Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiPublicistică & Eseuri Hortensia Papadat-Bengescu şi literatura europeană
Produsul precedent
Democraţia prin încercări şi erori 23,10 lei 18,00 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Steinhardt 44,10 lei 33,00 lei
Istorie, teorie și critică literară

Hortensia Papadat-Bengescu şi literatura europeană

23,10 lei 18,00 lei

Hortensia Papadat-Bengescu şi literatura europeană – Constantin Trandafir

ISBN: 978-606-594-498-5 ISBN: 978-606-594-498-5 Categorie: Publicistică & Eseuri Autor: Constantin Trandafir
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Hortensia Papadat-Bengescu și literatura europeană (eBook) 17,70 lei 15,30 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Istorie, teorie și critică literară
  • Livrare
Descriere

Alianţele, studiul filosofiei şi psihologiei, cunoaşterea intimă a literaturii, muzicii şi artelor plastice de la noi şi de altundeva au completat până la rafinare formaţia Hortensiei Papadat-Bengescu. În alt mod  decât compatrioatele Dora D’Istria, Elena Văcărescu, Martha Bibescu, Anna de Noailles. Sensibilă la inovaţii, în ton cu timpul şi cu noile cerinţe, elecţiunea spiritului european, acestea i-au întreţinut vocaţia originară. Cum se spune cu formularea devenită loc comun: un scriitor fără frontiere. Un alt mod de a fi european.

Fragment

Hortensia Papadat-Bengescu şi literatura europeană de Constantin Trandafir

Argument. Sincronism şi diferenţiere

În 1930, revista Tiparniţa literară consacra integral Mărturia scriitorilor despre marea europeană, Hortensia Papadat-Bengescu. Scriitorii aceştia sunt: Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, Mihail Sebastian, Camil Baltazar, Felix Aderca, Ticu Archip, A. Dominic, I Peltz (1). Era o recunoaştere care a emoţionat-o pe scriitoarea destul de izolată: „Merit eu oare ce mi s-a dăruit?” Cu scrisul, însă, se situa, alături de Rebreanu, ca primi constructori ai romanului românesc modern. Nu atât prin iniţiative teoretice, cât prin sincronia (europeană) cu o nouă viziune despre om-lume şi despre tehnica narativă.

Receptarea scriitoarei este sinuoasă. La început, nu „răspunde” orizontului de aşteptare a publicului cititor mijlociu, obişnuit cu linia tradiţional-clasică şi romantică, mai de curând simbolistă, pe de o parte, semănătorist-poporanistă, pe de altă parte. Nici în faza marilor romane nu se bucură de o primire pe măsură. Scrisul ei rămâne încă o «lectură grea». Pare că autoarea scrie pentru iniţiaţi, dar nici în acest caz nu există o unitate axiologică, ceea ce, în definitiv, e normal. Totuşi excesele nu fac bine percepţiei, când ori răsar exaltările imnice, ori se ivesc respingerile fără nuanţe. Cât despre analogiile cu momente şi nume din alte literaturi, uneori timide, alteori tranşante, nu produc o bună impresie nici în vremea sincronismului interbelic şi nici astăzi. Oricum, în proza noastră la trecerea de la vechea generaţie la „noua structură” de inspiraţie europeană, contribuţia Hortensiei Papadat-Bengescu este remarcabilă.

