Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiReligie & Spiritualitate Eseuri biblice
Produsul precedent
Secolul Bacovia (eBook) 15,90 lei 13,50 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Studii de dialectologie generală și română 38,00 lei 26,10 lei
Religie & Spiritualitate

Eseuri biblice

25,20 lei 20,10 lei

Eseuri biblice – Ștefan Borbely

ISBN: 978-606-668-128-5 ISBN: 978-606-668-128-5 Categorie: Religie & Spiritualitate Autor: Ștefan Borbely
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Eseuri biblice (eBook) 19,20 lei 17,70 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Religie & Spiritualitate
  • Livrare
Descriere

Atunci când Iisus le spune ucenicilor, în Evanghelia după Matei, 5:14, enunţând „fericirile” (în Cuvântarea de pe munte) că „voi sunteţi lumina lumii. O cetate situată pe un munte nu poate să rămână ascunsă”, accepţiunea e strict metaforică, la fel cum se întâmplă şi în foarte cunoscuta scenă a Schimbării la faţă, tot în Mat. 17:2, unde se spune că „El s-a schimbat la faţă înaintea lor; faţa lui a strălucit ca Soarele şi hainele i s-au făcut albe ca lumina”.

În Evanghelia după Marcu, mai aspră şi – după cum ştim – mai veche decât aceea a lui Matei, lumina are, de asemenea, o accepţiune metaforică, fiind asociată cunoaşterii ezoterice pe care, prin credinţă, o vor dobândi creştinii, spre deosebire de celelalte neamuri, cărora le este rezervată doar o cunoaştere exoterică.
(Ştefan Borbély)

Fragment

Eseuri biblice de Ștefan Borbely

Ce ştia Pavel
– Timpul iubirii în creştinismul timpuriu –

Să recurgem, pentru a preciza cadrul tematic al textului nostru de acum, la un pasaj clasic din Întâia Epistolă către Corinteni, în care Sf. Pavel spune: „…nebunia lui Dumnezeu este mai înţeleaptă decât oamenii şi slăbiciunea lui Dumnezeu este mai puternică decât oamenii.” (I Cor., 1: 25). Nebunia este un termen care îi place foarte mult lui Pavel: „Priviţi la chemarea voastră, fraţilor: printre voi nu sunt mulţi înţelepţi în felul lumii, nici mulţi puternici, nici mulţi de neam ales. / Dar Dumnezeu a ales lucrurile nebune ale lumii, ca să facă de ruşine pe înţelepţi. Şi Dumnezeu a ales lucrurile slabe ale lumii, ca să facă de ruşine pe cele tari.” (Ibid., 1: 26-27) Ceea ce sugerează în mod neîndoielnic pasajele citate este că Pavel interpretează creştinismul ca pe o împlinire „nebună” a Vechiului Testament, caracterizarea fiind departe de a sugera vreo nefericire terminologică sau vreo blasfemie. Dimpotrivă, Pavel are în vedere, se pare, întreaga cultură elenă şi elenistică de dinaintea sa, atunci când spune că filosoful şi cărturarul acestei epoci au fost reduşi la tăcere de către fervoarea „nebună” declanşată de către Dumnezeu prin noul tip de religie pe care îl reprezintă creştinismul: „Unde este înţeleptul? Unde este cărturarul? Unde este vorbăreţul veacului acestuia? N-a făcut Dumnezeu nebunie înţelepciunea lumii acesteia?” (I Cor., 1: 20) Şi, pentru ca lucrurile să nu fie lăsate în suspensie într-un context religios echivoc, în pasajul imediat următor, Pavel identifică „predicarea” creştină cu „nebunia”, referirile făcându-se din nou la cultura dilematică, demonstrativă a gândirii filosofice clasice sau rabinice: „întrucât, în înţelepciunea lui Dumnezeu, lumea cu înţelepciunea ei n-a cunoscut pe Dumnezeu, Dumnezeu a binevoit să mântuiască pe cei care cred, prin nebunia predicării.” (Ibid., 1: 21)

