Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
1 item / 16,20 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
1 item / 16,20 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Vezi coșul „Ionesco” a fost adăugat în coș.
Reduceri!
Prima paginăCărțiPublicistică & Eseuri Cercul de la Sibiu
Produsul precedent
Creştinism şi sinucidere 13,65 lei 10,20 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Ce istorie scriem 21,00 lei 16,20 lei
Istorie, teorie și critică literară

Cercul de la Sibiu

21,00 lei 17,10 lei

Cercul de la Sibiu – Petru Poantă

ISBN: 973-7691-24-5 ISBN: 973-7691-24-5 Categorie: Publicistică & Eseuri Autor: Petru Poantă
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Cercul de la Sibiu (eBook) 16,20 lei 14,40 lei
Noutăți
  • Contemporanul nr. 03 Martie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Biologia și ecologia codalbului (Haliaeetus albicilla L.) prezent la gurile Dunării (România) (eBook) 48,00 lei 45,00 lei
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Istorie, teorie și critică literară
  • Livrare
Descriere

Un volum de istorie, teorie şi critică literară, strict necesar, întrucât se referă la unul dintre cele mai interesante grupuri din istoria literaturii române, şi anume Cercul de la Sibiu, care a dat culturii nume de răsunet ca, de pildă, Ştefan Aug. Doinaş, Nicolae Balotă, Ion Negoiţescu ş.a.

Scrisă într-un stil inconfundabil, alert, de o supleţe unică, cartea e destinată studenților, elevilor, profesorilor, precum şi publicului larg de cititori.

Fragment

Cercul de la Sibiu de Petru Poantă

REPERE ÎN MIŞCARE

O definire a Cercului Literar de la Sibiu întâmpină cam aceleaşi dificultăţi ca definirea oricăror „grupări literare”, „şcoli”, „curente” etc. Chiar acolo unde există programe sau doctrine, în aparenţă riguros articulate, construcţia unui model abstract este aproximativă, mereu subminată de realitatea vie, dinamică, diversă şi adesea contradictorie a proiectelor teoretice actualizate în creaţia propriu-zisă. Oricât de omogenă, o grupare literară reprezintă altceva, mai mult ori mai puţin decât suma ideilor, respectiv a operelor membrilor săi. Dar acest altceva nu este o esenţă apriorică, ci un „fapt literar”, un fenomen de sinteză, variabil în timp întrucât include pe lângă textele constitutive şi reacţiile cititorului faţă de ele. Din perspectiva teoriei moderne a lecturii, deplasarea accentului de pe autor şi opera sa pe receptare se produce şi în cazul doctrinelor de grup, la limită, chiar al faptului pur de istorie literară. O consecinţă imediată a acestei mutaţii constă în recunoaşterea unei priorităţi a subiectivităţii cititorului (cercetătorului), subiectivitate cenzurată însă de coduri culturale. Cititorul obişnuit nu se află în fata textului într-o stare de inocenţă absolută; cu atât mai puţin specialistul. Cu toate că aici mă interesează cu precădere o problemă de istorie şi teorie literară, lucrurile nu sunt cu totul diferite. Lectura literară a corpului de texte cerchiste nu poate reconstitui obiectiv semnificaţia lor originară, cu toate că apelează la aceleaşi concepte. Astfel, deşi interpretarea mea îl va situa în contextul anilor ‘40, prin lectura de astăzi Cercul Literar nu mai aparţine contextului originar, dar nici unuia exclusiv subiectiv. Receptarea lui actuală este „alterată”, pe de o parte, de variabilitatea receptării lui în timp, iar pe de altă parte, de codul sistemului literar actual. Ca exemplificare, să ne referim, concis, la autonomia esteticului, un principiu de existenţă al Cercului Literar. Conceptul rămâne până astăzi o obsesie a literaturii române. Toate polemicile semnificative iscate în jurul lui s-au purtat în planul ideologiilor. Până după al doilea război mondial, el a fost perceput, chiar dacă nu întotdeauna negativ, drept o alternativă suspectă la „naţionalism”; o „formă” de împrumut care se substituie „fondului” autohton. La apariţia Manifestului cerchist, o asemenea confuzie de criterii ajunge din nou la un moment de criză radicală, asemănător celui care provocase conflictul dintre modernism şi sămănătorism la începutul secolului. Mai mult, asimilat estetismului, devine, pentru naţionalişti, proba intenţiei cerchiştilor de „trădare naţională”. Ulterior, autonomia esteticului e abolită ca o lege care ar atenta la însăşi existenţa statului. În contrapunct, conceptul dobândeşte o aură eroică, transformat într-un fel de echivalent literar al disidenţei politice. Ideologia comunistă îl acceptă după anii ‘60, însă de acum el îşi va simţi periclitată autoritatea chiar în interiorul fenomenului literar. Postmodernismul operează cu altă terminologie şi democratizează criteriile de valorizare. Într-un asemenea „context analitic”, autonomia esteticului are înţelesul unui termen istoricizat, în aceeaşi situaţie găsindu-se şi doctrina fundamentată de el. Trebuie, apoi, să ţinem cont şi de concepţiile şi evoluţiile individuale ale cerchiştilor, îndeosebi ale criticilor/eseiştilor, evoluţii în fond divergente. De pildă, un cititor, oricât de perspicace, dar care nu ştie nimic despre Cercul Literar, nu va stabili nici o asemănare de doctrină între critica exclusiv estetică a lui I. Negoiţescu şi hermeneutica antropologică a lui Nicolae Balotă. În realitate, unul a conservat cu gelozie revelaţia originară a grupării, celălalt lăsându-se sedus de o maximă deschidere axiologică. Prin urmare, iată că ceea ce parte să constituie diferenţa specifică a Cercului Literar reprezintă mai curând marca unor delimitări succesive faţă de devierile flagrante de la dominanta „tradiţională” a modernităţii. Nu îi lipsesc ideile originale, însă în ansamblu el apare ca o soluţie de continuitate cu iniţiative reformiste în interiorul modernismului. Vom vedea, astfel, că Manifestul nu se referă la o eventuală criză organică a literaturii, ci la câteva anomalii ale ei. Tinerii cerchişti consideră literatura română un organism în creştere pe care, periodic, îl încearcă diverse maladii. De aceea, Manifestul lor are, înainte de orice, semnificaţia unui act terapeutic, în anii ’40 asemenea maladii fiind identificate în neo-sămănătorism şi estetism.

