Select Gift

La oricare 2 cărți cumpărate, a treia este gratis!
  • NEWSLETTER
  • CONTACT
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
Contul meu
0 items / 0,00 lei
Meniu
Librăria online Ideea Europeană Librăria online Ideea Europeană
0 items / 0,00 lei
Colecțiile noastre
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librărie
  • eBooks
  • Informații
    • Despre noi
    • Cum comand?
    • Ghid eBook
    • Pentru autori
    • Catalog · Distribuție
  • Blog
  • Proiecte
  • Punctul Critic
  • OFERTE SPECIALE
  • NOUTĂȚI
Reduceri!
Prima paginăCărțiPublicistică & Eseuri Editorialul. Strategii de interacțiune cu literatura
Produsul precedent
Mari enigme ale lumii (eBook) 55,20 lei 52,80 lei
Înapoi în librărie
Următorul produs
Artă și destin - Album 249,90 lei 186,00 lei
Istoria mentalităților

Editorialul. Strategii de interacțiune cu literatura

31,50 lei 25,20 lei

Editorialul. Strategii de interacțiune cu literatura – Dragoș Bako

ISBN: 978-606-594-691-0 ISBN: 978-606-594-691-0 Categorie: Publicistică & Eseuri Autor: Dragoș Bako
Share
închide
Disponibil și în format eBook:
  • Editorialul. Strategii de interacțiune cu literatura (eBook) 24,30 lei 22,50 lei
Noutăți
  • Șambelanul oficios - Ediție bilingvă 34,65 lei 27,60 lei
  • Contemporanul nr. 01 Ianuarie 2023 7,00 lei 5,00 lei
  • Corcoduşul, eu şi... FaceBook
    Evaluat la 5.00 din 5
    25,20 lei 21,00 lei
  • Descriere
  • Fragment
  • Detalii carte
  • Recenzii (0)
  • Despre Istoria mentalităților
  • Livrare
Descriere

Prin resuscitarea editorialului cu ajutorul literaturii, cartea lui Dragoș Bako se dorește o pledoarie împotriva standardizării culturale și comportamentale, un panaceu pentru ameliorarea disonanței cognitive și eliberarea culturală de sub tirania nivelatoare a „creierului global”, profund manipulat de mass-media. Altfel, libertatea noastră de alegere, liberul nostru arbitru, chiar şi personalitatea noastră rămân doar simple iluzii care, asemenea unor bule de săpun, dispar la prima confruntare cu memele pe care ni le inoculează în permanenţă mijloacele de comunicare în masă.

Convins că, la ora actuală, trăim o viață intens mediatizată (evident-virusată), autorul subliniază rolul decisiv al editorialului în crearea de anticorpi culturali, capabili să ne protejeze de influenţa memelor standardizante pe care ni le inoculează mijloacele de comunicare în masă, acceptată ca a patra putere în stat. (Prof. univ. dr. Gheorghe Manolache)

Fragment

Editorialul. Strategii de interacțiune cu literatura de Dragoș Bako

INTRODUCERE

Demersul nostru are ca punct de pornire identificarea faptului că rolul editorialului într-o publicaţie nu este perceput de către anumite categorii socio-culturale în conformitate cu importanţa şi puterea persuasivă a acestui gen publicistic. Adeseori, articolul de fond este tratat ca o „ştire prelungită”, în care s-au strecurat câteva opinii personale, iar rolul editorialistului este redus la nivelul misiunii unui reporter obişnuit, care transmite, relatează un eveniment, prezintă o situaţie. Relevanţa ştiinţifică a studiului reiese din identificarea în textul de tip editorial a unor elemente de literaritate, punând accent pe strategiile folosite pentru materializarea acestora. De asemenea, este important de precizat interferenţa culturală şi acţiunea memetică asupra cititorului, memele (în definiţia dată de R. Brodie) devenind formule de observare a evoluţiei şi continuitate a editorialului în societatea românească.

