Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
1 item / 12,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
1 item / 12,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Vezi coșul „Pasienţe” a fost adăugat în coș.
Reduceri!
Prima paginăCărțiPublicistică & Eseuri Antimemoriile lui Grobei
Produsul precedent
Aripile lui Icar 21,00 lei 16,20 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Angoase ale privirii 15,75 lei 12,00 lei
Istorie, teorie și critică literară

Antimemoriile lui Grobei

14,70 lei 11,10 lei

Antimemoriile lui Grobei – Laura Pavel

ISBN: 973-86721-3-9 ISBN: 973-86721-3-9 Categorie: Publicistică & Eseuri Autor: Laura Pavel
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Antimemoriile lui Grobei (eBook) 10,20 lei 9,00 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Istorie, teorie și critică literară
  • Livrare
Descriere

O monografie incitantă şi vie despre viaţa şi opera romancierului Nicolae Breban – unul dintre cei mai controversaţi creatori din perioada postbelică.

Volumul – un provocator eseu – constituie literatura şcolară auxiliară.

Fragment

Antimemoriile lui Grobei de Laura Pavel

I
PRELIMINARII

De ce eseu şi de ce despre Nicolae Breban?

La cea de-a doua parte a întrebării, aceste Preliminarii vor răspunde, cred, cel puţin printre rânduri.

Nu înainte de a justifica, însă, de ce eseu, şi nu atât nişte pagini de istorie literară, vreun „aport“ la mult invocatele şi disputatele reevaluări literare din 1990 încoace. Simplu: dintr-o opţiune temperamentală şi livrescă deopotrivă (însoţită de luxul complacerii egoiste într-o astfel de opţiune), dintr-o irepresibilă simpatie pentru acest gen cumva suspect – întemeiat pe o estetică à rebours –, pe care voi încerca, în continuare, doar să îl pseudodefinesc; căci „a defini eseul – a-i circumscrie, a-i găsi genul proxim şi diferenţa specifică – e o lucrare pe care“, după cum consideră, de pildă, Nicolae Balotă, „spiritul eseistic o refuză“.

Ce altceva decât, fireşte, fratele nelegitim şi boem al studiului critic (înţeles, acesta din urmă, ca act „responsabil“, valorizator şi superior didactic) mai poate fi eseul, mai exact eseul critic?

  1. O fantasmă – leneşă, aparent lipsită de ambiţie, frivolă, deci aristocratică – a dandy-ului din noi (altfel spus, una profund gratuită, nonfuncţională, i. e., imorală şi, tocmai de aceea, estetică), cu pretext livresc, transpusă, eventual, printr-un fel de ironică ipocrizie a autorului ei, într-un limbaj exegetic – cu cât mai impersonal, cu atât mai autoritar şi, pesemne, mai creditabil – uşor pretenţios şi scientist, aseptic.
  2. Un aisberg, aparent autarhic, plutind peste apele, întotdeauna îndoielnice, ale unei subiectivităţi sedusă de propriile mofturi speculative.
  3. Pură sofistică literară, drapată, cu cinică eleganţă – un cinism iscat dintr-o plictiseală de comunicare şi îndreptat deci împotriva cititorului, dar şi unul autoflagelant –, în halatele incolore ale unei aşa-zise rigori critice.
  4. În ciuda tuturor mofturilor sofistice şi a aparentei sale gratuităţi, eseul se vrea, totuşi, în momentele sale (nu rare) de seriozitate şi de responsabilitate, nici mai mult nici mai puţin decât o hermeneutică, fie ea şi una negativă.
  5. Un discurs narcisist, pliat asupra lui însuşi (şi totuşi iradiant), îndrăgostit de iluzia propriei originalităţi (oricât de suspectă de diletantism ar fi, într-o epocă prin excelenţă intertextuală, însăşi pretenţia originalităţii); un flux textual dezinvolt, condus doar de salturile de delfin ale ideilor – născute parcă spontan, simultan cu scrierea lor –, care să-şi încorporeze firesc, fără stridenţe, opţiunile de lectură.

