Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiPublicistică & Eseuri Pata tata • Șah
Produsul precedent
Tentaţia limitei şi limita tentaţiei 29,40 lei 23,10 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Indianul alb 10,50 lei 9,30 lei
Publicistică & Eseuri

Pata tata • Șah

14,70 lei 12,00 lei

Pata tata • Șah – Diana Adamek

ISBN: 978-606-594-038-3 ISBN: 978-606-594-038-3 Categorie: Publicistică & Eseuri Autor: Diana Adamek
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Pata tata • şah (eBook) 11,40 lei 9,90 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Publicistică & Eseuri
  • Livrare
Descriere

Pata-Tata • Şah nu este o carte de critică literară, nu este un experiment critificţional hibrid, nu este nici o ficţiune pură, ci este, în cel mai autentic sens pe care îl permite literatura astăzi, confesiunea unei sensibilităţi „bântuite”.

Despre paginile care îşi întind umbrele prelungi asupra propriei vieţi şi despre absenţele care se strecoară imperceptibil din autobiografic în cărţile pe care le citeşte, Diana Adamek scrie într-o tonalitate silenţioasă, hipnotică, cu talentul incontestabil al unui romancier.

Evitând convenţiile obosite ale textualismului, sau problematizările conceptuale ale teoriei literare, Pata-Tata. Şah este romanul unei credinţe poetice care configurează deopotrivă spaţiul clipei vii şi cel al memoriei livreşti în liniile de forţă ale unei vibraţii pasionale. Între cărţile româneşti ale primului deceniu, acest eseu confesiv al Dianei Adamek rămâne cea mai pătimaşă şi mai provocatoare mărturie de credinţă a unui cititor avizat, şi, după cum avea să se dovedească câţiva ani mai târziu, a unui excepţional prozator. (Ovidiu Mircean)

Fragment

Pata tata • Șah de Diana Adamek

Tabla cristalină

Din locul în care scriu privirea mea atinge pie-ziş o farfurioară grecească, cu două chenare aurite: unul zdrenţuit, celălalt lunecos; amândouă călătoare. E una dintre micile amintiri care s-au strecurat în geamantan, în căuşul sandalelor cu care am forfecat plajele. Îmi place această mişcare furişată, care cheamă, între curbe şi linii frânte, întinderi senine de mare.

Ea face pereche cu o altă faianţă pictată: în-făţişează un car solar, vrejuri şi vârtejuri, doi cai, unul de culoarea nisipului, celălalt a jarului, o figurină cu mâinile încordate pe hăţuri, o alta răsucită spre o chemare doar de ea auzită, venită de undeva din spate, roţi, cochilii, bucle, aripi. Dar micul tablou e prea încărcat, abundenţa detaliilor destramă mişcarea. Privirea mea nu întreabă, nu atinge această suprafaţă. Întârzie însă de fiecare dată asupra celei dintâi. Pe scena sa rotundă prind viaţă gesturi moi, o lene caldă, mişcări strecurate parcă din bagheta unui magician, straturi de foşnete. Îi simt de fiecare dată puterea, deşi desenul e convenţional şi stângaci. Am în faţă un Adonis cu forme somnolente, pe jumătate cu-fundate în mulţimea de cuverturi şi perniţe cu desen fastuos, alternând linii, puncte, spirale, chenare împletite, franjuri. Materialul care-l drapează are o cădere complice, dezvelind o piele bronzată, un trup mulţumit. O mână se sprijină pe arcul genunchiului stâng, cealaltă caută cuta umbroasă a veşmântului, piciorul drept, cu pulpa ceva mai nervoasă, aşa strânsă în şireturile sandalei cafenii, nu s-a hotărât încă, îşi trimite balansul peste sulul covorului, deasupra podelei pe care n-o va atinge. În spatele lui e o femeie, pare o slujitoare încremenită în devoţiune. N-are nimic special, decât o mică scufie roşie, uşor caraghioasă, acoperind un păr necoafat, drept şi scurt. Aşezată între două coloane, una ionică, cealaltă cu un capitel mixt, care râvneşte deopotrivă echilibrul doric şi risipa corintică, femeia ţine în mână o torţă. În spate mai e un foc şi aici, în faţă, ca aplecată peste o balustradă, îşi iţeşte capul dintre frunzele de piatră ale coloanei, o pasăre care priveşte în jos. Nimic nu pare să lege personajele, nici un vis, nici o dorinţă. Decât abun-denţa ghirlandelor verzi care urcă pe coloane, şerpuiesc după linia flăcării, prind un colţ al rochiei slujnicei, îşi întind o mlădiţă sub pernă. Nici ele nu-mi spun nimic; nu-mi evocă nici haşuri calme, nici cârcei, nici somn şi nici beţie. Privirea mea sare de aceea de fiecare dată peste figuri.

Se pierde însă cu totul în farmecul pardoselei: un covor afgan, un mozaic persan, o adiere ca de serai cuprinde formele şi le dă mişcarea uşoară, indecisă, a voalului. Mă aflu pe o tablă de şah, cu pătrate largi, pe care sunt aşezate, ca nişte piese din tabere adverse, o carafă cu gât lung, toarta şer-puitoare şi ciocul ca de pelican, lat, puternic, dar fin, apoi un pocal cu deschidere de lotus, visător în curbura sa adâncă şi inelele fugare ale mânerelor, mai există în acest decor un şal şi o pernă ţesute amândouă în ochi de păun, iar lângă ele, ghemuit într-o odihnă atentă, gata oricând să ţâşnească, un ogar cu botul ridicat, ca şi cum ar asculta ceva, iar nările sale ar fremăta. Munţi de pulberi, dune înroşite de soare se strecoară încet şi-şi desenează cocoaşele peste această siestă înşelătoare, jumătate reverie, jumătate pândă, a câi-nelui.

