurul unui subiect istoric, sau se naşte din dialog cu o operă literară a unui timp revolut, reprezentările spaţio-temporale vor fi determinate atât de „meta-naraţiunile” momentului scrierii cât şi de convenţiile de reprezentare a lor în respectivul gen sau specie literară. „Conflictul de cronotop” se va rezolva la modul analogiei (ca în romanele aflate într-un dialog cu Renaşterea, comentate aici) sau va fi permanentizat, într-o naraţiune cu mai multe voci, contestatare, ca opoziţie ireductibilă între atunci şi acum (Dumitru Radu Popescu, Paolo şi Francesca şi al treisprezecelea apostol). Romanele istorice ale lui Sadoveanu datează nu pentru că au apărut în urmă cu aproape trei sferturi de veac sau din pricina subiectului, ci a neconcordanţei cu poetica timpului, atât al acţiunii, cât şi al scrierii. Exemple contrare: Dumnezeu s-a născut în exil, de Vintilă Horia, unde experienţa Tomis-ului (a rupturii) rescrie povestea lui Ovidiu în ramele naraţiunii postmoderne subversive la adresa mitului metropolei imperiale. Tristele şi Ponticele sunt scrise de un poet intens conştient de superioritatea sa, de faptul că prin scris îşi menţine statutul metropolitan chiar şi printre barbarii sciţi „cu sabia la gât”. Manuscrisele se întorc la Roma, nu atât pentru beneficiul lecturii împărăteşti, cât pentru a-şi ocupa locul în bibliotecă, alături de restul lucrărilor poetului.

La mijloc, între gestul distanţării şi tropul analogic, se situează cele două romane de care ne vom ocupa în acest capitol, în care Renaşterea îmbracă a treia ipostază, aceea de reconstrucţie postmodernă. Este vorba de romanul lui D.R. Popescu, Călugărul Filippo Lippi şi călugăriţa Lucrezia Buti şi Opera plutitoare, de americanul John Barth.

Ideile perioadei de glorie a hermeneuticii şi a noului istorism revoluţionează structura şi convenţiile insolitului roman-piesă-poem al lui D.R. Popescu, nu într-atât încât să nu mai poată fi identificată specia literară, care este, ca şi în travestiul burlesc al poveştii amanţilor danteşti ce i-a premers, satira menippeană3.

Apropierea de La Satyre Ménippée, apărută în fascicole la Paris în 1593-l594, e evidentă: estomparea identităţii autorului, care, în precedentul francez e multiplu, iar aici, o pseudo-autoare, emblemă a Artei, caracterul episodic, fragmentat, combinaţia de proză şi versuri, finalitatea politică şi virulenţa pamfletară.

Detalii carte
Colecție

Roman Fiction

An

2012

Pagini

408

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Simonetta Berlusconi. Călugărul Filippo Lippi şi călugăriţa Lucrezia Buti” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Roman Fiction
Sub sigla colecției Roman Fiction apar fresce narative care poartă semnătura unor scriitori contemporani, clasici și în curs de consacrare.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Strada. Loc de trecere și petrecere

16,80 lei 13,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

O sută și una de poezii – Dumitru Radu Popescu

54,00 lei 45,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Izgonirea din iad

12,60 lei 10,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Mai mult decât psihoză

18,90 lei 14,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Supunerea

47,25 lei 37,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Poveşti de adormit adulţii

31,50 lei 25,20 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.