De ce, totuşi, această nostalgie, fermecător-adolescentină, a originalităţii? La eseist, ea nu e numai una dintre consecinţele fireşti ale unui anume tip (cel „alexandrin“) de orgoliu creator, ci şi un gest scriitoricesc de apărare – cea mai eficientă dintre apărări, cea prin ofensivă. (E vorba de ofensiva interpretativă, concentrică, a cercurilor hermeneutice care, substanţializându-se, tind spre punctul lor nuclear, acel miez semantic aproape inefabil, o fata morgana, uneori, chiar şi pentru textul prim, luat ca pretext al eseului). O apărare nu atât împotriva demonetizatelor şi, deci, inofensivelor truisme (care, conform cunoscutului paradox mucalit, sunt, până la urmă, chiar adevărate), cât împotriva aparent mai ingenioaselor şi, în fond, perverselor, dictatorialelor locuri comune. Fiindcă, aşa cum sună dispreţuitorul strigăt de revoltă, sarcastic-disperat, al lui Léon Bloy: „Exegeză înseamnă, vai! explicaţie, şi iată cum un monstru de Loc Comun îmi iese înainte în drumul spre Teba. Nicicând, fără îndoială, enigmă mai grea nu i s-a propus vreunui Oedip“1 .

* * *

Au existat, în procesul receptării acestui prozator de prim rang care e Nicolae Breban, fenomene care par să ţină mai mult de sfera sociologiei literare. Pe de o parte, modul în care recitim astăzi proza brebaniană este afectat de recentul relativism al criteriilor de regândire a Canonului literar, deci de sincronizarea (în teoria literară şi în studiile culturale) cu occidentala „dezbatere canonică“. Pe de altă parte, există, cred, o pervertire prin „afonizare“ a judecăţii critice asupra unui autor sau altul, fie el reprezentant al literaturii noastre din perioada comunistă, fie din perioada postdecembristă. Nu se poate nega, de pildă, la un moment dat, un anumit recul al cronicii literare, această instituţie generatoare de mentalităţi, parti-pris-uri şi tabuuri critice, în funcţie de reacţiile cvasioficiale ale forurilor defunctei propagande comuniste, de-a lungul exilului concret, dar mai ales interior, pe care romancierul şi l-a asumat după actul său de disidenţă publică faţă de tezele din iulie 1971. S-a creat, astfel, spectrul unor deformări în interpretarea operei unui scriitor care, denunţând snobismul elitist, mizează – cu succes, în ciuda oportunismului de ieri al unor critici, sau a indiferenţei lor, poate mimate, astăzi – pe o largă şi totuşi selectă audienţă.

Capcanele circumstanţiale aflate în calea unei lecturi lipsite de prejudecăţi a „personajului“ Nicolae Breban şi a cărţilor sale nu se opresc însă aici. Savurate, mai în secret sau mai pe faţă, de câţiva omniprezenţi mondeni literari, pretinsele pamflete – de fapt, pure isterii verbalizate – ale unor detractori mai vechi sau mai noi ai romancierului au la bază, în fond, ranchiune inestetic exprimate, care bântuie, ca întotdeauna, breasla scriitoricească. (Apropo de ranchiună: în opinia unui José Ortega y Gasset, de pildă, ea ar fi acea „emanaţie a conştiinţei de inferioritate“, dublată de „suprimarea imaginară a celui pe care nu-l putem suprima în realitate prin propriile noastre forţe“2 ). Un posibil sinonim, până la un punct, al ranchiunei este ceea ce autorul Buneivestiri defineşte, într-o convorbire cu prozatorul Ioan Groşan, ca fiind, în descendenţă nietzscheană, resentimentul – o „pornire mai adâncă a sentimentului contrariat, puternic contrariat, incapabil de a se exprima altfel, de a lua o altă formă, a creaţiei, invidiei, răzbunării etc“3  –, depistând astfel mobilul jalnicelor atacuri ale unora dintre confraţii săi belicoşi. Previzibilă la rândul ei, filipica autorului Buneivestiri la adresa acestora nu putea culmina decât printr-o elegant-sarcastică, paradoxală „urare“ cu iz pedagogic: „Deci, încă o dată, domnilor detractori, scumpii, dragii mei detractori care, recunosc, nu faceţi puţin pentru legenda mea prezentă şi viitoare, nu uitaţi, vă rog, să vă încheiaţi la haină înainte de a scuipa, nu uitaţi nuanţa!“4