Vom constata, apoi, că dacă se poate vorbi despre o doctrină a Cercului, aceasta este flexibilă şi preponderent pragmatică. Cerchiştii descoperă anumite idei literare pe măsură ce îşi actualizează proiectele originare creative. Teoreticul nu premerge, normativ, creaţiei; este doar ipostaza ei reflexivă. Prin el sunt validate nişte performanţe, aşa ca în cazul poeticii baladei a lui Radu Stanca. Literatura nu poate fi schimbată înainte de a o scrie: iată intuiţia de bun simţ a unei grupări literare care s-a născut „clasicizată” deja. Se manifestă aici conştiinţa fecundă a descendenţei culturale, a cărei finalitate este ambiţia sintezei; o sinteză fundamentată într-un mit livresc, acela al goetheanului Euphorion. Într-o scrisoare către Radu Stanca, I. Negoiţescu concepe euphorionismul drept o conjuncţie a apolinicului cu fausticul, a ordinii eline cu dinamismul modern. Recursul la prestigiul acestor modele simbolice ale culturii europene implică o disociere tacită de teoria lovinesciană a sincronismului, o abordare circumspectă, dacă nu chiar uşor ostilă, a ceea ce s-a numit „spiritul secolului”. „Resurecţia baladei” trimite direct la o asemenea nostalgia a arhetipului cultural, ea însemnând întrucâtva o desincronizare cu tendinţele dominante ale poeziei din deceniul cinci. Baladele lui Radu Stanca şi Ştefan Aug. Doinaş încorporează o mulţime de scenarii mitico-livreşti (eline, latine ori medievale), structurate pe nişte categorii estetico-literare semnificative, precum tragicul, orficul, pastoralul ş.a. Nu este vorba, bineînţeles, despre influenţe, imitaţii etc., ci, pe linia esteticii moderne, despre eliberarea creaţiei de sub prejudecata inspiraţiei „pure”, extatice, spontane, precum şi a mimesisului. Literatura se naşte din literatură/cultură, iar procesul creaţiei presupune, dincolo de intuiţia primară, meşteşug, tehnici specifice. Aceasta nu e o descoperire a cerchiştilor; importantă rămâne însă luciditatea pătimaşă cu care se pune problema într-un mediu literar agresat de amatorism. Cercul Literar distonează oarecum în epocă şi prin această emfază a seriozităţii intelectuale. Deşi foarte tineri, cerchiştii ostentează nu numai prin precocitatea talentului, dar şi prin calităţi specifice maturităţii: erudiţie, gust, rafinament, spirit critic echilibrat, putere de discernământ. Ei intră în literatură cu o conştiinţă a creaţiei formată, sub acest aspect nefiind cu nimic mai prejos decât generaţia lui Mircea Eliade, de care însă îi desparte radical ideologia. Nu există nici o referinţă, polemică măcar, la direcţia naţionalist-ortodoxistă Vulcănescu – Eliade – Noica, şi nu întâmplător. Cerchiştii se reclamă deschis de la tradiţia latină, căutându-şi mentorii spirituali pe un alt nivel: Şcoala Ardeleană – Maiorescu – Lovinescu. Din asemenea opţiuni vom deduce modul diferit de înţelegere a raporturilor tradiţie – modernitate, provincial – naţional, autohton – universal (cosmopolit).