Recurenţele cuvântului „nebunie” sunt nu atât obsesive, cât programatice, ilustrând una dintre tendinţele majore ale tradiţiei pauliniene din primele decenii ale creştinismului. Eseul de faţă îşi propune să elucideze sensul paulinian primar al acestui termen, asociindu-l cu cel de „iubire” şi „moarte”, prin intermediul cărora „moştenirea duhovnicească” de la care se revendică Pavel dobândeşte accepţiunea unei fervori iniţiatice care se consumă aici, pe pământ. Relaţia iubire – moarte – nebunie traversează întreaga gândire a lui Pavel, fiind extrapolată şi asupra ciclurilor culturale, unde creştinismul apare ca fiind o împlinire „nebună”, prin reconversie, a culturii sapienţiale antice: „Nimeni să nu se înşele – le spune el corintenilor în prima epistolă adresată lor –: dacă cineva dintre voi se crede înţelept în veacul acesta, să se facă nebun, ca să ajungă înţelept. / Căci înţelepciunea lumii acesteia este o nebunie înaintea lui Dumnezeu…” (I Cor., 3: 18-19) Singura diferenţă este că „nebunia” nu este un dat, ci un stadiu care se cere a fi generat pe cale activă, dezarticularea lumii pe calea „nebuniei” fiind echivalentă destructurării creştinului pe calea morţii „iubitoare”, care duce înspre Iisus. „Puterea mea în slăbiciune se desăvârşeşte” – îi spune Iisus lui Pavel, într-o clipă de îndoială a acestuia. „De aceea – răspunde apostolul –, simt plăcere în slăbiciuni, în insulte, în nevoi, în prigoniri, în strâmtorări pentru Hristos; căci, când sunt slab, atunci sunt tare./ Am ajuns nebun.” (2 Cor., 12: 9-11)

Ca segment temporal, ne va interesa cum anume gândea Pavel pe vremea misiunilor sale apostolice în Asia Mică, Grecia şi Macedonia, când scrie Epistolele (52 – 57 e.n.), ştiut fiind faptul că el soseşte la Ierusalim, unde va fi şi prins, în primăvara anului 58, urmând să moară prin decapitare pe un drum din afara Romei, după toate aparenţele în anul 64, pe vremea lui Nero, simultan cu martiriul prin răstignire al lui Petru (unii exegeţi, inclusiv Părinţi creştini, împing anul până în 68, dar este puţin probabil). Pentru economia temporală a lucrării să mai precizăm că-n tot acest timp Evangheliile sinoptice nu sunt încă redactate, Marcu scriind-o pe prima în jurul anului 67, la Roma, cu trei ani înainte de distrugerea de către romani a celui de-al doilea templu din Ierusalim, dar în mod obligatoriu după moartea lui Petru şi Pavel – aşa cum sugera Sf. Irenaeus –, referinţele la distrugerea templului nefigurând în text, pe când faptele lui Petru şi Pavel sunt prezentate ca ţinând de domeniul trecutului. O altă tradiţie cronologică legată de prima Evanghelie îl prezintă pe Marcu ca „interpret” al lui Petru, sub supravegherea căruia el redactează o evanghelie propovăduită în biserici; nu se ştie dacă este vorba de Evanghelia pe care o avem în Noul Testament, sau de o protoevanghelie mai sumară, care s-a pierdut, însă supoziţia potrivit căreia concepţia teologică a lui Marcu era mult mai apropiată de aceea a lui Pavel, decât de aceea a lui Petru pare mult mai plauzibilă sub aspect ideatic, deşi se ştie că cel dintâi îl repudiase pe Marcu în momentul iniţierii celei de-a doua misiuni evanghelice, pe motivul că acesta îl abandonase pe nepusă-masă în prima (Faptele Apostolilor sugerează: de teama unor persecuţii).

În consecinţă, ne vor interesa în text şi similitudinile dintre gândirea lui Marcu şi aceea a lui Pavel, care pornesc de la ideea necunoaşterii, de către amândoi, a tradiţiei legate de imaculata concepţie şi de copilăria lui Iisus, care apare numai la al doilea evanghelist, Matei, într-un sens evident corectiv. Evanghelia lui Marcu nu pomeneşte nimic de Bethlehem şi de naşterea în iesle, în vreme ce Pavel nu le menţionează nici el; la Marcu, pe de altă parte, există o tensiune evidentă între Iisus şi membrii familiei sale, care culminează cu repudierea mamei şi a fraţilor în Ierusalim: „Atunci au venit mama şi fraţii Lui şi, stând afară, au trimis să-L cheme. / Mulţimea stătea în jurul Lui, când I-au spus: «Iată mama Ta şi fraţii Tăi sunt afară şi Te caută.» /El le-a răspuns zicând: «Cine sunt mama Mea şi fraţii Mei?»/ Apoi, aruncându-şi privirile peste cei care stăteau împrejurul Lui, a zis: «Iată mama Mea şi fraţii Mei.» (Marcu, 3: 31-35)

