Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiPublicistică & Eseuri Celălalt Arghezi
Produsul precedent
Cenzura a murit, trăiască cenzorii 29,40 lei 23,10 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
100 Mari oraşe ale lumii 52,50 lei 40,20 lei
Istorie, teorie și critică literară

Celălalt Arghezi

21,00 lei 17,10 lei

Celălalt Arghezi – Marian Victor Buciu

ISBN: 978-973-1727-45-5 ISBN: 978-973-1727-45-5 Categorie: Publicistică & Eseuri Autor: Marian Victor Buciu
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Celălalt Arghezi (eBook) 16,20 lei 14,40 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Istorie, teorie și critică literară
  • Livrare
Descriere

Cartea reprezintă o minimonografie spectaculoasă despre proza, publicistica şi poezia unuia dintre cei mai mari poeţi interbelici, Tudor Arghezi. M.V. Buciu are un instrumentar critic adus la zi, ca şi bibliografia de altfel, atenţia exegetului fiind focalizată asupra operei acestui mare scriitor, contestat vehement în perioada post-decembristă.
În esenţă, monografia lui M.V. Buciu, constituie o temeinică tentativă de reaşezare a lui Tudor Arghezi în actualitatea literară, readucând în discuţie, dar nu mai puţin în actualitate, complexitatea personalităţii argheziene, un urmaş al poetului naţional, Mihai Eminescu.

Fragment

Celălalt Arghezi de Marian Victor Buciu

1
NOUA LIMBĂ

Nimic mai firesc1 ca, într-un „roman”, subin-titulat poem, actanţii să fie „fiinţe retorice”2, profund adâncite în turbionul logocentric. Născuţi în – şi prin – limbaj, ei devin ulterior generatori şi păstrători ai limbajului, în humusul şi sub cerul căruia co-există, în tot timpul ce le-a fost dat. În romanul poetic / poematic3, actantul se naşte „poet”, cum i se întâmplă, prin forţa destinului auctorial / naratorial, lui Vintilă Voinea, în Ochii Maicii Domnului [1934].

Abia copil fiind, fiul Sabinei, supunându-se vocaţiei insolit-precoce, a pornit, deloc clătinat, în căutarea unui idiom personal, îndepărtat de normele comune. Iată ce mărturie depune în acest sens, cu vădită insistenţă, naratorul omniscient:

„Fireşte că de vorbit vorbea aşa cum se pricepea el, nu era cine ştie ce narator, nici cine ştie ce grămătic, dar scâlcind cuvintele şi regulile sintaxei, şi chiar ale propoziţiei simple, limbajul lui, care-i plăcea Sabinei ca o limbă nouă, cu predicate fanteziste şi cu acorduri inedite, descoperită odată cu chinurile vieţii şi cu gingaşele tragedii ale maternităţii singuratice, avea un gust neasemuit. Tile vorbea mai cu seamă liric.”

Cine descoperă şi impune o „limbă nouă” îi normează şi uzajul, îi revelează şi înţelesurile. Vorbitorul4 este deopotrivă un tâlcuitor. Micul „poet” – dar nu şi „poetician”? – manifestă, prin urmare, şi o incipientă vocaţie de hermeneut:

„El îşi rezervase, dintr-un dicţionar inexistent al senzaţiei, onomatopeea mădularelor strivite, răcnetul, zbieretul şi toate urletele în care punea, ca să le dea un sens neîntârziat…”5

Putem suspenda citatul, restul se subînţelege. Copilul descoperă întâi lucrurile, vii şi rele, înţepându-l, spionându-l, voind chiar să-l înghită şi să-l devoreze. Abia după aceea, dar tocmai de aceea, el descoperă puterea6 limbajului de a le domina:

„Dar, în sfârşit, ciocanul, cleştele, sculele, lemnele, care trebuiesc profesiunii de băiat, s-au mai deprins cu el şi s-au supus cu încetul graiurilor lui linguşitoare.”

Şi, în cele din urmă, „lucrurile au început să-l înţeleagă şi să-l asculte”. Nu poate să nu surprindă marota, obsesia „semnificanţei”, de care copilul este urmărit şi de care se va lăsa sedus, desigur, numai cu instinctul premonitoriu al persuasiunii. De aceea se dedă otrăvurilor limbii secretată tainic de limbă. Astfel, „Mingile şi sforile îl obsedau în vis cu atâta stranie neînţeleasă semnificare, încât îi ajunseseră antipatice şi ziua.”

