Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiPublicistică & Eseuri O carte pe săptămână
Produsul precedent
Pe muchie de hârtie 21,00 lei 17,10 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Neliniştile unui parlamentar 16,80 lei 13,20 lei
Istorie, teorie și critică literară

O carte pe săptămână

27,30 lei 21,00 lei

O carte pe săptămână – Ştefan Borbely

ISBN: 978-973-7691-54-5 ISBN: 978-973-7691-54-5 Categorie: Publicistică & Eseuri Autor: Ștefan Borbely
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • O carte pe săptămână (eBook) 18,30 lei
Noutăți
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Contemporanul nr. 01 Ianuarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Corcoduşul, eu şi... FaceBook
    Evaluat la 5.00 din 5
    25,20 lei 21,00 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Istorie, teorie și critică literară
  • Livrare
Descriere

Cartea de faţă prezintă jumătatea pedantă, disciplinată a celui care a scris, ca un program personal de evaziune, Visul lupului de stepă: 52 de texte, dedicate scriitorilor români, formează aici un „an ideal” consacrat literaturii recente, compus din respect pentru munca altora, din admiraţie şi entuziasm, dar şi din responsabilitatea critică a disocierilor lucide, tranşante, atunci când cazurile o impun.

Fragment

O carte pe săptămână de Ştefan Borbely

RAFINAMENTUL SENECTUŢII

Acţiunea din Eupalinos sau Arhitectul, de Paul Valéry, se petrece în moarte. Ambii protagonişti, Socrate şi discipolul Fedru, fac o trecere în revistă a vieţii pe care au consumat-o în lumea de sus, şi se-ntreabă ce anume ar face dacă le-ar fi dată şansa de a o lua de la capăt. Printre altele, Socrate spune că trauma pe care el a resimţit-o când s-a văzut nevoit să coboare în lumea lui Hades nu se poate compara cu şocul letal de care trebuie să fi avut parte tânărul Fedru, pentru simplul motiv că el a trăit viaţa ca moarte încă de sus: n-a fost atent la frumuseţea lucrurilor înconjurătoare, n-a avut ochi pentru ceea ce era în jur, decât pentru idee, adică pentru o himeră, a cărei atingere presupune o anume, voluntară şi premeditată, mortificare.

Un adevărat înţelept, meditează filosoful, trebuie să fie bătrân încă de tânăr, ceea ce face ca şi întâlnirea cu Charon să i se pară mai uşoară. Nu la fel se întâmplă cu tinerii: năbădăioşi, violenţi şi senzoriali, măsura lor e ignorarea morţii, chiar dacă vorbesc prea mult, eroic şi nesocotit, despre ea. Parcurgând cu imensă plăcere complicitară Bătrâneţe şi moarte în mileniul trei, de Livius Ciocârlie (Ed. Humanitas, Bucureşti, 2005), aş putea chiar crede că există două comportamente în faţa bătrâneţii şi morţii. Unii vorbesc prea mult de ele. Alţii şi le interiorizează. Primul comportament presupune exorcizare prin cuvânt, estetizare, pe când al doilea este anxios, grav, catastrofic. De partea cărei atitudini este Livius Ciocârlie?: „Scriu despre moarte şi sunt bucuros. Ce poate fi asta altceva decât frivolitate? Frivolitate să fie, dar este una de care sunt mulţumit. Slavă Domnului, până acum nu mă tem. Mă tem mai mult de bătrâneţea dusă prea departe.”

Îmi vine în minte Gustav Aschenbach, bătrânul scriitor al lui Thomas Mann, în preajma morţii, la Veneţia, îndrăgostit de un copil. Înaintea sfârşitului se pomădează: merge la un frizer, îşi schimbă înfăţişarea şi hainele, cere să fie întinerit, estetizează infinit şi culpabil o trecere pe care o putea trăi demn, cumpătat, aşa cum şi-a trăit întreaga viaţă. În cazul acestei tipologii a morţii, sfârşitul transfigurează; arată altfel de cum ai trăit până atunci, ca un soi de trădare de sine (dacă nu apostazie). Cred că o asemenea situaţie a vrut să evite Livius Ciocârlie, atunci când a decis să scrie Bătrâneţe şi moarte în mileniul trei: să nu fie luat prin surprindere, să nu fie trădat de propria sa biologie, obligat să plonjeze, cu luciditate şi resemnare, în ceva inedit, în necunoscut. Volumul – ca şi toate cele precedente ale acestui om exemplar, pe care poţi fi mândru că l-ai cunoscut – familiarizează: mută sfârşitul din zona necunoscutului în aceea a cunoscutului, a familiarităţii. În acest fel, el transformă cumplitul în tandreţe, răspunzând programului existenţial şi – de ce nu? – artistic al unui om pentru care obiectele sunt familiare doar atunci când, de prea multă folosinţă, marginile lor devin moi, catifelate. Volumul dă dovadă de o percepţie meşteşugărească asupra bătrâneţii şi a morţii, transformând spaima în monolog estetic. Nimic strident în textura cărţii, nici un cuvânt la nelalocul său: doar termeni simpli, nespeculativi, făcuţi să se armonizeze într-un ritual de organicizare.

