Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiPublicistică & Eseuri Mitul felinelor
Produsul precedent
Un caftan pentru Don Quijote 37,80 lei 30,00 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Paradigma puterii în secolul al XIX-lea 52,50 lei 42,00 lei
Publicistică & Eseuri

Mitul felinelor

21,00 lei 16,20 lei

Mitul felinelor – Irina Petrovai

ISBN: 978-606-594-092-5 ISBN: 978-606-594-092-5 Categorie: Publicistică & Eseuri Autor: Irina Petrovai
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Mitul felinelor (eBook) 15,30 lei 13,80 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 02 Februarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Contemporanul nr. 01 Ianuarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Publicistică & Eseuri
  • Livrare
Descriere

Mitul felin în literatura universală este o lucrare în care s-a încercat sintetizarea într-o formă accesibilă, însă fără a fi superficială, a unei cantităţi impresionante de material, material găsit atât în publicistica română cât şi cea străină. Subiectul lucrării a fost o alegere subiectivă, fiind aproapiat de sufletul autoarei.

Fiecare capitol în parte tratează un aspect al temei dezvăluite în titlu, respectând în acelaşi timp o linie cronologică, acest lucru facilitând în mod semnificativ înţelegerea şi asimilarea informaţiei. Însă întreaga lucrare are ca punct comun permanenta oscilare între planul real şi cel fantastic, fabulos, între documente oficiale (precum cronicile) şi mărturiile oferite de superstiţiile populare.

Fragment

Mitul felinelor de Irina Petrovai

În primul capitol observăm ţara de origine a pisicii, Egiptul, şi modul în care aceasta era tratată ca o zeitate cu atribuţii contradictorii (uneori benefice, alteori sinistre). Deşi exportul lor a fost interzis de către egipteni din motive religioase, acest lucru nu a împiedicat răspândirea lor în toate culturile lumii. Sunt analizate de asemenea şi diversele legende legate de naşterea pisicii la diferite popoare.

Al doilea capitol tratează în detaliu o trăsătura principală a mitului felin şi anume aspectul său, parcă implicit, feminin. Feminitatea, tandreţea, instinctele materne, capriciile, viclenia, eleganţa, independenţa sunt doar câteva dintre calităţile comune ale femeii şi pisicii, calităţi înfăţişate de nenumăraţi scriitori şi artişti din toate timpurile şi culturile.

Capitolul al treilea ne înfăţişează eternele conflicte dintre pisici şi câini (luptându-se pentru încrederea şi afecţiunea omului), dintre pisici şi şoareci (o „luptă” milenară între Bine şi Rău, unde binele, reprezentat de pisică, nu îşi poate păstra mereu puritatea).

Aceste „lupte” au avut ca rezultat obsesia multor popoare pentru pisici. Dar cu toate acestea, pisicile au fost şi vor rămâne fiinţe independente, niciodată acceptând un „stăpân”.

Nu sunt puţini scriitoriii care în operele lor au înfăţişat pisicile asemenea unor oameni, capabile de absolut orice: a scrie, a citi, a cânta, a juca teatru ba chiar şi a vorbi. Ele au şi unele dintre calităţile omului (compasiune, abilitatea de a iubi) dar şi câteva dintre defectele acestuia (egoism, violenţă, indiferenţă).
De asemenea li se atribuie puteri supranaturale cum ar fi clarviziunea.

Capitolul I:
Începuturile

Motto: „O pisică se poate uita la un rege.” (proverb englez)„Pisicile ne privesc de sus.” (Winston Churchill)

Manfred Lurker e de părere că au existat trei tipuri de gândire în istoria omenirii: gândirea magică o întâlnim mai ales la popoarele care nu cunoaşteau scrierea şi astfel legau între ele toate întâmplările existenţei printr-o „participation mystique”; momentul apariţiei celui de-al doilea tip de gândire, cea mitică, coincide cu cel al apariţiei scrierii şi implicit al culturii; ultimul tip de gândire e gândirea raţională.2

Orice simbolistică îşi are coordonatele în jurul polilor existenţei: lumină şi întuneric, bine şi rău, naştere şi moarte, dar un simbol va fi autentic doar dacă îşi va depăşi circumstanţele în care s-a născut, dacă va trimite dincolo de Aici şi Acum, călăuzindu-ne într-o „altă” lume.