Statutul de „vârf de lance” al unei publicaţii, rol pe care astfel de scrieri trebuie să îl aibă, este bagatelizat în contextul unei diluări a genurilor presei, al estompării delimitărilor clare impuse de literatura de specialitate. Lipsa deprinderii de a lectura sistematic un ziar şi explozia mediului on-line au dus la răsturnarea ierarhiei speciilor publicistice. Nevoia de stabilitate, precum şi oferirea unor repere ştiinţifice şi aplicate se justifică, astfel, prin coagularea unei formule de analiză pertinente a relaţiei dintre presă şi cititor.

Pe fondul dezvoltării galopante a presei în mediul virtual am constatat o oarecare uşurinţă în asumarea rolului de editorialist, în conflictul imediat cu acela de lider de opinie. Publicaţiile electronice, blogurile, reţelele de socializare devin suportul unor articole de fond, „recte” de opinie, redactate, de multe ori, în afara regulilor clasice ale genului. În privinţa celor care îşi asumă acest rol, putem afirma că, în multe situaţii, activitatea lor nu are girul unui public consolidat în timp, deţinător de repere culturale şi literare stabile. Se creează astfel o prăpastie între editorialistul a cărui evoluţie e garantată de o „pătură socială” fidelă şi cel care îmbrăţişează acest statut, în absenţa unei legitimări venite din partea unui public omogen.

Analiza noastră îşi propune să aducă în prim-plan această discrepanţă şi vizează demonstrarea puterii pe care interacţiunea cu literatura o conferă editorialului. Scopul mărturisit este lămurirea teoriei asupra editorialului, în contextul presei anglo-americane şi franceze, schiţarea evoluţiei acestuia, dar şi intrarea în „carnea” textuală, prin identificarea procedeelor lingvistice şi cognitive, precum şi modul în care funcţionează memele culturale, prin intermediul acestui text-hibrid. Raportarea la poziţia articolului de fond în presa internaţională, precum şi analiza unor tipare, existente în publicaţiile din aceste ţări, cum ar fi editorialul ilustrat, servesc analizei noastre pentru a găsi argumentele ce conturează imaginea unui peisaj publicistic consolidat. În mod tradiţional, în jurnalismul francez, britanic şi american, editorialul a deţinut constant supremaţia, această stare de fapt generând definiţii consistente şi de valoare în domeniul „teoriei media”.

Policronia fenomenului este dată de realitate, în sensul că, printre editorialiştii de forţă ai presei româneşti de după decembrie 1989, recunoaştem scriitori, poeţi, prozatori, filosofi ale căror virtuţi artistice şi-au pus amprenta decisiv asupra activităţii lor gazetăreşti. Mircea Cărtărescu, Mircea Dinescu, Andrei Pleşu şi Cristian Tudor Popescu sunt scriitorii-gazetari ale căror editoriale, publicate după 1989, ne vor ajuta să demonstrăm că literaritatea unui text de tip editorial sporeşte capacitatea persuasivă a acestuia; mai mult, în unele cazuri, ea putându-se transforma într-un instrument de manipulare subtilă. Strategiile persuasive au în vedere intertextualitatea, definită atât pe axa orizontală, cât şi pe cea verticală, în ansamblul relaţiilor pe care textul le stabileşte cu lectorul şi contextul. Masa de cititori fideli ai acestor scriitori-gazetari se remarcă, de obicei, printr-o „educaţie peste medie”, un simţ artistic dezvoltat şi apartenenţă la valorile clasice, acest din urmă lucru făcându-i să conştientizeze rolul pe care îl joacă articolul de tip editorial în anatomia unei publicaţii, dar, în acelaşi timp, făcând mai dificilă sarcina editorialiştilor de a recurge la instrumente persuasive.