Şi, pentru a folosi un alt termen, într-un soi de pedagogie a bătrâneţii. Bătrânii, de regulă, sunt rapace: vor să ia cu ei prea mult, cu cât se apropie mai mult de moarte. Puţini – şi Livius Ciocârlie este unul dintre ei – ajung la înţelepciunea că în procesul sfârşitului ceilalţi trebuie eliberaţi: că moartea reprezintă, întotdeauna şi fără resturi, o asumare extremă a solitudinii. „Trecem prin mai multe bătrâneţi – scrie autorul. – Foarte bătrân eşti când nu te mai poţi despărţi sufleteşte de cine s-a înstrăinat. Foarte bătrână e mama după ce i-a murit copilul. Bătrâni de tot, cum nu e bine să ajungă nimeni, am fi când noi l-am uita pe Maxone, cum l-a uitat pe Relu mama B. Bătrâneţea asta sper să nu o apuc.”

Vorbeam mai sus de un ritual (regresiv) de organicizare. Îmi povestea cineva un detaliu impresionant, a cărui veridicitate nu am cum să o verific, dar îmi place mai mult fără. Spunea respectivul că în progresia finală a bolii, Cioran a uitat încetul cu încetul franţuzeşte, suprastructura sa lingvistică s-a estompat, apoi s-a şters cu totul, pentru a da la iveală, ca pe un palimpsest, româna neaoşă a copilăriei. Nu ştiu dacă analogia se potriveşte sau nu, dar am avut şi eu impresia, citind Bătrâneţe şi moarte în mileniul trei, că aici se produce un proces similar: autorii francezi, atât de iubiţi de către autor odinioară (şi nu numai din raţiuni profesionale, ci în primul rând din motive de dialectică opozitivă, cârtitoare), se estompează, pentru a lăsa locul acelor maeştri ai organicului cosmic, care sunt ruşii – şi, evident, Bibliei sau textelor sacre. Iată, de pildă, un citat din Maxim Gorki, reprodus la paginile 15-16: „O lume liniştită era în jurul lui şi în lumea aceasta se înfăptuia neîncetat creaţiunea tăcută a naturii, se înfiripa fără zgomot viaţa pe care moartea o loveşte totdeauna, viaţa rămânând, totuşi, de nebiruit; în pacea aceasta lucra încet şi moartea, lovindu-le pe toate, fără a câştiga victoria. Iar cerul albastru strălucea de o mare frumuseţe.” Alţi ruşi citaţi: Dostoievski, Vasili Rozanov, Nadejda Mandelştam. Şi Osip, cu un reproş către Nadejda, pe care s-ar cuveni să-l recitească toţi cei care cred că se scrie prea multă poezie în România: „De ce te plângi? Poezia este apreciată doar aici la noi, doar aici eşti ucis pentru ea.”

Citeam, nu de mult, sumarul volumelor de memorialistică publicate la noi după decembrie 1989, făcut de către Dan C. Mihăilescu (Literatura română în postceauşism, I., Memorialistica sau trecutul ca re-umanizare). De regulă, scriitorul român se foloseşte de puterile care i-au mai rămas ca să le dea o ultimă lovitură piezişă duşmanilor şi prietenilor – aşa, încât să se audă până în Eternitate. Nimic din toate acestea în volumul lui Livius Ciocârlie, din raţiuni de stil: altminteri, ne aflăm, şi aici, în faţa unuia din cei mai buni cititori de care dispune în acest moment cultura română. Autentic fiind, Ciocârlie are şi geniu: nu unul năvalnic, tumultuos sau faustic, ci unul blând, tandru şi cuminte, înălţat deasupra convingerii – reiterate şi în acest volum – că el veghează la catafalcul unei opere neînsemnate (ceea ce, oricât l-am contraria pe autor, numai adevărat nu este).

