Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiPublicistică & Eseuri Necunoscutul Macedonski
Produsul precedent
Nietzsche şi filosofia 25,20 lei 19,20 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Labirintul exilului 25,20 lei 20,10 lei
Galeria artiștilor
Istorie, teorie și critică literară

Necunoscutul Macedonski

21,00 lei 17,10 lei

Necunoscutul Macedonski – Florentin Popescu

ISBN: 973-7691-08-3 ISBN: 973-7691-08-3 Categorie: Publicistică & Eseuri Autor: Florentin Popescu
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Necunoscutul Macedonski (eBook) 16,80 lei 15,30 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 02 Februarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Contemporanul nr. 01 Ianuarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Galeria artiștilor
  • Livrare
Descriere

Un studiu provocator despre un altfel de Macedonski. Informaţii inedite, aspecte mai puţin cunoscute din viaţa acestui important poet, ce face o incitantă paralelă cu Eminescu, sunt menite să-l repună în luminile rampei pe un creator situat de exegeţi în umbra literaţilor mari.
Cartea se adresează elevilor, studenţilor, precum şi publicului larg de cititori.

Fragment

Necunoscutul Macedonski de Florentin Popescu

DECORUL ŞI FUNDALUL

„Înecat încă de întuneric, oraşul îşi lăbărţa sub deal deşirările lui de uliţi, urca spre înălţimile Pieţei Teatrului, se cocoţa pe Dealul Spirei, pe urcuşurile Mitropoliei, şi curgea de la apus la răsărit, cu aceeaşi năvală uriaşă. Casă cu casă, şi uliţă cu uliţă, Bucureştii păreau că se îmbrâncesc pentru a-şi face loc să intre mai iute în lumina zilei. Clădirile, cu unghiurile şterse, cu coperişurile vălmăşite, luau înfăţişări ciudate, şi se îndreptau spre depărtări ca nişte mari talazuri de beznă. Teatrul, într-o parte, şi Spitalul Militar, într-alta, pluteau deasupra lor ca nişte mari şi negre vapoare. Unul după altul, felinarele se stingeau şi, apropiind nălucă de nălucă, le amestecau într-un singur morman de negură pe care îl culcau peste Bucureştii mistuiţi din faţa pământului… Desimea aburilor smulşi pământului de apropierea ivirii soarelui se subţia, lucrurile începeau să-şi hotărască formele, şi în cer se pornea să curgă o Dunăre albă şi neţărmurită: tot ce fusese întuneric se schimba în lumină; însufleţirea răsăritului se lăsa peste tot, tivea norii cu vişiniu, îi vărga cu dungi roşii, şi, înflăcărând adâncimile elipticei soarelui, îi sufla cu aur”.

Mi-l imaginez pe autorul Nopţilor şi al Rondelurilor privind acoperişurile, cupolele şi uliţele din „oraşul cu trei sute de biserici”, Bucureştiul în zorii unei zile de vară, după ce toată noaptea s-a îmbătat de mirosul florilor de liliac, stând visător la fereastra locuinţei lui din pragul Căii Dorobanţilor…

Că Macedonski era un împătimit iubitor al „cetăţii lui Bucur” nu încape îndoială (dovadă stau paginile pe care ea i le-a inspirat şi pe care el i le-a dedicat), iar rândurile pe care le-am reprodus mai sus nu sunt decât o mostră a unei mari iubiri. O mostră, dar şi un bun prilej pentru a face o călătorie în vremea în care poetul şi-a consumat destinul aici scriind, spre folosul urmaşilor, multele pagini beletristice pe care ni le-a lăsat moştenire.

Bucureştii ultimelor două decenii ale veacului al nouăsprezecelea încă mai păstrau romantismul unui peisaj şi al unei vieţi patriarhale. Încă mai păstrau culoarea şi parfumul vremurilor de mai înainte, iar literatura care ne-a parvenit în legătură cu acest subiect, niciodată epuizată şi niciodată plictisitoare, vorbeşte în volume întregi despre grădini şi parcuri, despre fântâni şi arbori, despre îndeletniciri şi obiceiuri ce încă dăinuiau în viaţa de zi cu zi a locuitorilor din urbea de pe malurile Dâmboviţei.

