Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiPublicistică & Eseuri Secolul Bacovia
Produsul precedent
Securitatea psihologică 29,40 lei 24,00 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Sanin - roman erotic 21,00 lei 16,20 lei
Galeria artiștilor
Istorie, teorie și critică literară

Secolul Bacovia

21,00 lei 17,10 lei

Secolul Bacovia – Mihai Cimpoi

ISBN: 973-86972-8-X Categorie: Publicistică & Eseuri Autor: Mihai Cimpoi
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Secolul Bacovia (eBook) 15,90 lei 13,50 lei
Noutăți
  • Timpul care se varsă în veşnicie 25,20 lei 21,00 lei
  • Femeia din metrou şi alte povestiri 28,35 lei 22,20 lei
  • Poeme pe zimţii vântului 25,20 lei 21,00 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Galeria artiștilor
  • Livrare
Descriere

O carte incitantă despre unul dintre cei mai mari poeţi interbelici, taxat pe nedrept de către G. Călinescu drept un poet minor. Studiul este semnat de cunoscutul exeget literar Mihai Cimpoi, preşedinte al Uniunii Scriitorilor din R. Moldova, Membru al Academiei Române. Cartea se adresează elevilor, studenţilor, precum şi publicului larg de cititori.

Fragment

Secolul Bacovia de Mihai Cimpoi

I
FIINŢA CA NEFIINŢĂ

Bacovia face dovada unei dialectici răsturnate, începutul pur nefiind pentru el fiinţa, ci nefiinţa. Este, de aceea, un eleat, căci numai pentru eleaţi „fiinţa nu este mai mult decât nefiinţă”. Hegel spune: „N i m i c u l  ca fiind acest nemijlocit, egal lui însuşi, este, tot astfel, invers, acelaşi cu ceea ce este  f i i n ţ a.  Adevărul fiinţei, ca şi al nimicului, este de aceea  u n i t a t e a  ambelor; această  u n i t a t e  este  d e v e n i r e a” (Hegel, Enciclopedia ştiinţelor filozofice, Logica, Bucureşti, 1962, p. 176).

Referindu-se la dialectica platoniciană privind devenirea lui Ceva ca un Altul, acest Altul fiind şi el un Ceva, Hegel vorbeşte despre un spectacol monoton al punerii şi depăşirii limitelor: „Se pune o limită, se trece peste ea, apoi din nou se pune o limită şi aşa la infinit”. Cel care fuge de ceva nu este încă liber, căci în această fugă depinde în continuare de cel de care fuge. Infinitul nu poate fi atins, căci este un concept abstract negativ. Filosofii nu-şi pierd însă timpul cu vidul şi cu transcendentul, fixându-se asupra a Ceva concret, absolut prezent. Astfel, ei suprimă finitul şi consideră infinitul ca ceva pozitiv, nu doar negativ. Bacovia îşi pierde timpul anume cu transcendentul şi mai cu seamă cu vidul. Pentru el nu fiinţa  p u r ă  constituie începutul prim, ci nefiinţa  p u r ă.

Heidegger opune fiindul, care este limitat şi foarte concret (floare, masă, hârtie), fiinţei, care este ilimitată şi nedeterminată (Siendes vs Sein).

Preferinţa lui Bacovia merge, aşadar, spre fiinţă înţeleasă ca nefiinţă.

Punându-l pe poetul Plumbului în raport cu Sartre şi Heidegger, am putea spune că el îi împacă pe cei doi filosofi existenţialişti concepând omul atât ca „fiinţă prin care neantul se manifestă în lume”, cât şi revelându-şi-l, prin sentimentul angoasei, ca abis originar care face posibilă fiinţarea (vezi Filozofia de la A la Z, Bucureşti, 1999, p. 357). Omul bacovian este şi cel prin care neantul se manifestă în lume, şi cel căruia fiinţa i se dă „aşa cum este”, pe fondul originar al „nimicului”.