Literatura de specialitate defineşte editorialul ca manifest al publicaţiei, ca emblemă a orientării acesteia. Subiectele tratate în astfel de texte trebuie să acopere o „plajă” cât mai largă a aşteptărilor cititorilor, să fie de interes general, să lămurească dileme, stări de fapt, ce privesc dorinţele mai multor categorii sociale. Aflat la întretăierea unor domenii consistente precum politicul, socialul, economicul, editorialul conţine germenele construirii opiniei publice. Pentru îndeplinirea acestei misiuni, procedeele literare îi oferă o formă şi un conţinut atractive, dar şi dense la nivel ideatic.

Se impune să amintim că editorialul, aşa cum vom demonstra, tratează evenimente/situaţii/momente/personaje ţinând cont şi de profilul publicaţiei: revistele de specialitate abordează teme din sfera de interes a „publicului ţintă”, în timp ce publicaţiile de cultură generală pot trata, în editorial, subiecte diverse, din domeniile specifice sau cele înrudite.

În privinţa studiului de faţă, am pornit de la ipoteza că temele abordate de editorialiştii menţionaţi acoperă o varietate de probleme, autorii nesfiindu-se să analizeze subiecte politice, economice, sociale sau culturale. Această libertate e conferită de formatul „generalist” al gazetelor în care semnează. Pentru a observa evoluţia editorialului românesc, aflat în tangenţă cu literatura, vom recurge la o scurtă prezentare a primelor texte de acest fel cu implicaţii literare. O astfel de abordare e menită să scoată în evidenţă amprenta pe care o lasă un editorial asupra societăţii, la un moment dat. Fie că vorbim despre o revistă literară sau o publicaţie, în ale cărei pagini se regăsesc subiecte din mai multe domenii interdisciplinare, editorialul este articolul de căpătâi, impunând, frust sau discret, o anumită orientare. Investigaţiile, la care vom recurge exhaustiv, vor propune puncte de abordare diverse, atât la nivel identitar şi mentalitar, cât şi la nivel textual. Suportul ştiinţific este alcătuit heterogen, aşa cum o impune tematica abordată: pe de o parte, sunt teoriile ce funcţionează asupra spaţiilor culturale, cum ar fi recursul la explicarea funcţionării memelor (R. Brodie, Ch. Dawkins, ş.a.), modalitatea de coagulare a spaţiului public (Habermas, Moirand, Lippmann, ş.a.), teorii identitare (Patapievici, Arendt, Boia, Cesereanu), iar pe de altă parte, sunt cele care privesc aspecte textuale: discursul publicistic (Charaudeau, Maingueneau), procedeele literare (Genette), ştiinţa textului (Plett), ironia (Jankélévitch, Hutcheon), pamfletul (Angenot), lectura şi relectura (Eco, Călinescu). Teoriile ştiinţifice ne vor da prilejul de a măsura tensiunea care se naşte între discursul publicistic şi cel literar, observând valoarea crescută a textelor care folosesc, cu precădere, inserţii literare.

Amalgamul de publicaţii din spaţiul românesc de după 2000, dispariţia din formatul tipărit a unor ziare importante şi dezvoltarea haotică a jurnalismului on-line au aruncat editorialul românesc într-un con de umbră. Totodată, au apărut variante hibrid ale acestuia, care oscilează între eseu şi proces-verbal comentat. În acest marasm au supravieţuit, totuşi, câţiva editorialişti proveniţi atât din tagma scriitorilor, cât şi a jurnaliştilor de profesie. Pe lângă cele patru nume deja amintite, îi putem aminti şi pe Ion Cristoiu, Cornel Nistorescu, Lelia Munteanu, Doru Buşcu, lista neîncheindu-se aici. Fie că semnează în publicaţii care continuă să apară în format tipărit, fie că s-au mutat în New Media, editorialiştii consacraţi îşi continuă misiunea de a desluşi iţele social-politice sau economice din spaţiul românesc, însă intensitatea vocilor scade, direct proporţional, cu înmulţirea aşa-zişilor formatori de opinie. Aceştia din urmă au ars etapele clasice ale devenirii, beneficiind de un instrument facil de propagare a ideilor, pe cale virtuală, Internetul. Ca urmare, studiul nostru îşi propune să reaşeze valorile, în funcţie de criterii bine stabilite şi argumentate.