Călători străini, dar şi destui autori români au scris cu nostalgie, cu înţelegere, cu farmec şi nu de puţine ori cu uimire despre cele ce se puteau vedea ori întâlni în capitala Principatelor Unite şi îndeosebi în zona centrală a acesteia. În cartea cu care a intrat în istoria Bucureştilor, Podul Mogoşoaiei. Povestea unei străzi, Gheorghe Crutzescu, bunăoară, ne sugerează câteva popasuri deosebit de sugestive. Citându-l pe unul dintre oaspeţii oraşului Frédéric Damé, care la 1872 îşi încredinţa impresiile hârtiei, aminteşte că între strada Colţei şi strada Academiei era „un câmp deschis” pe care nu se vedeau decât un fel de „acoperiş din scânduri, aproape lipit pământului”, iar ceva mai încolo două căsuţe ţărăneşti, în faţa cărora femeile veneau seara să stea de vorbă, torcând, pe când găinile ciuguleau împrejurul lor şi o bivoliţă „păştea liniştită, iarba înaltă”. Mai departe „creştea porumbul”. Mai la vale, îndreptându-ne paşii către celebra Capşa (căreia îi face un savuros istoric) acelaşi Crutzescu notează pe bună dreptate: „Suntem aci într-unul din centrele nervoase ale Bucureştilor, unde, de mai bine de o sută de ani (cartea lui apărea în 1945 n.n., F.P.), pulsul oraşului se simte mai bine… De la 1812 până azi, a fost neîntrerupt aci locul unde lumea bună şi-a dat întâlnire ca să se distreze, să joace, să discute sau să mănânce”.

În adevăr, zona situată între Cercul Militar şi actualul Muzeu Naţional de Artă a cuprins, în curgerea vremii, cele mai multe hoteluri, restaurante, cafenele, grădini şi cofetării. Numele unora este demult celebru: Capşa, High Life, Hugues, Fialkowski, Oteteleşanu, Corso.

Şi tot în această zonă s-au aflat localurile unde aveau loc spectacolele muzicale cele mai importante, în care se dădeau balurile pentru protipendada Capitalei, cu participarea „puternicilor zilei”, dar şi a celebrităţilor muzicale şi teatrale ale ţării. Constantin Bacalbaşa, Claymoor, Ulysse de Marsillac, Alexandru Obedenaru şi încă mulţi alţii ne-au lăsat colorate şi romantice pagini despre câte şi cum se întâmplau acolo în deceniile amintite. Căci la acel sfârşit de veac, în Bucureştiul Crailor de Curtea Veche, al trăsurilor cu muscali adăstând pe capră în Piaţa Teatrului cel Mare, în aşteptarea clienţilor intraţi la spectacol, al cafenelelor în care aproape toată lumea se cunoştea, al bărbaţilor care „purtau fracuri” şi al „femeilor costumate în rochii de mătase de diferite nuanţe” (Al. Obedenaru), al clienţilor de la Capşa – cei la care Crutzescu, prin 1945, încă se mai gândea „ca la nişte oameni fericiţi, care vorbeau de cai, de femei şi de vinuri cu foarte multă seriozitate şi care trăiau într-o lume restrânsă şi stilizată ca un desen de Constantin Guys sau o noapte de carnaval. Ei erau, înainte de toate, amanţi, purtau melon cenuşiu, monoclu şi pantaloni pepite, aveau o floare la butonieră, şi nu vorbeau decât franţuzeşte” – se ducea o viaţă liniştită şi fără seisme sociale ori de altă natură.

Trepidaţia, nervozitatea, agitaţia – fiindcă existau şi ele – se consumau în redacţiile ziarelor, în culisele teatrului în preajma unor spectacole noi, în lumea afacerilor şi a jocurilor de cărţi sau de biliard. Dar ele erau întrucâtva ascunse privirilor publice, şi rar răzbătea în afară câte un mic scandal sau eveniment care să ajungă şi la urechile bucureşteanului de rând. În auzul acestuia pătrundeau mai degrabă ştiri despre evenimente cu caracter monden: sinuciderea unuia ajuns falit la jocul de cărţi, procesul de divorţ al unui personaj din lumea bună, cutare idilă de amor tot de acolo, farsa jucată de cineva unui artist sau politician, o întâmplare de la cafenea etc, etc.

În saloane, în redacţii şi mai ales în familiile din înalta societate se vorbeşte acum mai mult în limba franceză şi snobismul se manifestă nu numai în aşa-zisa latură intelectuală a lui, ci şi în moda adusă de la Paris, de la Viena, de la Berlin şi din alte capitale europene prin care se preumblă boierii şi boieroaicele în căutare de noutăţi şi de cumpărături prin care să-şi îmbogăţească garderoba şi casetele cu bijuterii.

Se poate afirma, fără teama de a greşi că n-a apus vremea Chiriţei lui Alecsandri şi nici a franţuzitelor lui C. Facca. Încă mai dăinuie credinţa că numai printr-o „şcolire” în străinătăţi se poate atinge nivelul intelectual visat şi se poate năzui către împlinire spirituală şi materială şi de aceea familiile societăţii avute îşi trimit odraslele să studieze prin capitalele europene, cel mai des la Paris, dar şi la Viena, Berlin şi mai rar la Londra sau Roma. Că nu toţi se întorc de acolo atât de învăţaţi şi de plini de diplome cum au visat părinţii este o altă poveste…

A afirma însă după cele spuse până acum că Bucureştii ultimelor două decenii ale veacului al XIX-lea au rămas într-un soi de încremenire, de stagnare istorică, fără să se mai întâmple nimic demn de reţinut ar fi, fără îndoială, o mare eroare.