Bacovia e, în fond, un spirit indic, pentru care este definitorie dragostea de gol, amor vacui. Esenţială pentru un asemenea spirit este, după cum statuează Lucian Blaga, „curioasa atitudine de retragere din orizont”. Upanişadele prezintă lumea sensibilă care umple orizontul ca o nonvaloare. Lumea simţurilor, în viziunea lui Buddha şi a Vedontei, este o iluzie. Atitudinea negativă faţă de orizont generează înclinaţia spre elementar. Spiritul goleşte lumea de orice conţinut plastic-concret. „Budha face un pas mai departe spre golirea totală a principiului impersonal de orice conţinut palpabil şi pozitiv. Esenţa lumii şi a existenţei umane este, după părerea sa, „nimicul”, „golul metafizic” (Lucian Blaga, Opere, 10, Trilogia valorilor,  Bucureşti, 1997, p. 172).

Nimicul înlocuieşte Marele Tot, văzut ca Brahman. Este, prin urmare, bunul suprem spre care năzuieşte spiritul. Nirvana se identifică „golului” care are înfăţişarea unui obiect dorit cu sentiment religios. „Nimicul” suplineşte, în consecinţă, „Totul” divin, care apare ca vacuum absolut; între existenţă şi golul metafizic se pune un semn de identitate de esenţă. Lumea şi istoria nu mai interesează spiritul mistic budist. Ţinta este crearea unei stări de extaz, de cufundare extatică în obiect. Contează  permanenţa stării de uniune cu Principiul. „Retragerea totală din orizontul lumii date este calea realizării” (Ibidem, p. 377).

Bacovia nu poate fi înţeles fără această retractilitate budistă din orizontul concret al lumii, care, la el, nu are o notă mistică. Fiinţa bacoviană este o fiinţă care se concepe, în chip noicist, cu periferia pretutindeni şi cu centrul nicăieri. De fapt, Marginea îşi atribuie funcţia Centrului. Ea îl surpă, îi anihilează poziţia suverană de factor centralizator, sistematizator; îl descentralizează. E o acţiune „subversivă”, al cărei efect este instaurarea Golului acolo unde trebuie să existe o axă, un principiu ordonator. Singura logică operatorie e cea a închiderii. A fi înseamnă mişcare închisă (Noica: „Oriunde te uiţi, de la sistem solar până la atom, totul intră în fiinţă, pe planul materiei, prin închiderea mişcării. Dar a fi pe planul materiei este singurul prototip al fiinţei. Orice a fi spiritual este nu numai analogic o mişcare închisă ci şi în el însuşi. Suprema mişcare închisă, gândul, ideea. În etic, nu estetic, în valori, societate, nu e la fel? Sau mişcarea închisă e doar schemă (devenirea întru fiinţă) sau e adevărul însuşi care nu mai merită alt nume. Verum, esse, bonum concertuntur” (Constantin Noica, Jurnal de idei, Bucureşti, 1990, p. 125-126).

Anihilarea Centrului este actul nihilist bacovian fundamental.

În filosofie şi în simbolistică în general el semnifică Principiul ca atare, Realul absolut raportat lui Dumnezeu care, începând cu Hermes Trismegistul, este considerat „o sferă al cărei centru este peste tot, iar circumferinţă niciunde” (în reformularea lui Pascal şi Cusanus). Centrul este, eminamente, obârşie, temei, în care se adună contrariile. „El este focarul de unde purced mişcarea lui unu către multiplu, a interiorului către exterior, a nemanifestatului către temporal, toate procesele de emanaţie şi de divergenţă, şi se întâlnesc, ca într-o obârşie, toate procesele de emanaţie şi de convergenţă, şi unde se întâlnesc în căutarea unităţii lor” (Jean Chevalier, Alain Gheebrand, Dicţionar de simboluri, vol. 1, Bucureşti, 1995, p. 280).