Se admite, îndeobşte, că pasajul trădează, programatic, preeminenţa iubirii confraterne, spirituale, în raport cu cea biologică, materială, dar motivul sosirii mamei şi a fraţilor este foarte bine precizat în text, descinderea lor fiind precedată de neliniştea populară pe care o stârnesc miracolele şi propovăduirile lui Iisus, urmat peste tot de un număr mare de oameni, care pun la un moment dat stăpânire pe o casă, nedându-le gazdelor „nici măcar [şansa] să-şi mănânce pâinea” (Ibid., 3: 20) Alertate, rudele lui Iisus se simt obligate să intervină („Rudele lui, când au auzit, au venit să pună mâna pe El, căci ziceau: «Şi-a ieşit din minţi!»), învăţaţii Templului fiind şi ei de părere că Iisus şi-a pierdut minţile: „Şi cărturarii, care se coborâseră din Ierusalim, ziceau: «Este stăpânit de Beelzebul; scoate demonii cu ajutorul prinţului demonilor.»” (Ibid., 3: 21-22) Aşa cum vedem, ca şi în cazul lui Pavel, şi aici avem de-a face tot cu prezumţia unei nebunii: trecerea prin extaz e obligatorie, ca o iniţiere de ordin spiritual, soteriologic.

Nuanţele istorice şi doctrinare sunt îndeajuns de discutabile pentru ca Michel Quesnel, în volumul colectiv Originile creştinismului (Ed. Polirom, Iaşi, 2002) să nu-şi pună în mod direct întrebarea: Pavel şi Iisus – una şi aceeaşi religie?: „Deosebirile între persoana lui Iisus, pusă în scenă de către Evanghelii, şi Fiul lui Dumnezeu, la care se referă Pavel în epistolele sale, sunt izbitoare. […] Putem şti, prin intermediul lui Pavel, că Iisus este «născut din femeie, născut sub Lege» (Ga, 4:4), «născut din sămânţa lui David, după trup» (Rm 1:3) şi că acestea au luat sfârşit prin moartea lui pe cruce. Dar nici o aluzie la minuni, la parabole sau la atâtea alte episoade din viaţa lui Iisus nu este de găsit în epistolele pauline.”1

Motivele – arată autorul – nu rezidă în carenţele de informaţie ale lui Pavel, care nu a fost printre discipolii lui Iisus, nu a participat la Cina cea de Taină şi nu a fost de faţă în momentul răstignirii (de fapt, există indicii doar circumstanţiale care să ateste că Apostolul l-ar fi văzut pe Iisus, simple indicii care nu trec de conjecturi, pe care nici Pavel nu le confirmă în fragmentele autobiografice din Epistole, dar nici Luca în Faptele Apostolilor, scrise în jurul anului 90), ci chiar în cultura lui Pavel, fariseu dotat cu o indiscutabilă sensibilitate filosofică, apropiată neoplatonismului (dacă nu chiar extrasă direct din acesta): „despre discurs este vorba la Pavel, un discurs al cărui miez este Iisus, dar construit pe concepte filosofice şi teologice împrumutate din lumea greacă, străine de propovăduirea istorică a lui Iisus şi, de cele mai multe ori, lipsind din textele evanghelice.”2