Foarte curând, copilul ajunge un adevărat stăpân al împrejurimilor şi împrejurărilor. Tile este, ca vârstă, primul dintre nietzscheenii prozei argheziene, un stăpânitor şi un cuceritor aproape înnăscut, dar extrem de vulnerabil ulterior. Deocamdată, îl descoperim, la vârsta prealfabetică, matur orientat în propedeutica unui limbaj auroral, al cărui cod este destinat să facă din mica făptură „Alesul tuturor vietăţilor”. Într-adevăr, Tile însufleţeşte şi „amplifică” lucrurile, îmblânzite prin cuvinte. Micul „mag” are de înfruntat nesfârşite primejdii, între acestea ultima ar fi chiar aceea a pierderii de sine. El ştie că nu poate afla refugiu nicăieri. Din somn, odată, l-au urmărit mii de pitici care voiau să-l acapareze, să-i fure făptura. Dar lui „îi plăceau şi evenimentele primejdioase”. Între ele, un act singular este acela al inaugurării unui limbaj şi totodată a unui mit personal.

Vintilă este un instituitor de limbă, dar, trebuie precizat, nu şi un arhetip al unei paradigme actanţiale. Mai înainte de el a existat Constantin Voinea, tatăl Sabinei şi bunicul său, iar cei doi au suficiente şi solide trăsături care le potenţează înrudirea. Întâi ar trebui invocată obsesia morţii şi a sângelui, acutizată la bunic, dar îndeajuns de cunoscută şi nepotului, descoperitor, posibil, prin inducţia (ori peirce-iana abducţie?) limbajului, uşor de intuit, dincoace de stereotipiile7 sale: pe unde curge sânge, ştie el, „ies maţele”. Apoi, aceeaşi profundă relaţie cu limba, cu poeticul8. Ajunge să notăm că lui Constantin Voinea îi „răspundea fiinţa lirică a gândului din depărtare” şi că, aflat la drum cu automobilul – un obiect dintotdeauna primejduitor –, acea fiinţă lirică îl avertiza că prăpăstiile de piatră şi gâtlejele munţilor (obiect alegoric al marii devorări) „cer din când în când sânge de om”.

În „noua limbă” se află totul, începutul şi sfârşitul, naşterea şi moartea. Fiinţe „poetice”, aşadar „retorice”, precum cei doi Voinea, nepotul şi bunicul, cunosc şi, mai mult decât în mod obişnuit, stăpânesc9 această taină. Acesta nu este, însă, şi cazul Sabinei.

