Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
-21%
Prima paginăCărțiLiteratură Ultimul poet dac
Produsul precedent
Barbăalbastră - speranţa femeilor 50,40 lei 38,10 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Mirmidonii doctorului Mengele 8,40 lei 7,20 lei
Biblioteca Ideea Europeană

Ultimul poet dac

18,90 lei 15,00 lei

Ultimul poet dac – Gheorghe Postelnicu

ISBN: 978-606-668-049-3 ISBN: 978-606-668-049-3 Categorie: Literatură Autor: Gheorghe Postelnicu
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Ultimul poet dac (eBook) 13,80 lei 11,40 lei
Noutăți
  • O sută şi una de poezii de Tudor Arghezi (eBook) 39,00 lei 36,00 lei
  • Jurnal de vindecare (eBook) 54,00 lei 51,93 lei
  • Jurnal de vindecare
    Evaluat la 5.00 din 5
    66,15 lei 54,00 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Biblioteca Ideea Europeană
  • Livrare
Descriere

Chipul cotropit pe partea dreaptă de urmările unei intervenţii chirurgicale păstrează, în mare, farmecul şi dârzenia. Părul strâns în creştet şi barba abundentă te-ar trimite cu gândul la marii pontifi hiperboreeni sau la preoţii taoişti, dacă vioiciunea şi gesticulaţia nu te-ar opri la timp.

Ştie multe, dar mărturiseşte puţine. Viaţa l-a făcut prudent.

Cine îi va dezvălui spiritul profund? Poetul şi savantul nu au făcut niciodată concesii. Nici omul nu are pe conştiinţă fapte grandilocvent-regretabile, deşi a stat sub vremi, iar ideologia marxistă i-a făcut pe mulţi să-şi ascundă spiritul critic.” (Gheorghe Postelnicu)

Fragment

Ultimul poet dac de Gheorghe Postelnicu

1
ÎNTÂIETATEA ESTETICĂ A LUI ION GHEORGHE

Când au apărut volumele lui Ion Gheorghe (născut la 16 august 1935, în satul Florica din comuna Mihăileşti, judeţul Buzău) din perioada 1967-1970, critica literară a intuit că poezia românească va cunoaşte o regenerare a modernismului prin filtrarea în manieră suprarealistă a tărâmului originar şi folcloric. Pentru prima oară se făcea programatic poezie din substratul autohton, în vreme ce oamenii de ştiinţă începeau dezbaterea în jurul originismului. Vasile Pârvan scrisese în 1911 „Contribuţii epigrafice la istoria creştinismului daco-roman”, în 1926 „Getica”, iar în 1928, „Dacia. Civilizaţiile antice din regiunile carpato-dunărene”. Şi Lucian Blaga dăduse în 1921 un nou impuls mişcării de renaştere spirituală dacică prin publicarea unor texte importante („Paşii profetului”, „Revolta fondului nelatin” şi „Zamolxe, mister păgân”). Studiile au revelat existenţa unui tezaur literar protoromân care s-a dezvoltat neîntrerupt după retragerea aureliană, mai cu seamă în jurul Tomisului. Aşa a prins contur teza repetitivă a Bizanţului înainte de Bizanţ, numită şi renaşterea isihastă din mileniul tăcut, când creaţia devine preponderent populară. Mitropolitul Nestor Vornicescu, Ioan G. Coman, Artur Silvestri au construit concepte ca leit-motivul Kogaion, Umbra lui Brâncoveanu, Amprenta lui Cantemir. Cu o mândrie de trubadur medieval, scriitorul Ion Gheorghe a considerat încă de la începutul activităţii sale cuvintele drept mărturii incontestabile ale orizontului mitic, presărând mistere printre versuri, coduri pentru a fi descifrate. Părea a sugera o lectură ritualică asemănătoare unor săpături arheologice în care calitatea cerută este răbdarea. Când vine vorba de vocabularul său poetic se invocă imediat „cuvântul ca forţă a naturii”. Prin puterea conferită logosului primordial, care e „cuvântul de izvor al cuvintelor” (A. Martin). Cunoaşterea raţională se realizează prin cuvânt, dar dincolo de realitate începe aventura logosului, infinită, nevăzută, tragică. Menirea poetului e să lumineze lumile trecute, protoistoria, străvechile origini. Acolo fantasticul este proiectat peste real printr-o tehnică a diviziunii repetate în care cuvântul se înghite succesiv pe sine. În acest fel s-au născut atitudinile primordiale la care trebuie să se întoarcă, pentru a supravieţui, civilizaţia actuală. Limba română a păstrat în toponimie trăsăturile gramaticii universale. Ea ar deţine şi pârghiile ontologice pentru acceptarea limbii unice în Europa şi a înfăptuirii reale a ecumenismului. Cuvântul valah trebuie considerat cifru al logosului universal, întrucât reprezintă arhetipul graiului uman articulat (G.L. Teleoacă).