Lăsând însă la o parte inerentele „peticiri“ circumstanţial-resentimentare menite să căptuşească meandrica „legendă“ a acestui scriitor contemporan, s-ar putea vorbi de o pedagogie indirectă a prozei sale, mai exact de un fenomen de prozelitism (care ar face obiectul unui alt eseu, intitulat eventual, chiar dacă uşor abuziv, Breban şi brebanienii) stârnit de obstinaţia întru roman a lui Nicolae Breban. Autorul lui Don Juan a făcut deja – caz unic, până acum, în literatura noastră actuală – „şcoală“ printre câţiva scriitori consideraţi că ar aparţine unor „generaţii“ sau „grupuri“ literare diferite. Căci, pe de o parte, câteva constante tipologice, pe de altă parte, o anume atmosferă afectivă dată de analiza abisală şi de digresiunile teoretice cu iz polemic (care fac ca textul să se „surpe“ în el însuşi tocmai pentru a se fortifica, astfel, în interior), atât de specifice scriiturii brebaniene, sunt lesne de regăsit la câţiva prozatori talentaţi şi, de altfel, originali, precum, mai întâi, Mircea Săndulescu, atât în romanul său de debut, Victorie clandestină, cât şi, mai ales, în Tratat despre oaspeţi, apoi în primul roman al lui Stelian Tănase, Luxul melancoliei, la Florin Sicoie, în Herbert, în care palimpsestul brebanian este actualizat explicit (şi chiar apologetic) în paginile de metaroman, ca şi la Ovidiu Pecican, într-un roman precum Eu şi maimuţa mea, unde voitul „implant“ brebanian e însă camuflat în grilă expresionist-onirică5.

Revenind pentru o clipă la unele „neînţelegeri“ în receptarea prozei lui Nicolae Breban, am putea sesiza o inadecvare analitică a unor comentatori, care adoptă anumite pre-opţiuni de lectură sau grile uşor cenzurante, exterioare programului estetic al autorului Îngerului de gips. Dacă eseul de faţă traversează uneori, inevitabil, o stare polemică faţă de astfel de opinii critice, el o face – pentru a-şi păstra coerenţa internă – mai mult indirect, subtextual. Aş mai adăuga că am optat, înainte de toate, pentru Nicolae Breban pentru că fac parte dintre cei care văd în creatorul lui E. B., Ovidiu Minda, Grobei şi Castor Ionescu cel mai valoros romancier român al ultimei jumătăţi de veac, un prozator de anvergură europeană. Fără a dori să imprim eseului de faţă un ton encomiastic, îmi asum doar acea necesară şi inevitabilă subiectivitate din care se distilează, până la urmă, orice aşa-zisă obiectivitate interpretativă. O subiectivitate împletită cu convingerea că pericolul unei hieratizări a criticii literare poate fi depăşit benefic şi prin curajul adoptării unei mai pronunţate perspective axiologice – pe lângă cea a onorabilelor „contribuţii“ speculative şi teoretizante – care să permită stabilirea de ierarhii ceva mai exacte ale scriitorilor români de ieri şi de azi şi să elimine confuzia şi prea marea toleranţă egalizatoare în receptare.

Detalii carte
Colecție

Istorie, teorie și critică literară

An

2004

Pagini

208

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Antimemoriile lui Grobei” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Istorie, teorie și critică literară
Istorie, teorie și critică literară – o colecție necesară ca aerul iubitorilor de literatură de toate vârstele. Colecția conține titluri dedicate domeniilor istorie, teorie literară, publicistică, eseuri, critică literară, istorie literară.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Sfinte firi vizionare

21,00 lei 16,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Poetica romanului interbelic

29,40 lei 22,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Aproximaţii

17,85 lei 14,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

La formarea ideilor

15,75 lei 12,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Lecturi confortabile

26,25 lei 21,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Sphera mundi

35,70 lei 27,00 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.