Note:
1 Şerban Cioculescu (v. Aspecte literare contemporane, Bucureşti, Ed. Minerva, 1972), conservator şi nesincronizat, ca mulţi alţii (cazul cel mai uimitor este al lui E. Lovinescu însuşi), cu proza europeană a momentului, îi cerea lui T. Arghezi, lecturând Ochii Maicii Domnului, să-şi impună voinţa de a „mortifica personalitatea sa antiepică”. El n-a înţeles aptitudinea epică, în egală măsură voinţă şi vocaţie, destructurantă („Inaptitudinea epică a lui Tudor Arghezi pare – ezită, impresionist, criticul – a fi structurală”), impusă, dintr-o reală voinţă de modernitate, împotriva unei pseudomodernităţi mai curând inerţiale.
2 Din perspectiva unui autenticism al trăirii, pre-textual, s-a găsit un „pretext” de a-l acuza pe Arghezi, chiar poetul, de inautenticitate. Stratagema devine corozivă la Eugen Ionescu, în Nu, care sugerează a fi doar un continuator al unei înţelegeri critice lovinesciene: „Totuşi, în articolul Poezia nouă, Lovinescu schiţa în principii de tăgadă esenţiale şi juste: retorica, discursivitatea şi lipsa de unitate temperamentală” (Ed. Humanitas, Bucureşti, 1995, p. 15). Poetul, „retor şi abstract” (p. 15), stăpâneşte o tehnică facilă întemeiată pe „discurs şi retorică” (p. 16). Intenţionalitatea, teleologia ar fi păcate literare capitale. Limbajul, într-un vis al uitării de sine, obliterează funcţia persuasivă, altfel „retorica îi agravează [aici, poeziei argheziene], prin convenţionalism şi rigiditate, aspectul mecanic” (pp. 27 – 28). Retoricul este consecvent conotat negativ (v. Nu, pp. 18 – 19, 24 – 31, 33 – 37, 40 – 42, iar în Război cu toată lumea. Publicistica românească, Ediţie îngrijită şi bibliografie de Mariana Vartic şi Aurel Sasu, vol. I, Ed. Humanitas, Bucureşti, 1992, p. 29), echivalat cu „inactual” (idem, pp. 72 – 73, 84 – 86) ori „inautentic” (idem, pp. 76 – 78, 229). Această abordare, suficient de datată şi eronată, oferă chiar o mică ilustrare a răzbunării retoricii care nu se pierde, ci numai se transformă prin cei mai rafinaţi dintre cunoscătorii ei. E. Ionescu însuşi, în văzul unei lumi întregi, avea să devină unul dintre cei dintâi.
3 Paul de Man, (Allégories de la lecture, Le langage figuré chez Rousseau, Nietzsche, Rilke et Proust, traduction et présentation de Thomas Trezise, Ed. Galilée, Paris, 1989) , după ce observă că deconstrucţia este un dat al retoricii scriiturii / lecturii (producerii / receptării): „Un texte littéraire affirme et nie en męme temps l’autorité de son propre mode rhétorique…”, p. 40, delimitează identitatea şi diferenţa scriiturii poetice: „L’écriture poétique est le mode de déconstruction le plus avancé et le plus raffiné; elle diffère peut-être de l’écriture critique ou discoursive quant à l’économie de son articulation mais pas en espèce”, idem.
4 După M. Heidegger, el se manifestă nu prin simpla vorbire, ci prin „vorbărie”. „Expresia «Vorbărie» este utilizată aici fără vreo intenţie peiorativă. Ea desemnează terminologic un fenomen pozitiv care constituie modul de a fi al înţelegerii şi explicitării proprii Dasein-ului cotidian.” (Fiinţă şi timp, traducere din germană Dorin Tilinca, Mircea Arman, Cuvânt înainte de Octavian Vuia, Editura Jurnalul literar, l994, Bucureşti, p. l64). Ea se află „într-o sciziune cu fiinţarea” (p. l65), fiind „un act de disimulare” (p. l66), „modul de a fi al înţelegerii dezrădăcinate a Dasein-ului” (idem).
5 Graba de a da un sens este un efect produs la suprafaţa curiozităţii, mai apropiată de semiotic decât de semantic. „Dar curiozitatea devenită liberă se preocupă doar de faptul de a vedea, şi nu de a înţelege ceea ce vede, adică de a stabili un raport ontologic cu ceea ce vede; curiozitatea este preocupată de faptul de a vedea doar pentru a vedea […]. De aceea, curiozitatea este caracterizată printr-o incapacitate specifică de a zăbovi în preajma fiinţării imediate” (M. Heidegger, op. cit., p. 168) . V. şi finalul & 36, unde raportul vorbărie / curiozitate este urmărit cu ironie filozofică: „faptul de a fi pretutindeni-şi-nicăieri inerent curiozităţii este încredinţat vorbăriei. Aceste două moduri cotidiene de a fi, proprii rostirii şi vizualizării, nu sunt doar juxtapuse şi subzistente în tendinţa lor de dezrădăcinare, ci unul din aceste moduri de a fi îl antrenează pe celălalt. Curiozitatea, căreia nimic nu-i este inaccesibil, vorbăria, căreia nimic nu-i rămâne neînţeles, se constituie – pentru Dasein-ul ce fiinţează în acest chip – drept garanţie pentru un tip de „viaţă” ce se pretinde a fi de o autentică «vivacitate»”. Totul rămâne doar himeră, „pretenţie” (p. 169).
6 Vl. Jankélévich, Ironia, Trad. din lb. franceză de Florica Drăgan şi V. Fanache, Ed. Dacia, Cluj – Napoca, 1994, p. 76: „există în puterea cuvintelor un fel de fantezie profundă care nu este analoagă cu imprevizibilitatea plăcerii şi a durerii”.
7 În Discursul în roman, M. Bahtin remarcă tendinţa limbajelor spre uniformizare… v. Probleme de literatură şi estetică, Trad. de Nicolae Iliescu, Prefaţă de Marian Vasile, Bucureşti, Ed. Univers, 1982, p. 287 şi urm.
8 „Literatura, de la Flaubert până în zilele noastre, a devenit o problematică a limbajului.” (Roland Barthes, Gradul zero al scriiturii (1954), în Romanul scriiturii, Antologie, Selecţie şi traducere de Adriana Babeţi şi Delia Şepeţean – Vasiliu, Ed. Univers, Bucureşti, 1987, p. 51.
9 Himerică, totuşi, pentru că (Barthes, op. cit., p. 311) „nu eşti niciodată proprietarul unui limbaj. Un limbaj doar se împrumută, doar «trece», ca o boală sau un ban.” Cele două comparaţii nu lipseau literaturii române: cartea ca boala învinsă (Blaga) şi cuvintele care umblă ca banii (Simeon Ştefan).

Detalii carte
Colecție

Istorie, teorie și critică literară

An

2008

Pagini

212

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Celălalt Arghezi” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Istorie, teorie și critică literară
Istorie, teorie și critică literară – o colecție necesară ca aerul iubitorilor de literatură de toate vârstele. Colecția conține titluri dedicate domeniilor istorie, teorie literară, publicistică, eseuri, critică literară, istorie literară.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Dieter Schlesak

23,10 lei 18,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Zece prozatori exemplari. Perioada interbelică (eBook)

12,30 lei 10,50 lei
Selectează opțiunile
Reduceri!
Închide

Voinţa şi puterea de creaţie. Opera lui Nicolae Breban

45,15 lei 36,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Aproximaţii

17,85 lei 14,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Leonid Dimov. Noua poezie ca vis (eBook)

33,00 lei 31,50 lei
Selectează opțiunile
Reduceri!
Închide

Dieter Schlesak (eBook)

17,10 lei 15,30 lei
Selectează opțiunile

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.