Paradoxul e că „marea europeană” (formula este hiperbolică) se născuse undeva într-o localitate modestă, Iveşti, situată între Galaţi şi Tecuci, coastă în coastă cu Buceştii lui Ştefan Petică, întâiul simbolist român „declarat şi veritabil”, cum îl numeşte G. Călinescu. Hortensia Papadat-Bengescu a pribegit din localitate în localitate [Turnu Măgurele, Focşani, Galaţi, Buzău, Ploieşti, Constanţa], urmându-şi soţul, magistratul N. N. Papadat. Traversează momente de restrişte prin aceste locuri unde nu se întâmpla nimic ori se petreceau drame ale inadaptării. Lipsei de comunicare i se adaugă experienţa tragică a războiului, şubrezenia sănătăţii, adversitatea mediului mărginit şi, nu mai puţin, apăsarea unei căsnicii nepotrivite. Din acest punct de vedere, destinul Hortensiei Papadat-Bengescu seamănă întru câtva cu al eroinelor sale, victime ale unei lumi vulgare şi ale excesului lor de sensibilitate. Sigur, nu se poate trage un semn de egalitate între autoare şi personaje, cel puţin din motivul că ele sunt concepute ca având „un deficit colosal de existenţă”, care le explică mai totdeauna eşecul, pe câtă vreme scriitoarea este, totuşi, o vitalistă în sensul afirmării actului existenţial şi creator. Ocazii faste de comunicare cu lumea sunt mai ales acelea provocate de corespondenţa cu G. Ibrăileanu, George Topârceanu, E. Lovinescu, Constanţa Marino-Moscu, Camil Baltazar ş. a. Vremelnic, trece pe la Iaşi şi Bucureşti, descinde la cenaclul Sburătorul, unde se simte printre „fraţi şi surori”. Dar marele refugiu, mai exact spus, întâlnirile fundamentale sunt cele prin cărţi.

După mulţi ani de fluctuaţii provinciale, se stabileşte în Bucureşti, în „Cetatea vie” despre care vorbeşte Mini din romanul Fecioare despletite. Îşi scrisese deja opera de căpătâi: Ape adânci, Femeia în faţa oglinzii, Balaurul, Romanţă provincială, Fecioarele despletite, Desenuri tragice, Concert din muzică de Bach, Drumul ascuns. În 1936, Marele Premiu al Societăţii Scriitorilor Români consfinţeşte, opinie generală, o operă impunătoare – ctitoríe a prozei româneşti moderne.

Legătura cu literatura europeană s-a petrecut de la bun început, în anii formării ei intelectuale, ai debutului scriitoricesc, poezii şi articole, în limba franceză. Învaţă italiana şi engleza fără să fi călătorit pe mult încercatul continent. A fost de câteva ori la Karlsbad pentru tratament şi de două ori la Paris, în scurt voiaj. Sedentara era obişnuită să evadeze „stând pe loc”, cum spune, încât se poate vorbi de legături benefice cu „familia” românească şi europeană. Originalitatea ca putere de creaţie nu exclude, dimpotrivă implică reperele: Stendhal, Balzac, Ibsen, Proust, Henry James, John Golsworthy, Thomas Mann, Henri Bataille, Gabriele D’Annunzio, Colette, Virginia Woolf ş. a.

