Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiPsihologie & Psihanaliză Securitatea psihologică
Produsul precedent
Temă la insomnie 10,50 lei 9,00 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Secolul Bacovia 21,00 lei 17,10 lei
Psihologie & Psihanaliză

Securitatea psihologică

29,40 lei 24,00 lei

Securitatea psihologică – Ivan Ognev, Vladimir Russev

ISBN: 973-86971-7-4 ISBN: 973-86971-7-4 Categorie: Psihologie & Psihanaliză Autori: Ivan Ognev, Vladimir Russev
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Securitatea psihologică (eBook) 22,20 lei 20,10 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 02 Februarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Contemporanul nr. 01 Ianuarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Psihologie & Psihanaliză
  • Livrare
Descriere

Noi înşelăm chiar prin propria noastră naştere. Şi mai târziu ne înşală suzeta. Ne obişnuim cu acest lucru. De aceea în fiecare om există potenţialitatea înşelării. Înşelarea este codificată în om încă de la început. Ea ne ajută să supravieţuim! Prin urmare, înşelarea este un fenomen inseparabil de viaţa noastră. Vă întâlniţi cu el pretutindeni: acasă, la serviciu, în mijloacele de transport, în călătorii. Nici cel mai experimentat psiholog, nici chiar un ghicitor sau un telepat nu vor putea să vă asigure împotriva capcanelor minciunii. De aceea, ceea ce este scris în această carte nu este deloc adevărat. Sunt numai nişte indicaţii, cum puteţi să vă apăraţi, dar nimic mai mult. Aceste sugestii sunt vital necesare însă.

Manual recomandat studenţilor instituţiilor de învăţământ superior cu profil umanist şi tehnic, doctoranzilor şi profesorilor şi recomandat, de asemenea, ca material informativ pentru studiul individual şi pentru îmbunătăţirea propriei siguranţe psihologice.

Fragment

Securitatea psihologică de Ivan Ognev, Vladimir Russev

CAPITOLUL 1.1
Minciună sau născocire?

Prima cădere în păcat este prima minciună.
De aceea, ea este codificată în om.
Înainte de a trece la diferite metode psihologice de apărare în faţa înşelării, a minciunii, a manipulării etc., să definim, la început, ce reprezintă aceste fenomene din punct de vedere filosofic, lingvistic şi psihologic.

Până în momentul de faţă nu avem răspuns nici măcar la cea mai simplă şi mai evidentă întrebare: „Există vreo diferenţă între conţinutul psihologic al minciunii, neadevărului şi înşelării, sau acestea sunt doar nişte sinonime?”. Iar oamenii de ştiinţă de peste hotare lucrează de mult în acest domeniu, obţinând rezultate.

O parte semnificativă a cercetărilor lor este dedicată detectorului de minciuni, diferitelor teorii în ceea ce priveşte construcţia lui şi eficacitatea folosirii în diferite domenii, de exemplu, ca probă a acuzării într-un proces. Psihologii din Occident acordă o mare atenţie şi analizei semnelor verbale şi nonverbale după care se orientează omul atunci când consideră că partenerul de comunicare minte*.
* Despre aceasta vom vorbi amănunţit în partea a treia a cărţii.

Astfel de cercetări sunt importante pentru serviciile de resurse umane ale unor diferite întreprinderi: de exemplu, dacă la angajare candidatul se gândeşte prea mult răspunzând la întrebări simple, răspunde nehotărât, sare peste detaliile necesare, evită contactul vizual, persoana care conduce interviul poate bănui că acesta minte cu scopul de a face o impresie mai bună. Nu mai puţină importanţă au cercetările în ceea ce priveşte analiza semnelor verbale şi nonverbale ale înşelării pentru vameşi, care trebuie să determine dacă pasagerul are sau nu marfă de contrabandă.

Unii cercetători nu deosebesc minciuna de înşelare, ci folosesc aceste noţiuni ca pe nişte sinonime. Adesea acest lucru conduce la contradicţii care îngreunează înţelegerea esenţei psihologice a fenomenelor analizate, de exemplu, la nedeosebirea minciunii de necinste, a cinstei de dreptate; a neadevărului bazat pe eroare de afirmaţia mincinoasă exprimată cu intenţie de glumă.

Aşadar…

Neadevărul în mijloacele de informare în masă şi în situaţiile comunicării interpersonale se manifestă de obicei într-unul dintre cele trei feluri pe care le prezentăm în continuare.

În primul rând, neadevărul poate să fie un echivalent verbal al unei erori: omul crede în existenţa reală a ceva, dar greşeşte; ca rezultat, el spune un neadevăr fără să-şi dea seama.

