Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiPublicistică & Eseuri Poetikon
Produsul precedent
Prinţ şi profet 21,00 lei 17,10 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Poetica romanului interbelic 29,40 lei 22,20 lei
Istorie, teorie și critică literară

Poetikon

23,10 lei 18,00 lei

Poetikon – Crişu Dascălu

ISBN: 978-973-7691-58-3 ISBN: 978-973-7691-58-3 Categorie: Publicistică & Eseuri Autor: Crişu Dascălu
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Poetikon (eBook) 17,40 lei 14,70 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Istorie, teorie și critică literară
  • Livrare
Descriere

Volumul reprezintă punctul de finalizare a unor preocupări anterioare ale autorului, afirmat în câmpul semioticii și al stilisticii prin studii și eseuri dedicate cu precădere poeziei românești de-a lungul evoluției ei.
Fără a-i ignora pe creatorii medii, importanți pentru că dau expresie continuității, el și-a propus să explice, cu mijloacele puse la dispozitie de progresul înregistrat de disciplinele umaniste în ultima jumătate de secol, „misterul“ care transforma limba în opera.
Sunt discutați marii poeți naționali, de la Mihai Eminescu la Nichita Stănescu, relevându-i-se fiecăruia specificitatea, așa cum se detașează ea pe fundalul unor constante care definesc însăși esența poeticității.

Fragment

Poetikon de Crişu Dascălu

I. INTRODUCERE
COMPONENTELE TEXTULUI LITERAR

Definiţiile existente ale limbajului poetic pornesc de la evidenţa că limba constituie materialul poeziei, ceea ce ar trebui să ducă, firesc, la recunoaşterea a trei realităţi distincte sau a trei componente ale textului: limba, limbajul şi opera. De regulă, ele sunt reduse în practică la două, prin definirea limbajului drept „limbă utilizată poetic”, cu efectul negativ că acesta este studiat fie ca limbă, fie ca poezie.

Opera este raţiunea de a fi a textului, expresia finalităţii lui: orice text tinde să se desăvârşească în ipostaza de operă. Finalizarea acestei tendinţe este consecinţa declanşării unei metamorfoze a limbii. Când se afirmă că limba este materialul poeziei, se dă expresie unui truism. Dar cum anume devine limba operă, iată o întrebare tulburătoare.

Convertirea materialului lingvistic în obiect estetic reprezintă o activitate transformatoare, un proces în cadrul căruia se constituie şi se anulează limbajul poetic, a cărui unică modalitate de a fi este cea procesuală. Limba poate fi transformată în obiect estetic numai prin deformarea ei în raport cu ipostaza de instrument al comunicării obişnuite, adică prin modificarea ei în aşa fel şi într-atât încât, asigurând funcţionarea textului, ea să supravieţuiască în calitate de limbă. Aşadar, deformare (din punct de vedere lingvistic) şi conformare (din perspectiva operei).

Conformarea stratului lingvistic la operă nu trebuie interpretată drept adecvare a formei la conţinut, ci trebuie înţeleasă ca anticipare a complexităţii de către linearitate – mişcare ce constituie însuşi limbajul poetic: o limbă pe cale de a deveni operă. Cu alte cuvinte, limbajul poetic nu mai este limbă, fără a fi devenit încă operă. El este o procesualitate ameninţată, la limita ei inferioară, de confundarea cu limba (pe care o neagă) şi, la limita superioară, de confundarea cu opera (de care este negat).

Limbajul poetic este un proces contradictoriu, care se desfăşoară în aşa fel încât să asigure cel puţin un element de omogenitate între limbă şi operă (fără de care aceste componente ar fi izolate, iar transformarea nu ar avea loc) şi cel puţin un element discriminatoriu (în absenţa căruia componentele s-ar confunda, iar transformarea ar deveni superfluă). Elementul omogen constă în anticiparea operei prin limbă şi în supravieţuirea limbii în operă (cu precizarea că în ambele situaţii avem de a face cu ipostaze calitativ deosebite în raport cu cea la care se ajunge şi, respectiv, cu cea de la care se porneşte), în vreme ce elementul diferenţiator este identificabil în anticiparea preestetică a operei şi în supravieţuirea translingvistică a limbii (în amândouă cazurile fiind vorba de structuri care încă nu sunt şi, respectiv, care deja nu mai sunt surse de informaţie).

Limba, limbajul şi opera formează, în perspectivă temporală, trei serii având în comun proprietatea diacroniei, dar relevând totodată ritmuri de evoluţie diferite, în sensul că acestea cresc dinspre limbă spre operă. Precizez că aceste diferenţe de ritm au caracter supraindividual şi că ele trebuie deosebite, în consecinţă, de variaţiile individuale, care pot fi, la rându-le, purtătoare ale unor particularităţi evolutive. Precedând opera, limbajul este condiţionat de ea, căci o limbă neconsumată în operă rămâne un simplu instrument de comunicare, ipostază în care procesualitatea limbajului poetic este blocată. Numai receptarea estetică a textului este generatoare de limbaj, şi aceasta în ciuda faptului că (sau poate tocmai pentru că) limbajul este indiferent la criteriul estetic. Consumarea limbii în operă nu este numai un efect de recuperare. Realizată cu concursul receptorului, ea este făcută posibilă de către emiţător care, codificându-şi textul, instaurează în el o informaţie matriceală, de dirijare a metamorfozei prin marcarea limitelor între care este posibilă.