Cu alte cuvinte, pentru Pavel Iisus este mai mult un simbol de transgresiune individuală decât Fiul lui Dumnezeu care s-a întrupat, a strâns discipoli, a suferit şi a murit pe cruce, ceea ce înseamnă că esenţa creştinismului coboară din cer şi este căutată pe pământ, constând în capacitatea cuiva de a deveni alt om prin intermediul credinţei. Motivele sunt, în principal, de ordin autobiografic: aprig prigonitor al creştinilor în prima fază a vieţii sale, Pavel devine alt om prin intermediul revelaţiei de pe drumul Damascului, când fiinţa cerească a lui Iisus i se arată pentru a-i reproşa acţiunile punitive întreprinse împotriva nazareenilor. Este o transgresiune (similară, întru câtva, cu cea a esenienilor), pe care Pavel le-o recomandă tuturor credincioşilor care aderă la creştinism, sugerând în mod limpede faptul că intrarea în noua credinţă înseamnă, în mod obligatoriu, o renaştere – adică, în sens iniţiatic, o nouă trecere prin mamă. Aşa se explică sugestia lui Pavel, din Epistola către Galateni, potrivit căreia „Dumnezeu […] l-a pus deoparte din pântecele mamei” sale, pentru a-l hărăzi unei noi credinţe (Ga, 1: 15). Ştim bine că, practic, lucrurile nu au stat aşa, fiindcă Pavel se va distinge printr-o „râvnă nespus de mare pentru tradiţiile strămoşilor” săi, „prigonind peste măsură” şi „devastând” Biserica lui Dumnezeu (ibid., 1: 14), trecând la noua credinţă printr-o revelaţie avută la maturitate; dar textul sugerează că te poţi întoarce în pântecele mamei tale pentru a o porni pe un alt drum al vieţii, ceea ce confirmă una dintre aserţiunile lui Pavel, potrivit căreia „mama” (asimilată, în general, Bisericii) este, spiritual vorbind, o realitate electivă, pe care naşterea doar o întrezăreşte ca posibilitate, ea devenind fapt prin intermediul botezului (aşa cum s-a întâmplat şi în cazul lui Iisus).

De altfel, aşa cum se ştie, Pavel este întotdeauna interesat să precizeze că învestitura sa, obţinută prin intermediul corpului duhovnicesc al lui Iisus, care i s-a arătat pe drumul Damascului, orbindu-l pentru trei zile, este de provenienţă divină, rezultat al transgresării, spre deosebire de aceea a mărturisitorilor din cercul intim al lui Iisus, concentraţi în jurul lui Petru şi al lui Iacov, pentru care învestitura vine pe cale „omenească”: „Fraţilor – le precizează Pavel Galatenilor –, vreau să ştiţi că Evanghelia vestită de mine nu este omenească / pentru că n-am primit-o, nici n-am învăţat-o de la om, ci prin descoperirea lui Iisus Christos.” (Ga, 1: 11-12) Pentru orice om aflat în situaţia convertirii – care este şi o apostazie strict personală! –, impulsul prim ar fi fost să „urce” la Ierusalim, pentru a le împărtăşi „alegerea” celorlalţi apostoli şi pentru a obţine, de la cei care au avut privilegiul de a-l însoţi pe Iisus pe drumul propovăduirii şi al suferinţei, informaţiile directe necesare. Dimpotrivă, Pavel – după aceeaşi mărturie a Epistolei către Galateni (1: 15-19) – se retrage în solitudinea cea mai adâncă, plecând în Arabia, şi asta în mod evident pentru a evita contactul cu semenii („îndată nu m-am sfătuit cu nici un om / nici nu m-am suit la Ierusalim la cei care erau apostoli înainte de mine…”), apoi revine la Damasc, ceea ce înseamnă că el ţine cu tot dinadinsul să-şi interiorizeze revelaţia prin surmontarea contemplativă a statutului de fiinţă umană. Epistola către Galateni precizează în mod indubitabil transgresarea, sugerând că apostolul renăscut nu mai lucrează pe placul oamenilor, ci exclusiv al lui Dumnezeu: „Caut eu acum să satisfac pe oameni sau pe Dumnezeu? Sau caut să plac oamenilor? Dacă aş mai căuta să plac oamenilor, n-aş fi robul lui Hristos.” (Ga, 1: 10)

Detalii carte
Colecție

Religie & Spiritualitate

An

2015

Pagini

224

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Eseuri biblice” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Religie & Spiritualitate
Religie & Spiritualitate pentru cei avansați, pentru inițiați și pentru cei aflați la începutul drumului.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Existenţa diafană

29,40 lei 23,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Dumnezeu şi Holocaustul la Elie Wiesel

16,80 lei 13,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Homo brucans şi alte eseuri

24,15 lei 19,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

De la Herakles la Eulenspiegel. Eroicul (eBook)

22,50 lei 19,80 lei
Selectează opțiunile
Reduceri!
Închide

De la Herakles la Eulenspiegel. Eroicul

29,40 lei 23,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Cămașa lui Christos

60,00 lei 54,00 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.