Puţine simboluri sunt univoce, liniare. Majoritatea au mai multe sensuri acumulate pe parcurs, în contact cu diferite popoare şi cultura lor. Simbolismul pisicii e unul foarte eterogen oscilând între tendinţele benefice şi malefice, uneori părând chiar că se contrazic reciproc. Acest lucru îşi va dezvălui explicaţia pe parcurs chiar prin intermediul atitudinii „protagonistei”: blândă şi ascunsă în acelaşi timp.

Există mai multe legende cu privire la naşterea pisicii la diferite popoare. Câteva dintre acestea au un substrat comun şi anume povestirile despre Noe şi Arcă: deranjat fiind pe arcă de şobolani, Noe şi-a trecut mâna peste fruntea leului care strănută şi azvârli o pereche de pisoi (de aceea se aseamănă pisica şi leul)3; pe lângă aceste aspecte, turcii mai adaugă şi faptul că pisica a ajuns să urască ploaia după ce Noe a gonit-o de pe Arcă pentru că stricase un lemn pe care îşi ascuţea ghearele4. Conform legendelor populare româneşti ea a luat naştere din mănuşa aruncată de către Noe sau Dumnezeu în urma şoarecelui, acest gest apărând într-un moment de mare tensiune şi cumpănă: şoarecele, creat de drac, apare pe lume şi e trimis pe corabie ca să îi roadă pereţii şi s-o scufunde. Fiind nou pe lume, nu are adversar. Acesta trebuie inventat de Dumnezeu care, răspunzând provocării date de Diavol, aruncă o mănuşă din care zămisleşte pisica. De atunci, pisica stă pe lângă casa omului pentru a-l apăra de şoarece care are în el puţin duh drăcesc.5

Lăsăm puţin domeniul legendelor pentru a urmări caracteristicile mediului în care a avut loc pătrunderea pisicii, din punct de vedere social şi istoric, în societatea umană. Richard Lewinsohn ne oferă explicaţia nevoii omului de a se simţi superior, orgoliul său de a domina. După părerea lui, omul a supus animalele tot aşa cum îşi supune semenii: prin exterminare şi domesticire. Extermină prin vânătoare (cea mai veche îndeletnicire a sa) sau pescuit (o formă aparent mai paşnică) şi domesticeşte luând animalele prizoniere pentru propriul lui confort (fie el utilitatea sau plăcerea). Între aceste două forme ale dominaţiei umane există şi o a treia care devine destinul diverselor specii de animale: creşterea pentru sacrificare. Principalele motive de domesticire sunt setea de joc şi setea de dominare. Acestea pot fi asociate cu ideea raţională că va fi folositor, pentru zilele şi săptămânile fără pradă de vânătoare, să-şi asigure o rezervă animalieră (lucru destul de dificil dacă ne gândim că a ucide e mai uşor decât a domestici, creşterea lua mai mult timp decât perfecţionarea armelor). Sentimentul de inferioritate faţă de animale devine astfel punctul de plecare şi motorul unei ideologii care se reflectă în organizarea socială şi în formele de cult. El vroia să îşi asume calităţile animalelor pentru a-şi spori propria putere.6

Crud, dar adevărat. Aşa gândeau la început oamenii. Pentru ca animalele să ajungă să se ataşeze de om aşa cum vedem azi, a trebuit să se schimbe nu doar temperamentul animalelor, ci şi cel al omului (mai multă răbdare, muncă, efort fără rezultat imediat). După ce au exterminat animale secole de-a rândul, oamenii au început să se neliniştească chiar datorită priceperii lor în arta de a ucide (alături de lăcomie a existat şi frica, doar că aceasta din urmă a fost mai bine disimulată, deghizată). Oamenii nu vor considera niciodată animalele egale cu ei, dar nici în întregime diferite.7 În vremuri străvechi oamenii au observat asemănări: căutarea hranei, atacul, fuga din faţa pericolului. Ajutorul şi frica sunt gemene în spiritul uman şi tocmai de aceea, frica de răzbunarea animalelor a devenit un lait-motiv al tuturor preceptelor sociale şi religioase reunite sub numele de totem şi tabu.8