Însă, odată cu trecerea vremii, Ciocârlie a transformat cultura într-o foarte caldă formă de solidarizare. Sunt citaţi mulţi autori autohtoni contemporani în Bătrâneţe şi moarte în mileniul trei, admirativ şi cu participare. Andrei Pleşu în primul rând, dar şi alţii, mai mici sau mai mari, sau timişorenii (din rândul cărora Mihăieş tot de bătrâneţe se ocupă!). Două lumi se completează în carte: Timişoara profesiei, articulată pe Banatul fabulos al formării, din Burgtheater sau Clopotul scufundat, şi Bucureştiul senectuţii. Ambele – poate nu întâmplător –, transfigurate livresc, nu trăite de-a dreptul. Între ele, ca un intermezzo familiar, de viaţă, Luxemburgul lui Maxone, al nepotului. Ce vede Ciocârlie acolo? Ziduri care se surpă şi despărţiri: „Stăm pe terasă. În dreapta, un zid vechi, întins până departe, acoperit cu frunziş. În stânga şi în faţă, mici grădini. E sigur, e aproape sigur că n-o să mai venim aici. Îmbătrâneşti de câte ori te desparţi definitiv, fără să şi mori. De multe ori, nu ştii. Crezi că ai să te întorci. În realitate, o poartă şi o vârstă s-au închis. N-o să mai venim aici şi nici n-ar mai fi la fel. Zidul o să fie dărâmat, în locul lui se va clădi un mare imobil cu apartamente. Şi, oricum, lucrurile s-au schimbat în aşa fel încât n-am mai fi ca acasă.”

Experienţa senectuţii literare a lui Livius Ciocârlie mai contrariază o stereotipie, pe lângă cele deja enunţate, şi anume că în pragul sfârşitului te întorci pe meleagurile de baştină, adică regresia. Ciocârlie îmbătrâneşte – chiar dacă n-o vrea – cu rădăcinile tăiate: în alt spaţiu decât cel în care s-a format şi a câştigat prestigiu. Un bucureştean sadea ar avea – mă gândesc – o altă atitudine într-o asemenea situaţie: ar pleca în căutarea unei Capitale utopice, sepulclare, combinaţie rară de Mateiu şi Mircea Eliade, grefaţi pe un interbelic strălucitor, nevrotic şi decadent. Mai liniştit, Ciocârlie caută cărţile, căminul şi claustrarea: „Simptom: n-aş mai ieşi din casă. Şi cu cât ies mai puţin, cu atât n-aş mai ieşi deloc.”

Mucalit (cu tandreţe şi cu dragoste…), aş spune că pe Livius Ciocârlie un singur lucru nu-l lasă să-şi trăiască bătrâneţea în tihnă, şi anume obsesia de a o problematiza. Volumul inventariază febril toate cărţile despre senectute şi moarte, din biblioteci şi de pe piaţă, chiar şi emisiunile de la televiziune care se adresează „vârstei a treia”. Scriind despre bătrâneţe, autorul a inventat un personaj: propria sa oglindă – uneori reală, alteori ficţionalizată –, cu care se joacă, sau cu care conversează. Modelul fusese încercat, cu bonomie, în Trei într-o galeră.

Detalii carte
Colecție

Istorie, teorie și critică literară

An

2007

Pagini

296

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „O carte pe săptămână” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Istorie, teorie și critică literară
Istorie, teorie și critică literară – o colecție necesară ca aerul iubitorilor de literatură de toate vârstele. Colecția conține titluri dedicate domeniilor istorie, teorie literară, publicistică, eseuri, critică literară, istorie literară.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Homo brucans şi alte eseuri

24,15 lei 19,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

De la Herakles la Eulenspiegel. Eroicul (eBook)

22,50 lei 19,80 lei
Selectează opțiunile
Reduceri!
Închide

Dostoievski. Tragedia subteranei. Dostoievski şi Tolstoi. Poveste cu doi necunoscuţi

42,00 lei 32,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Aproximaţii

17,85 lei 14,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Poetica temporalităţii

21,00 lei 16,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

De la Herakles la Eulenspiegel. Eroicul

29,40 lei 23,10 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
  • reprez-2-Romania-si-civilizatia-romaneasca-in-Israel-comunicat
    România și civilizația românească în Israel – „Anul cărții în Limba Română în Israel”
    28 octombrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2021 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.