Pentru că viteza cu care se lecturează în ultima perioadă s-a modificat, pentru că reflecţia post-lectură s-a diminuat considerabil, există o consecinţă directă, aceea a posibilităţii de a trece cu multă uşurinţă de la un text la altul, de la un tip de discurs la altul. De multe ori, emiţătorul nu mai este preocupat de calitatea produsului pe care îl livrează, de raportarea la repere culturale solide. Un alt obiectiv este legat de analiza actului lecturii asupra editorialului şi cum funcţionează (re)lectura, în această direcţie.

Studiul are cinci capitole („Conceptul de editorial”, „Evoluţia editorialului în cultura română”, „Pluripers­pective asupra editorialului”, „Literaritate şi persuasiune”, „Strategii de interferenţă a editorialului cu literatura”), fiecare fiind dezvoltat pe mai multe subcapitole. Structura este echilibrată, urmărind atingerea implicaţiilor ce reies din relaţia dintre cele două domenii de analiză.

Originalitatea constă în identificarea şi argumentarea faptului că literaritatea unui text de tip editorial funcţionează ca o unealtă persuasivă, în cadrul căreia memele culturale devin motoare cognitive. Înţelegem prin literaritatea unei astfel de scrieri alternarea construcţiilor fundamentate pe logică, argumentarea cu formule expresive, artistice, referinţe livreşti, limbaj cultural intelectualizat, intertextualitate, procedeele literare. Latura literară a unui editorial este, aşa cum vom demonstra, aidoma unei şlefuiri menite să confere rotunjimi produsului prezentat consumatorului. Talentul autorului, harul de a crea imagini puternice, sonorităţi induse, trăiri efervescente reprezintă catalizatorul unui astfel de demers. Incursiunile editorialiştilor pe teritoriul literaturii, plasarea ironiei între „pereţii groşi” ai construcţiilor artistice dau savoare şi suculenţă textului, făcându-l, totodată, elocvent. Fluiditatea, muzicalitatea şi cromatica unui editorial pot fi unelte persuasive, care îşi fac treaba aidoma unei orchestre sinestezice. Uneori, efectul pe care literaritatea unui articol de fond îl exercită asupra receptorului poate fi comparat cu acceptarea unui produs prezentat într-un „spot publicitar”, în care fundalul sonor convinge, înlăturând analiza cerebrală a subiectului reclamei.

Hibridizarea editorialului literarizat are un efect de manipulare asupra cititorului, ca o completare a fragmentelor argumentative. Fără doar şi poate, pentru ca o astfel de construcţie să producă efecte, să determine o anumită reacţie, este nevoie ca receptorul să împărtăşească valori asemănătoare cu ale emiţătorului, să posede un simţ artistic exersat, să fie capabil de a descifra subtilităţile şi formulele estetice.

Detalii carte
Colecție

Istoria mentalităților

An

2019

Pagini

304

Recenzii (0)

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Editorialul. Strategii de interacțiune cu literatura” Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Despre Istoria mentalităților
Istoria mentalităților – o colecție echivalentă cu o cronică a ideilor în vogă din istoria omenirii.
Livrare

LIVRARE RAPIDĂ

Toate comenzile sunt procesate rapid și, prin confirmarea lor telefonică promptă și prietenoasă, ne asigurăm că adresa dvs. este corectă și completă, pentru a preveni orice întârzieri în livrare. Comenzile sunt expediate cel târziu a doua zi din depozitul librăriei noastre, urmând să vă ajungă în cel mai scurt timp - în funcție de modalitatea de transport aleasă, în următoarea zi lucrătoare prin curier sau în 3-4 zile prin poștă.

Produsele digitale (eBooks) sunt expediate prin intermediul poștei electronice a cumpărătorului, imediat după confirmarea plății (nu se percepe niciun tarif de expediere).