Hortensia Papadat-Bengescu scrie cu adevărat inconfundabil oricâte incidenţe ar exista între opera ei şi alte teritorii. Încă de la începuturile ei literare, G. Ibrăileanu observă „originalitatea tranşantă”, „necontenita noutate” şi că „nu face parte din nicio şcoală literară” (2). Merge chiar până la o „noutate care accentuează neplăcut noutatea”, cum crede E. Lovinescu cel doritor de o modernitate clasicizată. Scriind despre Concert din muzică de Bach, „scepticul mântuit” nu se fereşte de encomion: „o nouă literatură română începe printr-o afirmare definitivă”; „o deschidere de drum, iar prin viaţa intensă, puterea de analiză, intelectualitatea şi chiar ordonanţa compoziţiei, literatura română n-are ce-i pune deasupra” (3). Dar vârstele receptării ei sunt, cum spuneam şi cum se întâmplă mai în toate cazurile, sinuoase, de la suspiciune la surpriza întâmpinării, de la inaderenţă la entuziasm, de la recenzia obişnuită la studiul amplu şi aplicat. Undeva, prozatoarea afirmă că respinge tiparele şi anecdotica brută: „Personajele, ca şi fabulaţia, totul e invenţie; dar nu pot lucra până n-am impresia desăvârşită că sunt fapte şi fiinţe reale”. I-au slujit scrisul, nu aticismul, în sens propriu, sau explozia romantico-impresionistă din prima fază, nici trecerea la viziunea obiectivă în accepţia consacrată, ci creaţia de realităţi şi fiinţe vii cu mijloacele ficţiunii. Altă dată, într-o mărturisire determinată, credinţa în propria-i putere de înnoire e afirmată cu puţină nostalgie, ceva orgoliu şi cu uşoară autoironie: „Am fost şi voi fi mereu novistă. De la început am scris într-un fel care pe vremea aceea părea cu mult mai revoluţionar decât fac astăzi inovatorii” (4). E vorba de literatura autohtonă. Şi, mai general, de apucătura imitaţiei „ovine” de care vorbeşte modern-europeanul Paul Zarifopol („E năravul vechi şi urât de a alerga gâfâiţi şi speriaţi, după consacrări şi glorii dinafară”) (5). Bineînţeles că altfel se înţelege sincronismul, mai ales când se invocă diferenţierea. Suspiciunea mai directă sau mai vagă de cosmopolitism nesocoteşte, dacă nu e prea mult spus, „radicalitatea” şi „universalitatea” valorii. Ba acuzaţia sprijină, subsecvent, validitatea relaţiei. În fond, „europenismul” scriitoarei noastre se nutreşte dintr-un sol mai fertil: un mod „ciudat de percepţie şi telepatie” (cuvintele ei) şi o disponibilitate naturală pentru inedit, capacitatea de scrutare a lumii şi de construcţie literară. Coincidenţele sunt efectul sincroniei fecunde („sincronisme, necesităţi, nu precepte”, precizează scriitoarea), similitudini ale evoluţiei lumii imaginare şi ale metodei de creaţie: „Spre orice carte, mă duc cu bucurie apriorică; când îmi dă mult îi dau înapoi cu entuziasm – dar nu se poate să nu-mi dea cât de puţin şi atunci merg de-a dreptul la acel puţin şi mi-l amplific (…)” (6). Hortensia Papadat-Bengescu anunţă (şi cooperează cu) generaţia lui Camil Petrescu, Anton Holban, Mihail Sebastian, Felix Aderca, Mircea Eliade etc. Puterea ei de creaţie (pentru a evita cuvântul „originalitate”) nu înseamnă ruptură, ci continuitate, de pe un nou prag, cu literatura română, şi un mod propriu de a „convorbi” cu celelalte literaturi. Scriitoarea însăşi a devenit model în scrisul românesc, încă din timpul vieţii sale şi crescând tot mai mult odată cu trecerea vremii. Întrebat ce scriitori români preferă, Anton Holban răspunde: „Hortensia Papadat-Bengescu ne depăşeşte pe toţi. Îmi place şi discreţia în care se menţine arta ei şi care îi asigură durata”. Ba, nici mai mult, nici mai puţin, scriitorul admirator al lui Racine şi Proust se lasă atins de patriotic entuziasm când o consideră pe autoare „unul din cei mai mari dintre scriitorii mondiali, chiar dacă, având nenorocul să scrie în româneşte, este necunoscută peste graniţă” (7).

Detalii carte
Colecție

Istorie, teorie și critică literară

An

2016

Pagini

223

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Hortensia Papadat-Bengescu şi literatura europeană” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Istorie, teorie și critică literară
Istorie, teorie și critică literară – o colecție necesară ca aerul iubitorilor de literatură de toate vârstele. Colecția conține titluri dedicate domeniilor istorie, teorie literară, publicistică, eseuri, critică literară, istorie literară.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Poetikon

23,10 lei 18,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Sphera mundi

35,70 lei 27,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

O carte pe săptămână

27,30 lei 21,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Lecturi confortabile

26,25 lei 21,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Entuziasmul melancolic

24,15 lei 18,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Scriitorul vremii, vremea scriitorului

25,20 lei 20,10 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.