În al doilea rând, neadevărul poate fi descoperit în diferite forme de exprimare alegorică (alegorie, ironie, glumă etc.), adică în cuvinte şi expresii care capătă într-un anumit context un sens opus celui literal. De exemplu, un vânzător de automobile îi spune cumpărătorului: „Această maşină este atât de rapidă încât, cu viteza medie, poate atinge 200 de mile pe oră”. Acest lucru este spus în glumă, cu speranţa că interlocutorul înţelege imposibilitatea tehnică a maşinii să meargă atât de repede la viteza medie.

Să ne oprim mai pe îndelete la analiza celui de-al treilea fel, tipic rusesc.

În situaţii de comunicare, el se manifestă printr-un fenomen unic, şi anume născocirea, care, după părerea lui V. Znakov, este prezentă în conştiinţa de sine a ruşilor într-o măsură mult mai mare decât la alte popoare.

Născocirea este un produs tipic al culturii ruse, care lipseşte din manifestările de masă din Occident. Cuvântul „a născoci” în limba rusă „se foloseşte de obicei în acele cazuri în care este vorba despre ceva neesenţial, puţin important” (Gorbacevici, 1996, p. 187). În dicţionarul lui V. I. Dal, cuvântului „a născoci” îi corespund următoarele sensuri: „a minţi, a înşela prin cuvinte, a păcăli, a spune un neadevăr, împotriva adevărului; a spune o absurditate, o gogoaşă, fleacuri, a trăncăni, a pălăvrăgi, a da din gură, a vorbi degeaba; a se lăuda, a spune o minciună în locul adevărului” (Dal, 1997, vol. 1, p. 259).

De obicei, cuvântul „născocire” se foloseşte în acele cazuri când nu este nevoie să se evalueze gradul de adevăr al spuselor cuiva, ci ca acesta să fie înţeles şi justificat. Născocirea se manifestă în situaţii concrete de comunicare între oameni şi de aceea cauzele ei ţin atât de factori social-economici, cât şi de factori individual-psihologici.

Născocirea se deosebeşte principial de minciună, de aceea vă arătăm trăsăturile ei distinctive.

Trăsăturile născocirii

Născocirea nu este un fenomen de informaţie, ci de comunicare, este o modalitate de a stabili relaţii bune cu partenerul, de a provoca, prin această născocire, o stare de mulţumire atât ţie însuţi, cât şi lui.

Născocirea nu este atât un mijloc de denaturare intenţionată a faptelor, cât un mijloc de a stabili contacte şi apropiere între oameni. În cultura rusă, născocirea are un caracter de acord convenţional de luare la cunoştinţă a mesajului partenerului (în acele cazuri în care adevărul este de nedorit pentru cel care vorbeşte). De exemplu, un elev care a întârziat la şcoală îi povesteşte învăţătoarei că motivul întârzierii a fost un vânt atât de puternic, încât dobora oamenii de pe picioare. Ca răspuns, învăţătoarea dă a lehamite din mână şi spune: „Treci în bancă”.

Născocirea nu se face pentru a fi crezută, îi lipseşte intenţia de a înşela ascultătorul. Spunând gogoşi, omul nu o face cu intenţia ca cineva să le creadă. Altfel spus, nu vrea să îl înşele pe partener. Această trăsătură a născocirii ruseşti este remarcată de străinii care cunosc bine Rusia. R. F. Smith exprimă astfel această idee: „Se aşteaptă oare mincinosul să fie crezut? Bineînţeles că nu. Nu poate fi o greşeală mai mare decât concluzia că aceste născociri creatoare sunt inventate pentru a fi luate în serios” (Smith, 1989, p. 44).

Născocirea nu presupune umilirea ascultătorului şi obţinerea pe socoteala lui a vreunui avantaj personal. Dezinteresarea şi aparenta lipsă de sens a născocirii întotdeauna i-au uimit pe străini. A. A. Guseinov dă un exemplu foarte ilustrativ, descris de un profesor german de filosofie morală: „Eu am observat, a spus acesta într-un moment de sinceritate, că colegii ruşi au un obicei absolut straniu de a minţi fără să fie nevoie, fără nici un folos evident”.

Un om de ştiinţă rus numeşte acest fenomen înşelare nemotivată şi observă că ea este „montată” în comunicarea noastră socială. Şi, cum remarcă V. Znakov, „înşelarea, şi anume înşelarea parcă în gol, fără presiunea împrejurărilor, fără dorinţa de a obţine un folos deosebit, înşelarea de amorul artei, într-un cuvânt, pur şi simplu, înşelarea, a intrat în năravurile noastre, a devenit un fel de lege nescrisă. O stare aproape normală”.

Născocirea clasică se caracterizează prin faptul că cel care minte încearcă o mulţumire nedisimulată, o satisfacţie produsă chiar de procesul de etalare a unor absurdităţi**.
** Satisfacţia produsă de procesul născocirii nu are practic nimic comun cu ceea ce Paul Ekman numeşte „exaltarea păcălirii”, adică mulţumirea mincinosului că îl prosteşte pe un bleg naiv, cu mândria de ceea ce a obţinut sau cu sentimentul de dispreţ suficient faţă de victimă.