Programul liric, în forma lui teoretică („Cultul zburătorului”, „Cogaioanele”) şi aplicată („Megalitice”, „Noimele”, „Dacia Feniks”, „Scripturile”) a continuat peste ani, fiecare piesă susţinând temeinic edificiul operei care străpunge timpul într-o manieră cu totul şi cu totul personală. Semnele arhaicului se află peste tot, ca nişte „lăzi cu zestre”, „sicrie de gresie”, „mătci de râu pline de cripte”. Elementaritatea, dacă ştii să o descifrezi, construieşte o nouă mitologie poetică în care rolul principal îl primeşte fabulosul. Instrumentele literare au fost de cele mai multe ori improprii spectacolului obişnuit, de aici crearea unui complex de inferioritate pentru cititorul ocazional. Colosul liric se lasă dezvelit doar privirii celor iniţiaţi, pentru că ancestralul e un câmp complicat poetic, dens, cu adiacenţe cosmice, cu mentalităţi magice, străvechi şi indestructibil, dar şi halucinant. Strămoşii se reîncarnează în urmaşi şi asigură ciclicitatea existenţei. Este un model primar al alegoriei, în care poetul se înscrie cu fermitate. Din acest punct de vedere cele mai relevante rămân poemele din „Noimele” (1976) care prelungesc zeificarea imanentului din „Megalitice” (1972) şi chiar din „Mai mult ca plânsul. Icoane pe sticlă” (1970), instaurând definitiv „jaloanele introspecţiei obsesive a tărâmului originar, din străfundurile căruia are credinţa că aduce dovezi de netăgăduit” (Alex. Oproescu). Ar fi fost de aşteptat ca această operă de o noutate absolută să stârnească un interes aparte în rândul criticilor şi istoricilor literari. Cantitatea ridicată a celor 29 de cărţi însumând aproape 8000 de pagini să-i fi ţinut departe pe cercetători? Dar, în primul rând, ceea ce i-ar putea ajuta pe aceştia este caracterul său unitar, după care vin atitudinea modernă, incitantă, liberă de orice grandilocvenţă, naturalul pe care-l respiră, scriitorul-arheolog reuşind să adapteze teoria cu un vocabular care singur constituie o capodoperă.