Eminescu percepe Centrul ca „suflet”, cu punct de gravitaţie al lucrurilor. Magul vede toate stelele adunându-se „ca într-un centru” (Povestea magului călător în stele). În însemnările manuscrise, meditaţiile asupra centrului sunt deosebit de frecvente. Sufletul în reprezentarea lui este „punctul de gravitaţie, centrul”, orice individ şi lucru având un singur  astfel de punct centralizator: „Acest punct de gravitaţie care sare la orice mutare din loc, adică oricând o forţă exterioară-l atinge este sufletul obiectului, este pentru obiect ceea ce accentul este pentru cuvânt, ce e limba pentru cumpănă” (Mihai Eminescu, Fragmentarium, Bucureşti, 1981, p. 369).

Gândirea sistemică eminesciană îşi reprezintă un centru divizibil în infinit care nu pierde însă nimic prin diviziune, el rămânând un punct matematic constant. Este punct de gravitaţie al întregii sfere şi totodată al oricărei părţi proporţionale a sferei. „Acest punct e unic, e un individum, de-o divizibilitate infinită” (Ibidem, p. 371).

Bacovia este departe de a concepe o astfel de divizibilitate infinită cu un punct unic indivizibil. Centrul bacovian este mai degrabă cel labirintic, învăluit în taină; este o margine, care desistematizează şi dezaxează.

Centrul, în concepţiile mitologice generale, este locul de întâlnire a omului cu puterea supraumană. El dă certitudinea unei posibilităţi de iniţiere, iubire, acţionare, de aspirare spre înalt. Este ceea ce presupune şi noţiunea de Axis mundis, ca punct de joncţiune între Cer, Pământ şi Infern (după Mircea Eliade).

La Bacovia unitatea lumii este supusă constantei dezmembrări, un punct de joncţiune fiind imposibil. Din triada amintită, Infernul are prezenţă prioritară.

MOARTEA ABSOLUTĂ

Temeiul şi sensul vieţii ar fi credinţa revelată, în rest totul apărând ca atitudine nihilistă. Credinţa este posibilă numai în spaţiul cuprinzătorului, cuprinzătorul fiind conceput ca fiinţa în sine (das Sein an sich), de care suntem cuprinşi sau de fiinţa care suntem noi (das Sein, das wir sind). „Fiinţa care ne cuprinde este lumea şi transcendenţa. Fiinţa care suntem noi este fiinţarea factică, conştiinţa în genere, spiritul, existenţa” (Karl Jaspers, Texte filosofice, Bucureşti, 1986, p. 115).

Ca fiinţare factică trebuie să avem conştiinţa realităţii cu certitudinea fermă că eu exist şi că lucrurile de asemenea există. Bolnavii care îşi pierd pentru un timp această certitudine bat cu piciorul în pământ pentru a o redobândi.

Detalii carte
Colecție

Galeria artiștilor, Istorie, teorie și critică literară

An

2005

Pagini

184

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Secolul Bacovia” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Galeria artiștilor
Galeria artiștilor este o colecție prin care se deschid larg ușile spre viața și opera unor artiști reprezentativi ai omenirii.
Istorie, teorie și critică literară – o colecție necesară ca aerul iubitorilor de literatură de toate vârstele. Colecția conține titluri dedicate domeniilor istorie, teorie literară, publicistică, eseuri, critică literară, istorie literară.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Sfârşitul istoriei după Cioran

52,50 lei 42,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Leopardi (eBook)

11,40 lei 9,60 lei
Selectează opțiunile
Reduceri!
Închide

Aproximaţii

17,85 lei 14,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Entuziasmul melancolic

24,15 lei 18,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Leopardi

15,75 lei 12,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Un deceniu de literatură română

39,90 lei 31,20 lei
Adaugă în coș

Știință & Studii
Sociologie & Studii
Nuvele
Medicină & Studii
Lingvistică
Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților
Galeria artiștilor

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Lansare-Florin-Zamfirescu_Actorie-sau-Magie
    Lansare-eveniment: „Actorie sau Magie” de Florin Zamfirescu
    7 aprilie 2022
  • aura-christi-2016
    Aura Christi recital de Ziua Internațională a Poeziei: Lecția de iubire – Ostrovul Învierii
    21 martie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2021 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.