Ştiu toate astea pentru că am privit de aproape farfurioara şi i-am cercetat pe îndelete desenul. Din unghiul din care o observ acum, detaliile se şterg însă, nu mai disting nici cupa, nici ogarul, nimic altceva decât caroiajul elegant pe care se sprijină figurile. Caut să înţeleg de unde vine senzaţia de mişcare, de unde se iscă aerul de magie. Farfurioara e ca o sticluţă din O mie şi una de nopţi căreia privirea mea îi desface dopul pecetluit de secole, eliberând în efluvii de migdală şi portocale necoapte, baloturi de arome, gusturi şi şoapte: unele verzi, altele coapte, unele muguri, altele spori. Un vânt amar, brize sărate şi înţepătoare, o adiere dulce, după care o mică răscoală răcoros acrişoară, apoi şuierul, bufniturile, tunetul, ameninţările, scâncetul, văicărelile şi promisiunile duhului eliberat şi din nou păcălit. Darul lui pentru mine e această tablă de şah. Altfel colorată însă: e o mare de cobalt cu insule de coral. Abia acum cred că ştiu de unde vine vraja pardoselei: nu din geometria severă a formei şi contrastului, ci din abaterea de la regula duelului alb-negru, din mica deviere cromatică. Adică, din purpura legilor ei subterane.

O desfăşor. E curată, limpede, cristalină. Se întâmplă însă ca uneori gândul meu să se împiedice, ca acum, într-o nervură întunecată, un firişor cenuşiu adus la suprafaţă de apele unei peşteri săpate adânc în pământ. Atunci tabla foşneşte, trimite vântul dintr-o parte în alta, ţese din el spirale şi plase, dar, în zadar, încăperile tot a pustiu răsună. Paşii mei cresc, prind contururi necontrolate, dar, deşi caldă încă, urma lor îngheaţă. Cuvintele, croite de la început stângaci, se întorc şi mai însingurate, iar umbra lor are ceva când amar, când zeflemitor. Darul duhului nu mai e o pajişte senină, iese din amprenta sa luminoasă. Naşte ecouri ca nişte oglinzi de bâlci. Plutesc, mă răstorn, înot, zbor pieziş, am urechi de iepure şi nas de clown. Mi-e urât pe această tablă goală. Aşa că îmi voi construi figurile.

Torn lut, îl amestec cu ierburi moi, pisez dafin şi scorţişoară, încerc mai întâi nuanţe de ciocolată, contracarez acest prim imbold cu o mare de vanilie caldă, dar apoi prind curaj şi mă avânt. Abia acum începe jocul. Ajustez tiparele, tai puţin din rochia reginei, îi las pionului, măcar un timp, dreptul la nume şi bucurie, aduc lângă rege o maimuţă, îi dau nebunului o scufie pentru fiecare anotimp şi îi strecor, doar lui, un ceas cu busolă, înfăşor pe turn un fir verde de caprifoi. Calul mi-a scăpat, îmi răspunde cu fervoarea altor spaţii. Apoi, după ce mulajele au ieşit din carcasă, le cufund în cerneluri. Am sute de călimări, alături se odihnesc pensule moi sau aspre, scurte, late, subţiri, unduitoare, împreună fac un dans. Le pot schimba cu cuţite, cu şpacluri, cu ace subţiri şi dăltiţe mici pentru gravură. Şi câte n-aş mai putea inventa.

Aceasta e tabla mea. Am adus pe ea figurile şi le-am aranjat, un prim rând l-am făcut din pioni, un al doilea l-am amestecat. Decorez totul cu nume exotice: partida spaniolă, indiana regelui, apărarea siciliană, franceză, olandeză, rusă, apărarea Philidor, apărarea Tarrasch, apărarea Alehin, apărarea Caro-Kann, gambitul damei, partida cu avantaj, jocul celor doi cai, jocul celor trei cai, deschiderea Reti, deschiderea Sokolski, deschiderea engleză, catalană, indiana veche, indiana Benoni, ce de tărâmuri, ce de miresme! Flori exotice îşi deschid aici caliciul şi tabla mea cristalină se face o grădină cu papagali. Oricum aş răsuci-o, ea nu mai poate etala feţe fără inscripţii. A prins valuri, face spume pe piedestalul pieselor, le grăbeşte. Ce să aleg din darul duhului? Calmul sau nerăbdarea? Ordinea, tumultul, chibzuinţa, risipa? Să le adun într-o tabără albă şi s-o pun deoparte, aici, sus, şi într-una neagră, pe care s-o aşez jos? Să le întărât sau să le împac? Deocamdată le las să-şi urmeze propriile stele.

Detalii carte
Colecție

Publicistică & Eseuri

An

2010

Pagini

160

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Pata tata • Șah” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Publicistică & Eseuri
Colecția Publicistică & Eseuri se compune din variate demersuri pe marginea culturii, a societății contemporane, ancorate în cotidian, cu toate văile și vârfurile ei, notate pe coala de hârtie.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Poetica romanului interbelic

29,40 lei 22,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

O carte pe săptămână

27,30 lei 21,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Ionesco

21,00 lei 16,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Maşina de fugit în lume

29,40 lei 22,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Vasco da Gama navighează (eBook)

18,30 lei 16,80 lei
Selectează opțiunile
Reduceri!
Închide

Melancolii portugheze (eBook)

14,40 lei 12,60 lei
Selectează opțiunile

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.