Dar subiectul cel mai delicat în definirea Cercului Literar îl constituie conexiunile cu ideologia politică. Principial, gruparea s-a considerat apolitică şi, într-adevăr, discursul literar al membrilor săi nu este semantizat politic, în accepţiunea strictă a termenului. O orientare politico-ideologică există însă, implicită, metatextuală, şi ea va fi decodată pentru prima dată de către Virgil Nemoianu. Este vorba despre aderarea cerchiştilor la tradiţia liberală, adică la un sistem de valori articulat în secolul trecut şi care a făcut posibilă naşterea civilizaţiei române moderne, respectiv începutul sincronizării ei cu structurile civilizaţiei occidentale. „Rataşarea la Europa, prioritatea latinităţii, adoptarea modelelor instituţionale şi a liniilor de comportare şi cugetare ale Apusului, dezvoltarea liberei întreprinderi şi a claselor de mijloc sub protecţia şi îndrumarea puterii statale, unirea tuturor românilor între aceleaşi fruntarii, privilegierea sistemului educativ ca principal canal de promoţie şi mobilitate socială – iată principiile care se bucurau de consensul elitelor politice şi, în bună măsură, ale întregului popor” (Virgil Nemoianu, Surâsul abundenţei. Cunoaştere lirică şi modele ideologice la Ştefan Aug. Doinaş, Bucureşti, Editura Eminescu, 1994, pag. 136). Principiile acestea fuseseră de fapt codificate de Eugen Lovinescu în Istoria civilizaţiei române moderne, carte acuzată, în deceniul trei, de către naţionaliştii în ascensiune, că susţine doctrina partidului liberal. Adoptându-l drept principal mentor pe Lovinescu, cerchiştii erau conştienţi că intră sub incidenţa ideilor liberale ale acestuia şi că se situează, astfel, în dezacord cu anti-occidentalismul autohtonismului. Concret, liberalismul înseamnă pentru ei promovarea prerogativelor fundamentale ale democraţiei, ale societăţii civile deschise; mai exact, înseamnă privilegierea libertăţilor individuale, a iniţiativei creatoare şi a competenţei profesionale. Pentru ideologia oficială a momentului, poziţia lor apare însă confuză, fiind suspectaţi de tendinţe extremiste, atât de dreapta, cât şi de stânga. Principala suspiciune e alimentată de sinuoasa biografie publică a lui I. Negoiţescu care îşi începe aventura sibiană cu defilări pompoase în uniforma legionară şi cu articole inflamatorii despre „mişcare” şi „conducător”. În 1943, ideile Manifestului fuseseră brutal sancţionate în câteva „oficine ale naţionalismului”, Gândirea, Neamul românesc, Porunca vremii. În ordine politică, grupării i se aplică etichete precum „Comuniştii de la Sibiu” sau „Comunismul estetic”, denunţând „estetismul iudaizant şi cosmopolit” pentru care era culpabilizat şi Eugen Lovinescu. Prin aceeaşi grilă, Manifestul e receptat cu simpatie de către unii scriitori de stânga, ca Eugen Jebeleanu şi George Ivaşcu. Revenind la I. Negoiţescu, este destul de curios că nimeni nu face acum aluzie la scurta sa „rătăcire” legionară.

Detalii carte
Colecție

Istorie, teorie și critică literară

An

2006

Pagini

256

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Cercul de la Sibiu” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Istorie, teorie și critică literară
Istorie, teorie și critică literară – o colecție necesară ca aerul iubitorilor de literatură de toate vârstele. Colecția conține titluri dedicate domeniilor istorie, teorie literară, publicistică, eseuri, critică literară, istorie literară.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

La formarea ideilor

15,75 lei 12,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Labirint fără minotaur

18,90 lei 15,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Teoria şi practica literaturii la început de mileniu

21,00 lei 16,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Rasu´-plânsu´ lui Nichita Stănescu

27,30 lei 20,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Dostoievski. Tragedia subteranei. Dostoievski şi Tolstoi. Poveste cu doi necunoscuţi

42,00 lei 32,10 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Poetica romanului interbelic

29,40 lei 22,20 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Revista-Punctul-critic-3-4-2022
    Punctul Critic nr. 3-4 (41-42) 2022: Criza – cuvântul de ordine al resetării „normalității”. Agricultura românească – eterna cenușăreasă
    30 decembrie 2022
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2023 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.