PARADIGMA POETICĂ

Orice solidaritate semantică între cel puţin doi termeni care se raportează unul la celălalt prin intermediul unui suprasens poate fi definită drept o paradigmă. Suprasensul apare în postura unui element ordonator care acţionează în aşa fel asupra relaţiilor dintre termeni încât le imprimă aceeaşi orientare şi îi determină să adere simultan la acelaşi spaţiu paradigmatic.

Este evident că elementul ordonator nu se poate comporta astfel decât situându-se faţă de termeni într-un raport de incluziune, ceea ce înseamnă că, din perspectiva paradigmei desfăşurate, el se prezintă ca recurenţă.

Departe de a duce la uniformizarea textului, elementele recurente au însuşirea de a evidenţia diversitatea acestuia. De altfel, identificarea uniformităţii în diversitate a fost mereu apreciată drept cea mai productivă ipostază a receptării artei. Relevând cu pregnanţă raportul dintre unitate şi diversitate, paradigmaticul îşi demonstrează concordanţa cu procesualitatea limbajului poetic prin dinamica raportului dintre continuu şi discret. Prin urmare, paradigma nu este numai o unitate suficientă, ci şi una contradictorie – condiţii ce permit perceperea ei ca totalitate.

În cazul paradigmelor semantice, raportul dintre omogen şi eterogen ia forma raportului dintre recurenţa unui arhisemem (cu rol de semnificat paradigmatic) şi ocurenţele sememelor (cu rol de termeni paradigmatici).

TEXTUALIZARE, CONTEXTUALIZARE, TRANSTEXTUALIZARE

Când un singur termen al unei paradigme este transferat într-o sintagmă, se poate vorbi de actualizarea lui; când toţi termenii unei paradigme pot fi reperaţi în spaţiul aceleiaşi sintagme, fenomenul poate fi numit sintagmatizare.

Sintagmatizarea comportă trei variante. În prima, termenii paradigmei sunt distribuiţi într-un spaţiu restrâns, care nu-l depăşeşte pe acela al unui text, în aşa fel încât să li se asigure contiguitatea. Pentru această variantă propun denumirea textualizare. În cea de a doua, pe care o numesc contextualizare, termenii aceleiaşi paradigme sunt distribuiţi în spaţiul oferit de un corpus de texte aparţinând aceluiaşi autor, ceea ce permite şi, adeseori, chiar impune decalarea lor. În sfârşit, în cel de al treilea caz, termenii unei paradigme sunt recurenţi într-un spaţiu poetic supraindividual, rezultat prin conexarea, potrivit anumitor criterii, a mai multor corpusuri, situaţie pentru care sugerez denumirea transtextualizare.

Se observă numaidecât că cele trei variante se pot grupa, în funcţie de apartenenţa textelor vizate, în individuale (textualizarea şi contextualizarea) şi supraindividuală (transtextualizarea) iar, după distanţa dintre termeni, în variante ale contiguităţii (textualizarea) şi ale decalării (contextualizarea şi transtextualizarea).

Contiguitatea termenilor conferă paradigmei pe care o alcătuiesc o maximă perceptibilitate, în vreme ce decalarea termenilor reduce perceptibilitatea în cazul contextualizării şi o situează pe un prag minim în acela al transtextualizării. Distanţa topografică dintre termeni, pe care am avut-o în vedere la diferenţierea celor trei variante ale sintagmatizării, nu trebuie identificată cu distanţa paradigmatică, ce are în vedere gradul de eterogenitate semantică a termenilor. Perceptibilitatea paradigmelor sintagmatizate este invers proporţională cu ambele distanţe.

Textualizarea identifică relaţiile paradigmatice cu cele sintagmatice, suspendând atât selecţia (de vreme ce toţi termenii paradigmei sunt sintagmatizaţi), cât şi combinarea (căci termenii coexistau înaintea sintagmatizării lor) şi are ca efect atenuarea contradicţiei dintre caracterul continuu al semnificatului paradigmatic şi cel discontinuu al semnificanţilor. Ea este generatoare de redundanţă.

Contextualizarea şi transtextualizarea se bazează pe nonidentitatea relaţiilor paradigmatice cu cele sintagmatice, duc la intensificarea contradicţiei amintite şi produc entropie.

Detalii carte
Colecție

Istorie, teorie și critică literară

An

2007

Pagini

258

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Poetikon” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Istorie, teorie și critică literară
Istorie, teorie și critică literară – o colecție necesară ca aerul iubitorilor de literatură de toate vârstele. Colecția conține titluri dedicate domeniilor istorie, teorie literară, publicistică, eseuri, critică literară, istorie literară.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Dostoievski. Tragedia subteranei. Dostoievski şi Tolstoi. Poveste cu doi necunoscuţi

42,00 lei 32,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Nopţile lui Cioran

17,85 lei 14,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Rasu´-plânsu´ lui Nichita Stănescu

27,30 lei 20,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Aproximaţii

17,85 lei 14,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Sfârşitul istoriei după Cioran

52,50 lei 42,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Lecturi confortabile

26,25 lei 21,00 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.