Al. Piru, punând la îndoială suprarealismul folcloric al lui Ion Gheorghe, îl considera „prozaic şi prolix, lipsit de capacitatea de a ridica mitologiile lui la o semnificaţie” (în „Poezia românească contemporană”, II). Astrid Cambose („România literară” nr. 49/2009) crede că e vorba de un filon poetic aluvionar şi de o „nebunie autentică a acelor forme în care i se toarnă gândul când evocă presupusele divinităţi ale preistoriei trace”. Ion Negoiţescu (în „Analize şi sinteze”) remarca însă mitologia personală, starea mitică perpetuă păstrate în limite poetice. Cornel Regman (în 1976) disocia două direcţii: mitologia subiectivă ilustrată de vol. „Vine iarba” şi una obiectivă (de la „Zoosophia” până la „Megalitice”), socotind „Mai mult ca plânsul” volumul cel mai unitar şi împlinit pe plan stilistic. Unul din admiratorii creaţiei lui Ion Gheorghe a fost prozatorul Eugen Barbu care îl declara „cel mai mare poet contemporan, pe care chiar dacă critica nu-l recunoaşte ca atare, va fi silită s-o facă vreodată”, dar nici el nu-i trece cu vederea discursivitatea şi dilatarea. Într-un comentariu mai amplu al lucrării noastre, „Opera lui Ion Gheorghe” (Editura LORILAV, 2010), profesorul Adrian Dinu Rachieru („Ion Gheorghe sau căderea în timp”, rev. „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 1 / 2012) afirma că „poetul în cauză, spirit polemic, vădind robusteţe şi îndărătnicie ţărănească, inflexibil om de stânga, aderând organic, refuzând convertirile este, actualmente, un refuzat”. După cum, Adrian Marino, într-un jurnal publicat postum („Viaţa unui om singur”, 2010), punând în prim-plan omul, îl socoteşte pe acesta „grobian şi patetic, obtuz, agresiv şi dogmatic” (pag. 123). De neimitat, de neîncadrat, rezistând printr-un lirism rapsodic de tip rural potenţialului liric nativ (M. Mincu), antisentimental în expresie, posesorul unui mod particular de gândire la scară enormă explicabil prin absenţa totală a pasiunii pentru detaliu şi miniatură, speculând spaţiul plasmatic al unei mitologii bănuite (M. Popa), iată opinii care ar sugera o bibliografie critică variată, dar nu suficient de bogată, deşi întâietatea estetică şi deplina bogăţie a filonului i-ar da dreptul să o aibă. Motive de speranţă există, ştiind că în destule cazuri teoriile excepţionale se impun mai greu. Credem că cercetarea actuală, preferând să se relaxeze când e vorba de opere vizionare, va consolida o autoritate literară cu un câmp larg de aplicaţie.

Activitatea domniei sale cuprinde în fond trei etape. Cea dintâi aparţine pâinii, rândunelelor, ierbii şi fiinţelor năzdrăvane. Începe în 1957 („Pâine şi sare”) şi se încheie 11 ani mai târziu („Vine iarba”), fiind urmată de perioada obârşiei şi a începutului absolut, deschisă de „Cavalerul trac” (1969) şi încheiată cu „Dacia Feniks” (1978). Ultima etapă, scripturală şi parabolică, este ilustrată de „Cenuşile” (1980) şi se încheie cu reeditarea „Elegiilor politice” (2002). „Cultul zburătorului”(2004), lucrare amplă interpretând corpurile litice deţinute la Sărăţeanca şi suitele de semne de pe monede, limpezeşte sistemul.

Detalii carte
Colecție

Biblioteca Ideea Europeană

An

2013

Pagini

200

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Ultimul poet dac” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Biblioteca Ideea Europeană
Biblioteca Ideea Europeană cuprinde cărţi, idei, istorii, evenimente, gânduri relevante istoriei și gândirii continentului european și include titluri din domeniile literatură, ediții definitive, collegium.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

-12%
Închide

Viața și opera lui Vasile Voiculescu (eBook)

19,80 lei 17,40 lei
Selectează opțiunile
-20%
Închide

Singura cale Ediția a II-a

52,50 lei 42,00 lei
Adaugă în coș
-22%
Închide

Stradivarius

23,10 lei 18,00 lei
Adaugă în coș
-21%
Închide

Ore de dimineaţă

29,40 lei 23,10 lei
Adaugă în coș
-17%
Închide

Sfîşiat de umbra unui înger

19,62 lei 16,20 lei
Adaugă în coș
-20%
Închide

Literatura germană · De la Sturm-und-Drang la zilele noastre

88,20 lei 71,00 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: [email protected]
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.