Îndeosebi după Războiul de Independenţă, viaţa poporului român capătă un nou impuls. Implicit, Bucureştii păşesc şi ei într-un nou stadiu de dezvoltare. Imaginile cu care ne-au obişnuit vechile stampe de epocă dispar şi în locul lor începe să se ivească chipul unui oraş în plină ascensiune economico-socială şi edilitară. În primul rând au loc mari lucrări prin care se asigură bucureştenilor alimentarea cu apă de bună calitate, apoi se adânceşte şi se modifică albia Dâmboviţei, punându-se capăt pentru totdeauna inundaţiilor ce dădeau mult de furcă localnicilor. Tot acum se taie mari artere de circulaţie, se ridică clădiri publice şi particulare şi oraşul creşte în dimensiuni şi ca număr de locuitori. Prin săparea marelui şi adâncului canal de la Ciurel şi până la Abator (după planurile arhitectului Grigore Cerchez şi cu ajutorul antreprenorului francez A. Boisquerin), desfăşurată între 1880-1883, Dâmboviţa a primit o singură albie, i-au dispărut braţele laterale şi ostroavele, lunca s-a asanat şi nu s-au mai format bălţi; peste malurile taluzate au fost puse podurile (în 1889 erau 12, dintre care 7 de piatră şi 5 de fier). În ce priveşte lucrările de alimentare cu apă potabilă, s-au construit trei bazine mari la Arcuda (unde se filtrau apele Dâmboviţei), de acolo apa era adusă, prin canale, la Cotroceni, iar mai departe – prin conducte – la uzina de la Grozăveşti (construită în 1890). În afară de aceasta s-au căutat alte surse de apă şi în 1891 au început să fie captate izvoarele subterane de la Ulmi şi Bragadiru.

Podul Mogoşoaiei – tăiat odinioară de Brâncoveanu spre a-şi uşura călătoria de la palat la Mogoşoaia şi de acolo, mai departe, la Târgovişte – primeşte, ca şi alte străzi, o denumire omagiind eroii Războiului pentru Independenţă: Calea Victoriei. În acelaşi scop sunt schimbate şi numele altor străzi importante. Calea Târgoviştei devine Calea Griviţei, Podul Calicilor – Calea Rahovei, Podul de Pământ – Calea Plevnei; apoi alte străzi au devenit Calea Dorobanţi, Calea Călăraşi, Smârdan etc. De asemenea se taie, se taluzează şi se acoperă cu piatră noi artere de circulaţie în interiorul oraşului. Sub primariatul lui Pache Protopopescu se termină – în 1890 – Bulevardul Vest-Est, prelungindu-se dincolo de Cişmigiu, spre Cotroceni; celălalt capăt este continuat dincolo de Universitate, tăind Calea Moşilor, apoi strada Traian şi înaintând spre Şoseaua Iancului. În 1894 s-a început tăierea unei alte mari căi de circulaţie, pe direcţia Nord-Sud – o porţiune între Piaţa Victoriei şi Piaţa Romană (actualul bulevard Ana Ipătescu); a doua secţiune a lui se va amenaja începând din Piaţa Mare spre miazăzi (actualul bulevard Regina Maria). Tot acum se deschide şi Bulevardul Independenţei, făcând legătura între Câmpul Filaretului şi Dâmboviţa.

Detalii carte
Colecție

Galeria artiștilor, Istorie, teorie și critică literară

An

2005

Pagini

240

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Necunoscutul Macedonski” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Galeria artiștilor
Galeria artiștilor este o colecție prin care se deschid larg ușile spre viața și opera unor artiști reprezentativi ai omenirii.
Istorie, teorie și critică literară – o colecție necesară ca aerul iubitorilor de literatură de toate vârstele. Colecția conține titluri dedicate domeniilor istorie, teorie literară, publicistică, eseuri, critică literară, istorie literară.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Retorica Parodiei

18,90 lei 15,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Dostoievski. Tragedia subteranei. Dostoievski şi Tolstoi. Poveste cu doi necunoscuţi

42,00 lei 32,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Maşina de fugit în lume

29,40 lei 22,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Poetica temporalităţii

21,00 lei 16,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Dicţionar de literatură universală

28,35 lei 23,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Poetikon

23,10 lei 18,00 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
  • reprez-2-Romania-si-civilizatia-romaneasca-in-Israel-comunicat
    România și civilizația românească în Israel – „Anul cărții în Limba Română în Israel”
    28 octombrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2021 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.