Conştiinţa îşi făcea apariţia, sau, mai bine spus, mustrările de conştiinţă. Omul va încerca să îşi răscumpere vina prin modalităţi din cele mai ciudate: nu doar cruţându-le, dar adorându-le şi acordându-le onoruri divine. El va căuta acum să îşi salveze sufletul, deoarece pericolul nu dispare odată cu moartea. Răzbunarea îl obsedează (chiar dacă pe pământ e învingător, după moarte va fi subjugat de animale şi va deveni egalul lor sau dacă se va întoarce pe pământ va fi sub forma unui animal hidos).

Această concepţie despre natură e foarte veche şi o întâlnim la diferite popoare şi nivele intelectuale: viaţa nu e o evoluţie ascendentă, în linie, ci este o mişcare de avans şi recul (ceea ce a fost, poate să reînceapă), sub formă de cicluri. De exemplu, credinţa egipteană spunea că sufletul omului se mută imediat după moarte în corpul unui animal şi parcurge întreg regnul animal timp de trei mii de ani, după care revine într-un corp omenesc, apoi ciclul se repetă la infinit (aceasta e vechea metempsihoză, legea implacabilă a naturii conform căreia nu există nici o diferenţă între om şi animal, ambele fiind doar două etape ale unei evoluţii eterne).9 Deveniţi creştini, egiptenii numeau sufletul „psyche”. Nici unul din termenii vechii limbi nu corespunde exact noţiunii creştine de suflet, element spiritual nemuritor al individului, poate pentru că nu au simţit nevoia de a defini clar noţiunile ce desemnează componentele fiinţei umane, altele decât corpul. În timpul vieţii, forţa spirituală a egiptenilor cuprindea cel puţin două principii distincte: ah şi ba. Ah era principiul nemuritor, aparţinea cerului (corpul era al pământului), era o putere invizibilă care putea da din eficacitatea sa şi oamenilor şi zeilor. În unele contexte are semnificaţia de „spirit”, geniu intermediar între divinităţi şi omenire. El desemna morţii privilegiaţi sau chiar stafiile. Cel de-al doilea principiu, ba, era un aspect mult mai definit al sufletului omenesc: partea spirituală a individului care, după moarte, îşi regăseşte individualitatea sa şi poate acţiona după bunul său plac. E un principiu spiritual care poate apărea independent de suportul său fizic, să se mişte liber, să reprezinte într-un anumit fel pe patronul său. Se vorbeşte chiar de animale care sunt ba-ul unui zeu, manifestarea lor fizică. Ka, ah şi ba se unesc pentru a forma un singur corp. Pe lângă aceste principii, personalitatea egipteanului numără încă multe alte elemente, umbra şi numele, care traduc esenţa sa personală, intimă.10

În secolul al VI-lea î.e.n. doctrina transmigraţiei sufletelor s-a răspândit şi în Orient şi Occident. Astfel, doctrina hindusă consideră animalul ca situat pe un loc mult inferior celui deţinut de om (adoraţia vacii e mai recentă).

Detalii carte
Colecție

Publicistică & Eseuri

An

2011

Pagini

232

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Mitul felinelor” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Publicistică & Eseuri
Colecția Publicistică & Eseuri se compune din variate demersuri pe marginea culturii, a societății contemporane, ancorate în cotidian, cu toate văile și vârfurile ei, notate pe coala de hârtie.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Aproximaţii

17,85 lei 14,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Rasu´-plânsu´ lui Nichita Stănescu

27,30 lei 20,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Sphera mundi

35,70 lei 27,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

O carte pe săptămână

27,30 lei 21,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Labirintul exilului

25,20 lei 20,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Labirint fără minotaur

18,90 lei 15,00 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
  • reprez-2-Romania-si-civilizatia-romaneasca-in-Israel-comunicat
    România și civilizația românească în Israel – „Anul cărții în Limba Română în Israel”
    28 octombrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2021 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.