Cu toate acestea, în cazul născocirii, întotdeauna este prezent şi un oarecare element de autoadmiraţie şi de autoglorificare: omul care minte doreşte să devină măcar pentru un timp obiectul atenţiei generale, să se simtă mai important, mai valoros în ochii celor din jur. Lucrul cel mai important pe care îl doreşte mincinosul este atenţia entuziastă a publicului.

Spitalul de psihiatrie. Un bolnav îi spune altuia:

– Ei, cum ţi s-a părut noul meu roman pe care ţi l-am dat ieri?

– Mi-a plăcut. E bun. Numai că, ştii, are două mari defecte, subiectul nu este bine conturat şi sunt prea multe personaje…

Intră doctorul:

– Ei, nebunilor! Cine mi-a luat iar cartea de telefon?!!

Trecând la analiza mecanismelor psihologice ale născocirii, nu putem să nu remarcăm că de multe ori trebuie s-o considerăm o manifestare exterioară a mecanismelor de apărare a personalităţii, îndreptate spre înlăturarea sentimentului de nelinişte, de disconfort, provocat de nemulţumirea subiectului în ceea ce priveşte relaţiile lui cu cei din jur. Tendinţa omului de a-şi apăra lumea interioară de un „amestec nepermis”, dorinţa de a nu-şi dezveli sufletul în faţa celor din jur de teama ironiilor sau a unei atitudini condescendente sunt motive destul de serioase pentru născocire.

Astfel, neadevărul în comunicarea dintre oameni apare atunci când unul dintre interlocutori face o afirmaţie care nu corespunde faptelor; atunci el conştientizează sau nu falsitatea celor spuse, însă nu are drept scop conştient inducerea în eroare a partenerului.

Trăsătura distinctivă a neadevărului, care caracterizează toate cele trei tipuri ale ei, este absenţa intenţiei subiectului de a denatura faptele, în particular, de a transmite informaţii false despre alt om.

Ne place oare să minţim?

Poate fi o minciună salvatoare. Sau pentru a nu jigni pe cineva. Dar, nu rareori, şi pentru atingerea unor scopuri pur mercantile.

„Noi minţim în medie de 200 de ori pe zi, şi fără acest lucru viaţa noastră ar fi un adevărat coşmar”, afirmă profesorul de psihologie de la universitatea din California de Sud Jerald Jellison. El a prins microfoane de hainele a douăzeci de voluntari şi apoi a analizat tot ce ei vorbeau în viaţa de zi cu zi.

S-a dovedit că, în medie, la fiecare opt minute, ei spuneau ceva ce nu corespundea realităţii. Cel mai mult mint oamenii care au un contact permanent cu publicul. Aceştia sunt vânzătorii, medicii, oamenii politici, jurnaliştii, avocaţii, vânzătorii ambulanţi şi chiar psihologii.

Foarte adesea oamenii îşi justifică gafele şi greşelile printr-o minciună nevinovată. Cei care întârzie dau vina adesea pe traficul rutier care, chipurile, i-a reţinut. Un om care refuză o invitaţie minte la telefon că nu se simte prea bine.

Psihologul Richard Wiseman, din comitatul Hertfordshire, din Anglia, a făcut un experiment simplu: a trimis cecuri de 12 lire sterline (fiecare, chipurile, din greşeală) unui număr de 25 de preoţi şi tot 25 de vânzători de automobile. Acelaşi număr de preoţi şi de vânzători de automobile, trei cincimi, au depus liniştiţi aceşti bani la bancă şi doar două cincimi i-au returnat.

Doctorul Wiseman crede că societatea contemporană nu ar putea să funcţioneze dacă toţi ar spune numai adevărul. Deosebit de des se găsesc minciuni în autobiografiile pe care le scriu oamenii în vederea angajării.

Detalii carte
Colecție

Psihologie & Psihanaliză

An

2005

Pagini

364

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Securitatea psihologică” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Psihologie & Psihanaliză
Colecția Psihologie & Psihanaliză reunește volume esențiale în domeniu, ce sondează psihologia umană, de la creatorii psihologiei abisale – Jung, Adler, Freud – până în zilele noastre. Prezentăm roadele acestor demersuri publicului nostru cititor.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Psihanaliza: pro şi contra

29,40 lei 22,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Psihologie socială

42,00 lei 32,10 lei
Citește mai mult
Reduceri!
Închide

Psihologia învingătorilor

23,10 lei 17,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Psihologia apărării

21,00 lei 16,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Strategii de negociere

19,95 lei 15,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Psihologia manipulării. Totul despre persuasiune și influențare

Evaluat la 5.00 din 5
54,60 lei 42,00 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
  • reprez-2-Romania-si-civilizatia-romaneasca-in-Israel-comunicat
    România și civilizația românească în Israel – „Anul cărții în Limba Română în Israel”
    28 octombrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2021 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.