LIVRARE GRATUITĂ

Pentru orice comandă de minim 150 lei oferim transport gratuit, plus cărți bonus și suplimente.

  • Abonați-vă la newsletter și primiți un voucher de reducere și beneficiați de discounturi suplimentare.
  • Fiți cu ochii pe site-ul nostru! Ocazional lansăm promoții limitate neanunțate și zilnic avem Happy Hour.
  • În plus, o ofertă specială permanentă cu adevărat unică: la 3 cărți cumpărate, pe a patra o primiți gratis, indiferent de cuantumul comenzii!

Produse similare

Reduceri!
Închide

Lecturi confortabile

26,25 lei 21,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Un deceniu de literatură română

39,90 lei 31,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

O carte pe săptămână

27,30 lei 21,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Entuziasmul melancolic

24,15 lei 18,00 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Maşina de fugit în lume

29,40 lei 22,20 lei
Adaugă în coș
Reduceri!
Închide

Lumea ca o carte

17,85 lei 14,10 lei
Adaugă în coș

Cultura Chineză
Teatru
Roman Fiction
Reviste de cultură
Religie & Spiritualitate
Publicistică & Eseuri
Psihologie & Psihanaliză
Proză scurtă
Poesis
Opere fundamentale
Jurnal & Corespondență & Memorii
Istorie, teorie și critică literară
Istorie & Documente & Politică
Istoria mentalităților

Editura Ideea Europeană funcționează sub auspiciile Fundației Culturale Ideea Europeană. Misiunea noastră este promovarea valorilor culturale românești în context european.

O.P. 22, C.P. 113 - Sector 1, Bucureşti
Tel./fax: (+4)021-212.56.92
Email: office@ideeaeuropeana.ro
Articole recente
  • Lansare-100-de-fotbalisti-legendari
    Lansare de carte „100 de Fotbaliști Legendari” de Bogdan Socol
    15 decembrie 2022
  • reprez-2-Romania-si-civilizatia-romaneasca-in-Israel-comunicat
    România și civilizația românească în Israel – „Anul cărții în Limba Română în Israel”
    28 octombrie 2022
Informații utile
  • Despre noi
  • Comenzi și plată
  • Transport și livrare
  • Confidențialitate
  • Condiţii de utilizare
  • Contact
Legături
  • Blog
  • Revista Contemporanul
  • Proiectele noastre
  • Revista Punctul Critic
  • Editura Europress Group
  • ANPC
Cărțile noastre
  • Autori
  • Noutăți
  • Oferte speciale
  • Edituri
  • Colecții
  • Catalog - Distribuție
IDEEA EUROPEANĂ 2021 crafted by Webgraphic.ro & SEOKafe.
Viziteaza site-ul Editura Ideea Europeana pe ShopMania
  • Meniu
  • Colecții
  • Biblioteca Ideea Europeană
  • Biblioteca de filosofie
  • Istorii
    • Istoria mentalităților
    • Istorie & Politică
    • Istorie, teorie și critică literară
  • Cărți pentru copii
  • Cultura chineză
  • Dezvoltare personală & Practic
  • Dicționare & Enciclopedii
  • Ediții bilingve
  • Jurnale, corespondență și memorii
  • Opere fundamentale
  • Poesis
  • Proză scurtă
  • Psihologie & Psihanaliză
  • Publicistică & Eseuri
  • Religie & Spiritualitate
  • Reviste de cultură
  • Roman Fiction
  • Teatru
  • Autori
  • Librăria Ideea Europeană
  • eBooks
  • Informații
  • Blog
  • Contact
  • Contul meu
Coș de cumpărături
închide

Intră în cont

închide

Ați uitat parola?
Sau intră cu
Facebook
Google

No account yet?

Creează un cont
Sidebar

Utilizăm cookies pentru a vă putea oferi o experiență de navigare optimă. Puteți afla mai multe despre fișierele de tip cookies folosite sau le puteți dezactiva în setări.

Librăria online Ideea Europeană
Dezvoltat de  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.